Leerlijnen en het GIP-model

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Advertisements

Vuistregels voor het ontwerpen van educatieve software
School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
Leerlijnen en praktijklessen in het VSO
Het zorgsysteem en de 1-zorgroute
Informatieavond 22 april 2013
Psalm 86 : 6 Leer mij naar Uw wil te hand’len, ‘k Zal dan in Uw waarheid wand’len; Neig mijn hart, en voeg het saam, Tot de vrees van Uwen Naam. Heer’,
Workshop Leren Leren in de praktijk 4 maart 2009
Onderwijsbehoeften en Schoolprofiel.
Vervolgbijeenkomst 1 Taken analyseren en ontwerpen
De Biezenhof een BAS-school? een BAS-school?. Voorgeschiedenis n maart tot september 2010: Waar willen we naar toe? n september 2010: Presentatie BAS.
hoe gaan we om met verschillen in leercapaciteit
Vervolgbijeenkomst 2 Procesfasering bij Leren Leren.
Expertisebijeenkomst Leren Leren voor speciale leerlingen met een extra ondersteuningsbehoefte donderdag 3 april 2014.
6 sleutelbegrippen lesopbouw
OBS Twekkelerveld Op 18 maart 2007 heet OBS Twekkelerveld voortaan een BOOM school. BOOM staat voor Beter Onderwijs Op Maat. In de nu volgende PowerPoint.
Even voorstellen.... Presentatie PABO-2 september 2009
De Krullevaar Wat is een goede school ?.
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Portfolio
SLOA vrijval project Bs. Aan de Bron Weert.
Leren leren…..en het materiaal?
Klassenmanagement Dia: logo + titel presentatie Voorbereiding
PoRaad Herman Bijsterbosch 1 maart 2013.
Leerlingenzorg op basisschool Los Hoes
Rekenproblemen en Dyscalculie
Verlengde Instructie Groepen 3.
Informatie- avond groep 6
Competentiegericht leren vmbo
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Informatie-avond groep 4-5
Ontwikkelingsperspectief
Presentatie Executieve functies
Evaluatie pilots (inrichtingsfase)
Aanpak problematisch gedrag
Innovatie Impuls Onderwijs Stad & Esch & Praktijkschool.
De rode draad in opleiden binnen AAOS
(Ped)agogiek Hoorcollege 7
Methodiek: Plancyclus
Agnes Braam & Frank van der Vooren
Bijeenkomst September 2015
“Met Kinderen Leren” Wat gaan we doen in ?
EXOVA ONDERWIJS OP MAAT VOOR ELKE LEERLING Excellent Onderwijs Voor Allen Excellente Ontwikkeling Voor Allen Onderwijsverandering van binnen uit.
Van basisschool naar voortgezet onderwijs
Dalton op de Dorendal.
Welkom Module Autisme in de Sport. Programma Voorstelrondje Doel Autisme en sport Structuren Vragen.
Vele wegen leiden naar Rome Over differentiëren in het Primair Onderwijs EDR Studiedag 22 november 2012 Onderwijs op maat Jantine Kuijpers
Differentiëren & klassenmanagement
28 maart 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Toelichting op het ontwikkelen van digitale content.
17 november 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit, unit onderbouw slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Informatieavond 7 juni 2016 Agenda voor vanavond: 1.Welkom en toelichting op de avond 2.Visie en aantallen kinderen 3.Kaders vanuit school en overheid.
Executieve functies Marije Ruben.
Weet u het nog? Stevig voorbereid de klas in en dan… Leerlingen doen niet wat ik wil … Leerlingen snappen er niets van … Leerlingen reageren heel.
Ouderinformatie avond
Teambarometer.
Hoe schoolontwikkeling een feestje wordt op de werkvloer
Schoolwide Positive Behavior Support (SWPBS)
Schoolwide Positive Behavior Support (SWPBS)
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
Ouderavond voor ouders en verzorgers van de leerlingen van CBS de Tarissing
Hoe volgen wij onze kinderen?
Kenniskring OPP Brenda Roepert en Amber Pompe Onderwijsadviseurs
De druppel die de emmer doet overlopen
Denken en doen.
Transcript van de presentatie:

Leerlijnen en het GIP-model Leren leren in een speciale klas

Programma De leerlijn leren leren Formuleren van standaarden Het GIP-model Zelfstandig werken Instructiemomenten Implementatievoorbeeld uit de praktijk Video implementatietraject Afsluiting

