Pal in Internationalisering Tutortraining Robert Vierendeels, Inge Vervoort – Leuven – 12/10/12.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Onze kernwaarden.
Advertisements

Ontwikkelingssamenwerking en internationale aspecten van de kinesitherapie Een case study Prof. F. Staes.
INTERCULTURELE TRAJECTBEGELEIDING UITGAANDE STUDENTEN.
The richness of diversity HBO IC DIEN vzw Johan De Cock Coördinator internationalisering.
Toekomst van internationalisering op de lerarenopleidingen
GRUNDTVIG & KA1 14/02/2014. De hoofdlijnen van Erasmus+ DRIE kernacties (key activities): 1.Leermobiliteit voor individuen 2.Samenwerking voor innovatie.
Beeld zegt meer dan duizend woorden….
Ouders en Kinderen Centraal
The CAF Procedure voor externe feedback
Dialoogdag Ouderswerking Vlaams-Brabant
Identiteit is geen kwestie van kiezen, maar van delen. SOPOW, 31 oktober 2012 Vereniging Openbaar Onderwijs.
Milieuzorg Op School FOCUSGROEP visie en standpunten leerlingen 2 de graad.
Karen van Oyen Renate Klaassen Sofia Dopper
Hogescholen in Dialoog
Taal(beleid) in het Hoger Onderwijs: een veld onder spanning Linguapolis 17 maart 2011 Prof. Dr. Joke Denekens Voorzitter Onderwijsraad.
Probleem gestuurd onderwijs
Studenten als katalysator van elkaars leerproces Pilootstudies met studentgemedieerd leren in de bacheloropleidingen Wetenschappen.
Pal scoort op vele velden OOF-Project 2008/11 Rob Vierendeels Docentenvergadering IBW
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Kwaliteit van bestaan. Ondersteunen..
Vernieuwing verzorging
Iedereen coach naar Jef Clement.
Inclusief Hoger Onderwijs: het perspectief van docenten. Een kwalitatieve bevraging. Nathalie Heurckmans Steunpunt Inclusief Hoger Onderwijs (SIHO) Leen.
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Studenten ondersteunen eerstejaars
Competentiegericht leren vmbo
SUPPORTTEAM NAH Vlaams-Brabant Sociale Plattegrond - oktober 2014.
Duurzaam beoordelen betrokken bij beoordelen. Referaat i. h. k. v
Samenwerken Werken in Teams.
Infosessie HBO5 Brussel, Ellipsgebouw 26 januari 2015.
Training Basisvaardigheden voor Mentoren
Communicatieve vaardigheden SAMENWERKEN
Opleiden naar de toekomst Werken in een satelliet.
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
 1. Het begrip (beroeps)competenties 1. Het begrip (beroeps)competenties  2. Werkend leren 2. Werkend leren  3. Stageplaatsen als leeromgeving 3. Stageplaatsen.
Tutoring Ba1-Ba3 Samenvattingen leren schrijven. In het begin was er… Een probleem… … en een wild idee!
Social work Week 2.
Praktijkervaring en reflectie
PRAKTIJKERVARING EN REFLECTIE HAFIDA EL GHARBAOUI KAMER L
Vrijwilligersstage 2. BASISHOUDING EN CONTACT MAKEN.
ISBI (Integrale Studentenbegeleiding Bij Internationalisering): THEMASESSIE Interculturele trajectbegeleiding bij uitgaande en inkomende studenten Agnes.
Internationalisering 2-talig onderwijs Inleiding 4 e leerjaar tvwo
Lectoraat Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO) Jos Castelijns, Marja Wijnen, Mark Wouters & Willem Heldens Interactum 8 april 2011.
ISBI Inge Vervoort – Toonmoment ISBI – 12/10/2012 Integrale Studentenbegeleiding Bij Internationalisering.
LECTORAAT INTERNATIONALE SAMENWERKING DE HAAGSE HOGESCHOOL Wensen en behoeften van alumni en werkgevers t.a.v. internationale competenties Discussie van.
Buddy programma Incl. Speedfriendshipping & betrekken van studentenverenigingen.
Visie Blended leren Blended leren is een doordachte integratie van face-to-face onderwijs met e-leren.
Zelfhulpgroepen voor allochtonen werkt! Zelfhulpgroepen voor allochtonen werkt!
Begeleiding en Professionalisering van invallers De leraar van de toekomst Tiny Rompen
Training praktijkbegeleider Rol van de begeleider Regio Scouting Zeeland.
De ‘landing’ van internationalisering in de curricula : kOOD International Activity Griet t’Servranckx Departmental Coördinator international Office.
Training Papegaaien. Inhoud Verwachtingen t.a.v. de training Inzicht + handelen Beelden bekijken Oefenen en ervaren Aansluiten WVTTK Vragen?
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
Evaluatie FAB-trainingen Mondriaan Parnassia GGz Centraal Een beknopt overzicht van uitkomsten 7 maart 2017.
Training 3 Kennis van programma van de student en kunnen werken met de instrumenten (bv. werken met leerwerkplan, rubric, evaluatieformulier), Binnen verschillende.
Leren en Innoveren in professionele werkplaatsen: wat is er nodig?
Visie op medewerkers vanuit talentgerichte invalshoek
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Studiemiddag donderdag 30 maart 2017
Coaching in regioleren
Wat is coöperatief leren?
Introductie Specialist: Exchange vzw
Basistraining Ontwikkelingsgericht coachen voor werkplekbegeleiders
Academics For Companies Leuven
Masterclass voor lerarenopleiders
Hoofdstuk 4 Opleiden en begeleiden
Omgaan met verschillen
Hoofdstuk 4 Opleiden en begeleiden
Transcript van de presentatie:

Pal in Internationalisering Tutortraining Robert Vierendeels, Inge Vervoort – Leuven – 12/10/12

met de steun van het Onderwijsontwikkelingsfonds Associatie KU Leuven Internationalisering = studentenmobiliteit? 2 -Zelfs als we de doelstelling van 20% behalen, zal 80% van de studenten niet mobiel zijn -Oplossing = Manieren vinden om thuis een internationale ervaring op te doen ->

met de steun van het Onderwijsontwikkelingsfonds Associatie KU Leuven 3

PAL PROJECTEN

met de steun van het Onderwijsontwikkelingsfonds Associatie KU Leuven Competenties -Onderscheid internationale/interculturele en algemene competenties -Studies wijzen aan dat ze extra ontwikkeld worden dankzij een internationale ervaring -Een integrale/optimale begeleiding van studenten om competenties te maximaliseren -Inzet van Buddy-werking en PAL-technieken om nog extra competenties te ontwikkelen (bv. coachend-faciliterende vaardigheden, teamwerk, motiveren) 5

BUDDY WERKING EN BETREKKEN STUDENTEN

met de steun van het Onderwijsontwikkelingsfonds Associatie KU Leuven Doel Buddy-programma -Inkomende studenten: -ondersteunen bij de voorbereiding van hun komst -persoonlijk opvangen bij aankomst -helpen integreren met het oog op een zo aangenaam mogelijk verblijf -Eigen studenten: -Een ervaring aanbieden -Soms ter voorbereiding van hun eigen uitwisseling -Ontwikkeling van internationaal-interculturele competenties bij niet-mobiele studenten 7

met de steun van het Onderwijsontwikkelingsfonds Associatie KU Leuven Ideaalscenario -Buddy en inkomende student hebben contact met elkaar voor de eigenlijke mobiliteit start (via , Facebook, Skype,…). Een band voor arriveren is belangrijk. -Het buddy programma staat voor het bieden van “een persoonlijke service“ aan inkomende studenten door eigen studenten om de integratie te vergemakkelijken. -Integratie kan verder worden bevorderd door: -Eigen studenten die bij de organisatie van “groepsactiviteiten” ook aandacht hebben voor de inkomende studenten (studentenverenigingen, studentenraden, …) en bv. hun communicatie ook in het Engels voeren, lidmaatschap mogelijk maken,… 8

met de steun van het Onderwijsontwikkelingsfonds Associatie KU Leuven Ideaalscenario -Integratie kan verder worden bevorderd door: -Het aanbod van een centraal programma (onthaal, uitstappen, …) om inkomende studenten wegwijs te maken en cultuur aan te bieden. Bij deze activiteiten worden idealiter de buddy’s betrokken. -Inkomende studenten de weg te wijzen naar organisaties in de regio (sportverenigingen, muziekacademie, kunstacademie, …) en hun lidmaatschap mogelijk te maken -Inkomende studenten de weg te wijzen naar organisaties in de regio die focussen op dit publiek (ESN, Serve the city, …) en een aanbod hebben voor vrije tijdsbesteding - weekend 9

IN CLASS PAL

met de steun van het Onderwijsontwikkelingsfonds Associatie KU Leuven Aanpak Voor de start heeft men: -Het fiat en de medewerking van de docent -Gemotiveerde Vlaamse studenten -Inkomende studenten die de meerwaarde zien van deze werkvorm -Aanpassing structuur les: theorie – oefeningen 11

met de steun van het Onderwijsontwikkelingsfonds Associatie KU Leuven Analyse proefproject 12

met de steun van het Onderwijsontwikkelingsfonds Associatie KU Leuven Analyse proefproject 13

met de steun van het Onderwijsontwikkelingsfonds Associatie KU Leuven Analyse proefproject 14