De leerlijn Zelfstandig (door)werken 1 2 3 4 - Voert een korte, voorgestructureerde opdracht uit en maakt die af zonder te stoppen - Werkt 10 minuten zelfstandig aan een bekende taak - Probeert de taak nog een keer wanneer het de eerste keer niet lukt - Lost een klein materiaalprobleem op zonder anderen te storen (papier vol, ander potlood nodig) - Werkt 15 minuten zelfstandig aan een taak - Maakt een langdurige opdracht af als daar af en toe aanwijzingen voor worden gegeven - Werkt harder door om een taak af te krijgen als de leerkracht dit aangeeft - Maakt gebruik van een wachtwerkje als hij vast loopt - Werkt 30 minuten zelfstandig aan een taak - Volgt een stappenplan om een grotere taak uit te voeren 5 6 7 8 - Werkt een uur zelfstandig aan een taak - Houdt zelf de tijd in de gaten om op tijd het werk af te krijgen - Begint aan een volgende taak waarvan hij weet dat hij deze zelfstandig mag en kan doen - Werk netjes en/of snel afhankelijk van de eisen die aan de taakuitvoering worden gesteld - Werkt anderhalf uur zelfstandig aan een taak - Werkt door bij externe afleiding (onderbouw speelt buiten, maken lawaai) - Zet zich langere tijd in voor een taak die hij niet leuk vindt of die niet lukt - Werkt door bij interne afleiding (schrijft vragen en gedachten die afleiden op) - Maakt een overzichtelijk en uitvoerbaar werkplan en brengt dit ten uitvoer 1. Als voorbeeld nemen we de leerlijn klokkijken. Per leergebied staan de leerdoelen beschreven in verschillende niveaus. Dit vormen de leerdoelen uit het schoolplan.

Wat beheersen uw leerlingen? Leren leren (SO 4) 1 2 3 4 5 6 7 8 Abdu Sala I Bernard van Holsteijn Christie uit de boogaard Dirk van Voort Erik zuilmolen Fred van Dinkel Gert de Huis Fatma Tunani Iris Steijn Joost van Zwieten 1. U plaatst de leerlingen op de leerlijn. De individuele resultaten leiden tot een groepsoverzicht. Op basis van dit overzicht gaat u kijken hoe het groepsplan er uit komt te zien. Hoeveel verschillende niveaus kunt u binnen de groepsaanpak in de klas hebben?

Vanuit het zml 4-5 5-6 6-7 7-8 8-9 9-10 10-11 11-12 75% 8 15% 7 10% 6

Vanuit het zml 75% 1 2 3 4 5 6 7 8 15% 10% 4-5 5-6 6-7 7-8 8-9 9-10 10-11 11-12 75% 1 2 3 4 5 6 7 8 15% 10%

Vanuit het zml 75% 15% 10% 4-5 5-6 6-7 7-8 8-9 9-10 10-11 11-12 59% 64% 57% 45% 41% 37% 36% 15% 34% 32% 30% 20% 23% 21% 24% 26% 10% 7% 4% 13% 38% 39%

Kwaliteitstraject Verbeter-onderwerp Huidige resultaat Gewenste resultaat Verbeter-acties Resultaten Borgen van het resultaat Leerlingen functioneren in het (vervolg) onderwijs naar verwachting Op het leergebied van leren leren voldoet 75% aan de voldoende standaard Huidige resultaten liggen onder de leer-standaarden. Gemiddelde: 50% Vold. S 26% Min. S 24% < min S Huidige resultaten liggen op of boven de leer-standaarden. 75% Vold. S > 15% Min. S > 10% < min S 1) Invoeren GIP basis -doelgericht -regels -prof. lkr. gedrag 2) Lessen leren leren 3*per week 20 min. - 3 studiedagen - Alle klassen 3x klassenbezoek Observatie jan. 2009 en juni 2009 Jaarlijkse meting resultaten Trainingsboek startende leerkracht In 09-10 en 10-11 2x intervisiedagen

GIP-model GIP - MODEL van Groepsgericht naar Individueel gericht Pedagogisch-didactisch handelen van de leerkracht

GIP-model Rust Duidelijkheid Voorspelbaarheid en Zelfstandigheid van de leerlingen waardoor

GIP-model effectieve leertijd taakgericht gedrag en effectieve instructietijd

GIP-model Gedifferentieerde instructie in de groep: didactisch gedrag / sociaal-emotioneel Middel voor invoeren leerlijn ‘leren leren’ voor uitvoeren leerlijnen vakgebieden

GIP – MODEL BENADERING SOCIAAL EMOTIONEEL INSTRUCTIE ZELF PLANNEN H V EMOTIONEEL INSTRUCTIE ZELF PLANNEN ORGANISATIE GROEPSGERICHTE INDIVIDUALISERING BENADERING

GIP-model OMGAAN MET ELKAAR 5 Leerlingen kunnen: - in eenvoudige situatie samenspelen/-werken - in complexer situatie samenspelen/-werken - elkaar realistisch beoordelen - meningsverschillen en conflicten hanteren EMOTIONELE ONTWIKKELING 4 - leerkracht ondersteunt problemen in de werkhouding - kinderen krijgen greep op eigen gedrag - kinderen kunnen zichzelf realistisch beoordelen - kinderen kunnen hun gevoelens uiten INSTRUCTIE 3 Het is mogelijk: - instructie te geven aan individuele kinderen - instructie te geven aan subgroepen - gepland instructie te geven - gepland instructie te geven aan doelgroepen ZELFSTANDIG PLANNEN 2 - voldoende zinvolle activiteiten voor zelfstandig werken - taaksysteem biedt voldoende tijd voor zelfstandig werken - Zelfstandig kunnen omgaan met het taaksysteem ORGANISATIE 1 - omgaan met regels en afspraken - zelfstandigheid m.b.t. organisatie - uitgestelde aandacht - systematisch contact - afstemmen duur van klassikale instructie en concentratie