met de steun van het Onderwijsontwikkelingsfonds Associatie KU Leuven Analyse pilootproject -De aanpak werd grotendeels gekopieerd uit OOF “PAL scoort op vele velden” (terminologie tutor – tutee) -De piloot werd heel positief beoordeeld door de tutoren, zijnde de Vlaamse studenten -De piloot werd negatief beoordeeld door de tutees, zijnde de inkomende studenten -De doelstelling werd ruim bereikt -Anders kaderen: wederkerigheid inbouwen 15

met de steun van het Onderwijsontwikkelingsfonds Associatie KU Leuven Aanpak “tweede ronde” -Engelstalige nieuwe PAL-opleiding die de lessenreeks voorafgaat voor allen (kennismaking & inhoudelijk: samenvatten, feedback geven, vragen stellen, coachen, teamwork, culturele aspecten,…) -Reciproque werkvorm, ieder is tutor op zijn/haar beurt -Intervisiemomenten met de PAL-coördinator -Regelmatige feedback door de docent 16

PAL IN STAGE (TANDEM)

met de steun van het Onderwijsontwikkelingsfonds Associatie KU Leuven Context en visie Ziekenhuis Koppeling Vlaamse student aan een Maltese student op vraag van het ziekenhuis Als instelling zagen we hierin ook meerwaarde: -Als anderstalige stage lopen in het Nederlands is moeilijk -Koppeling aan een Vlaamse student om een deel van de taalproblemen op te vangen en de manier van werken/gewoonten te kaderen -Vlaamse student verwerft thuis internationaal- interculturele competenties 18

met de steun van het Onderwijsontwikkelingsfonds Associatie KU Leuven Voorwaarden De context van de stage moet het toelaten (bv. thuisverpleging, met 3 op ronde zou moeilijker zijn dan in een ziekenhuis) Beide studenten moeten “praktijkervaring” kunnen opdoen (ze mogen niet het gevoel hebben elkaars concurrent te zijn voor het uitvoeren van handelingen) 19

met de steun van het Onderwijsontwikkelingsfonds Associatie KU Leuven Bevindingen na afloop Gelijkaardig aan In class PAL 20

met de steun van het Onderwijsontwikkelingsfonds Associatie KU Leuven Aanpak voor de toekomst -Reciproque werkvorm (1 op 1), peers zijn evenwaardig -Rollen wisselen -Voorafgaandelijke opleiding zoals bij In class PAL -Formuleren van taken bij PAL in stage -Intervisiemomenten met PAL-coördinator -Regelmatige feedback van stagebegeleider en – mentor 21

met de steun van het Onderwijsontwikkelingsfonds Associatie KU Leuven Mogelijke taken Opmaak woordenlijsten vakterminologie en inoefenen in twee richting Engels/Nederlands. Elkaar stimuleren om uiting te geven aan hun leerproces, hun vragen, hun antwoorden, hun interpretatie van dingen en hun gevoelens daarbij, … “Coaching”: handelingen in vraag stellen: waarom doe je dat zo? Hoe zou je dat anders kunnen doen? Bij ons … in beide richtingen. De IS wordt gevraagd te beschrijven hoe de dingen in zijn land anders aangepakt worden. 22

met de steun van het Onderwijsontwikkelingsfonds Associatie KU Leuven Mogelijke taken Samen reflecteren op interculturele ervaringen: De inkomende student wordt gevraagd situaties of momenten te beschrijven die hij vreemd vind. De Vlaamse student tracht dit te verklaren/verduidelijken. De Vlaamse student wordt gevraagd te beschrijven wat hij vreemd vindt of wat hem opvalt aan de manier van werken van de inkomende student. De IS tracht dit te verklaren/verduidelijken. 23

met de steun van het Onderwijsontwikkelingsfonds Associatie KU Leuven Andere vastelling Stages liggen moeilijk: -Weinig aanbod voor inkomende studenten -Taalproblematiek -Onduidelijke rollen en verantwoordelijkheden -Vnl. social profit sector 24

Tutor training

met de steun van het Onderwijsontwikkelingsfonds Associatie KU Leuven Probleem 1 Misverstanden rol Tutor - Pal beantwoordt niet aan de vragen inkomende student Deeloplossing: De doelen communiceren -Eigen doelen als instelling -Doelen tutoren -Doelen inkomende studenten -Faciliterende stijl 26

met de steun van het Onderwijsontwikkelingsfonds Associatie KU Leuven Probleem 2 Pal wordt als betuttelend ervaren Deeloplossing: Interculturele vaardigheden ontwikkelen in de tutortraining -Wat is cultuur? -Interculturaliteit 27

met de steun van het Onderwijsontwikkelingsfonds Associatie KU Leuven Inhoud Wat is cultuur? 28 Figuur : Het ui-model van Sanders en Neuijen

met de steun van het Onderwijsontwikkelingsfonds Associatie KU Leuven Inhoud Wat is cultuur? 29

met de steun van het Onderwijsontwikkelingsfonds Associatie KU Leuven Interculturele en internationale competenties International competence: knowledge about and ability in international relations (eg foreign language skills and knowledge about the political, social and economic development of countries/regions). Intercultural competence: the development of understanding, respect and empathy for people with different national, cultural, social, religious and ethnic origins. 30

met de steun van het Onderwijsontwikkelingsfonds Associatie KU Leuven Interculturele en internationale competentielijst Expertisecompetenties verbreedt en verdiept zijn kennis en vaardigheden i.v.m. zijn beroepsuitoefening in een internationale context inzicht in verschillen en gelijkenissen van de beroepsuitoefening in een internationale context (PAL in STAGE) Taalvaardigheid in vreemde talen (SELECTIE) Interculturele competenties wat cultuur inhoudt, zich bewust van de invloed van cultuur op gedrag en gewoonten. Met open en respectvolle houding zich inleven in de standpunten en gedragingen van mensen met een andere cultuur ( culturele empathie ). Global Awareness: internationaal bewustzijn De student heeft inzicht in globaliseringsprocessen en de gevolgen 31

met de steun van het Onderwijsontwikkelingsfonds Associatie KU Leuven Probleem 2 Pal wordt als betuttelend ervaren Deeloplossing: Perceptie Naamgeving Tutoren Pal-maatje Buddy 32

met de steun van het Onderwijsontwikkelingsfonds Associatie KU Leuven Probleem 2 Pal wordt als betuttelend ervaren Deeloplossing: Wederkerigheid inbouwen Reciproke varianten Iedereen heeft een aangepaste training 33

met de steun van het Onderwijsontwikkelingsfonds Associatie KU Leuven PAL varianten: De ideale buddy Contact voor aankomst /skype/ facebook praktische vragen Onthaal - Eerste kennismaking: Wegwijs op de campus, in wijde omgeving De Vlaamse cultuur Regelmatige contacten Integratie in studentengroep – vereniging Vrijetijdsbesteding Contact behouden Opleiding: Doelen – multicultureel - integreren 34

met de steun van het Onderwijsontwikkelingsfonds Associatie KU Leuven PAL varianten: Tandem “Zuivere” peter-meter: langdurige buddy variant. Stage: inkomende student met Doel: integratie Academische wereld Stageplaats, Taalhulp voor beiden multiculturele competenties Gevaar: wordt ervaren als betuttelend. Reciproke te maken – Pal maatje – training voor beiden Ervaringen uit het thuisland te delen met de Vlaamse student, ook in stageopdracht Gevaar: minder praktijkervaring voor 35

met de steun van het Onderwijsontwikkelingsfonds Associatie KU Leuven PAL varianten: Reciproke “in class” Klassiek: verschil in instroom De “betere” studenten ondersteunen de zwakkere Voor een ander vak kan dit omgekeerd zijn, reciprociteit mogelijk. VRIJWILLIGE basis. Internationalisering Inkomend student sterker dan Taalprobleem Probleem met de integratie Reciproke te maken – Pal maatje – training voor beiden Groepsleider, coach, verantwoordelijk groepswerking, de timing, maar niet voor de inhoud; De leider voor ontwikkeling van de multiculturele competenties. 36

met de steun van het Onderwijsontwikkelingsfonds Associatie KU Leuven PAL varianten: Taalbegeleiding Klassieke PAL : verschil in rol Pal maatje of tutoren – training voor tutoren Zwaardere PAL-opleiding Deel van internationale competenties Klassieke PAL op basis van vrijwilligheid kan ook ingericht worden. De internationale competenties zijn extra voor beide partijen. 37

met de steun van het Onderwijsontwikkelingsfonds Associatie KU Leuven 38

met de steun van het Onderwijsontwikkelingsfonds Associatie KU Leuven “Zuivere” PAL opleiding Voorbereiding Praktisch-organisatorisch Inhoudelijk Didactisch De opstart van een sessie De sessie zelf Verkenningsfase De studenten zelf aan het werk Samenvatten van het leerproces Afsluiten van de sessie 39

met de steun van het Onderwijsontwikkelingsfonds Associatie KU Leuven “Zuivere” PAL opleiding Tutortechnieken : faciliterende stijl Vragen stellen Omgaan met vragen Soorten vragen Wijze van vragen stellen Discussie Houding Reflectie achteraf 40

met de steun van het Onderwijsontwikkelingsfonds Associatie KU Leuven “Zuivere” PAL opleiding Nog enkele aandachtspunten Actief luisteren Wat met fouten? MULTICULTUREEL Als het goed is Reflectie op het leerproces en feedback TUTOR 41

met de steun van het Onderwijsontwikkelingsfonds Associatie KU Leuven Contactinformatie K.H.Kempen Projectcoördinator: Inge Vervoort Promotor: Agnes Dillien Co-promotor: Rob Vierendeels 42