GIP-model Hoofdpunten zelfstandigheid 1. Uitgestelde aandacht - bevorderen zelfstandig doorwerken - leerkracht creeert tijd voor geplande activiteten 2. Inzicht in eigen kunnen - overzien van taken en activiteiten - plannen van taken en activiteiten - zelf beoordelen van prestaties - zelf beoordelen van eigen gedrag 3. Zelf problemen oplossen - leerstof - eigen gedrag (beleving succes, falen, motivatie, zelfbeeld) - omgaan met anderen

Lesopbouw met instructiegroepjes GIP-model Lesopbouw met instructiegroepjes Klassikale start Zelfstandig werken Startronde Hulpronde Instructiegroep enz...... vooraankondiging einde les Slotronde Klassikale afsluiting 3 fasen

Doorgaande lijn – schoollijn GIP-model Doorgaande lijn – schoollijn afspraken en werkwijze borgen in schoollijn begeleiden leerkrachten kader alle schoolontwikkelingen basis nieuwe ontwikkelingen steun team

Schoolijn is observatielijst leerkrachten - Voorbeeld observatielijst GIP-model Schoolijn is observatielijst leerkrachten - Voorbeeld observatielijst Rol ib: begeleiding en advisering in termen Gipmodel/schoollijn

Illustratie invoeringstraject leerlijn ‘leren leren’ PI-school Leiden

Implementatietraject op De Brug Visie Informatie over GIP Schoolafspraken Lessen “leren, leren” Klassenconsultaties Borging

Implementatietraject op De Brug Visie Informatie over GIP Schoolafspraken Lessen “leren, leren” Klassenconsultaties Borging

Visie 10 Basiselementen: leerlingen vinden leren leuk leerlingen kunnen ¾ - 1 uur zelfstandig werken leerlingen hebben bepaalde mate van autonomie leerlingen kunnen omgaan met uitgestelde aandacht leerlingen kunnen zich voegen in een hiërarchische relatie (luisteren naar leerkracht): nemen iets aan, staan open voor leren leerlingen kunnen omgaan met fouten maken leerlingen hebben inzicht in eigen leerproces leerlingen durven vragen te stellen leerlingen kunnen samenwerken (in een klein groepje) leerlingen kunnen luisteren naar elkaar Motivatie, autonomie, metacognitie, samenwerken

GIP en Schoollijn “Zelfstandig werk kast” Stoplicht (start en afsluiting zijn duidelijk) Time-timer/klok Instructietafel (geplande instructie) Vragenkaartje Beloningssysteem zelfstandig werken (zichtbaar) ZW-map en dag-/weekkaart Instructiegroepkaartjes Corrigeren non-verbaal/individueel, negatief gedrag negeren Rondes in vaste volgorde

Start “leren, leren” in de klas Niveaubepaling “leren, leren” Gekozen voor 1 niveau “leren, leren” per groep Groepsplan (met individuele aanpassingen) Nadruk op de eerste 3 subdoelen: - taakaanpak - hulpvragen/uitgestelde aandacht - zelfstandig (door) werken Gekoppeld aan eerste 3 blokken GIP (organisatie, zelf plannen, instructie) Maximaal 3 niveaugroepen leergebiedspecifieke vakken Invullen leerlijn door team

Lessen “leren, leren” Gebaseerd op leerlijn, GIP principes en “PI principes” 24 voorbeeldlessen per niveau (6 maanden) Leerdoel (doelen uit leerlijn “leren, leren”) Korte instructie vooraf Uitvoering (zelfstandig werken – instructie) Afsluiting (nabespreking, feedback) Dagelijks geven Gekoppeld aan 1 vak, later uitgebouwd naar meer

PI principes Instructie kort, visueel ondersteunen, vaart erin houden, concreet Duidelijk zijn wat van kinderen verwacht wordt, bijv. tijdsindicatie en concreet gedrag Regels stapsgewijs inoefenen Modelleren (gewenst gedrag bekrachtigen) Consequent zijn Succes behalen is belangrijk (langzaam opbouwen)

Regels Zelfstandig materialen/leermiddelen pakken Toiletregeling Fluisterend contact maken Leerlingen weten wat ze moeten doen als ze klaar zijn of niet verder kunnen Bij vragen tijdens hulpronde: vragenkaartje

Video

Na 2 maanden Niveaubepaling Opstellen groepsplan, met individuele aanpassingen Beelden van elkaar bekeken, afstemmen Feedback klassenconsultaties: gebruik stoplicht, nabespreking, beloning Resultaat: In 2 groepen: niveau omhoog Zelfstandig werken sterk gegroeid Transfer naar andere vakken moeilijk, m.n. uitgestelde aandacht