VVV Zuid-Limburg in perspectief Anya Niewierra Algemeen directeur VVV Zuid-Limburg 10 september 2014.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Organisatiekunde.
Advertisements

Transport en Infrastructuur
Financiering van HIC Tessa de Bruin Michiel van Hees
WELKOM.
Nieuwe impulsen voor de fiets
ZAPPcity Project ZAPPcity • alle evenementen onder één publicitaire paraplu • 28 augustus – 14 september • kunst, cultuur, sport, media • locaties.
ACTIVITEITENPLAN Wat gaan we doen?.
Ontwikkelplan MFC De Kreek Visie en rendement Presentatie Commissie Samenleving en Financiën Gemeente Maasdriel, 21 augustus 2012 door Leendert de Jonge.
Op reis naar een privé vakantie-eiland. Recron ongerust Bungalowverhuursector staat komende jaren voor grote uitdagingen Sector.
Presentatie Recreatie & Toerisme Datum 9 juni 2005.
Krimp en onderwijs: De sluiting van scholen is geen nieuw fenomeen Korrie Melis Onderzoeker Kenniscentrum Publieke Zaak 24 april 2013.
Instructies Internationale CNSJ Verkooptool - Inleiding Ontwikkeld voor markten buiten Europa Content vertaald in het Engels Online verkoop van losse festival.
WERK aan de WINKEL Het Verschil Maken college akkoord met de titel.
Thema Hoe maakt kennisdelen je werk/functioneren: leuker Efficiënter Beter Meer gedragen.
Klantgericht werken, Kanalen in balans
In&Uit Leuven naar een nieuw toeristisch-cultureel onthaal Annemie Vandermotte Themadag Vrijetijdsonthaal – 26 september 2005.
De Marketingroute In vijf stappen naar succes. Thema marketing leeft bij veel ondernemers Project De ToekomstBedrijven: 1281 termen COMMERCIEEL bij 774.
Natuurkampeerterrein Hoeve Krekelberg
Bijeenkomst colleges 15 februari 2011
Citymarketing Hilversum 2006
Elobase Kerntaak 2, Hoog Omgevingsanalyse
Ondernemersfonds Leids Model
Land Deals in Ontwikkelingslanden Een duurzame investering of land grabbing?
Toeristen in Holland Rijnland Bestuurlijke bijeenkomst 26 oktober 2005 Oegstgeest.
Regionale Economie, Haven- en Vervoerseconomie (RHV) Retail en Mobiliteit in de binnenstad Fietsstad 2016 Symposium Bikenomics - 13 Oktober 2015 Giuliano.
Samenwerkingen festivals & ondernemers >> Inzichten vanuit onderzoek.
Presentatie voor KHN, Afdeling Heerenveen Alvin Sibbald, programma manager 25 januari 2016.
Begroting 2015 Cie. EFTR Bijdrage E. Ruijgers.
De bibliotheek van de toekomst met Social CRM. In deze presentatie Wat betekent de maatschappelijke bibliotheek voor de communicatie? Welke communicatie.
Financiën 3 decentralisaties 1 e half jaar 2015 Valkenburg aan de Geul.
IBN de basis voor groei Presentatie Commissie Inwonerszaken gemeente Boxmeer 29 augustus 2013 Ed de Leeuw - algemeen directeur IBN.
Workshop Verkiezing student-ondernemer maart 2013 Albert Kraaij Kamer ST 3.77 Tel. 070 – (ma en do)
Hotelsector Provincie Zeeland. 11 november Programma Economie en toerisme Aanbodzijde Vraagzijde Marktpotentie Trends Concepten Conclusie.
Bedrijfsplan 1.  Proces en invloed  De centrumgemeentevariant  Democratische legitimatie  Dichtbij burger (dienstverlening)  Efficiencywinst, financiële.
Evaluatie Beleidsnota Veiligheid en Leefbaarheid.
Social media. Agenda Over ons Facebook Twitter Linkedin Instagram.
Nieuwkoop, wat heb ik daar te zoeken?!? Jessica Megens Femke van Kampen Jord Klijn Joël Haasnoot Marije Spruit Kees Perquin.
Lokaal Woon en Leefbaarheids Plan. Lokaal Woon- en Leefbaarheids Plan  Waarom  Resultaten bijeenkomsten  Hoe nu verder.
Informatiebijeenkomst gemeenteraden ‘Transitie’ 11 en 12 juni 2013 Presentatie door: Pietsje Hulshoff en Heinrich Winter.
1 Introduktie Bezoek Gemeenteraad Boxmeer 15 Januari presentatie >> rondleiding >> discussie -
Commissie EFT Evaluatie WK Wielrennen 2012 – Hans Slangen (Hoge School Zuyd) Actieplan Winkelcentrum – John Roks (namens het VOC) Evaluatie Auw Wieverbal.
Hoe zijn we ontstaan? In 2008 met groot deelnemersveld strategische visie en missie ontwikkeld voor toerisme en recreatie om: Het noorden van Limburg.
Voortgangsrapportage Vitaal Leudal September – Oktober 2014 Tbv commissie Bestuur en Middelen oktober 2014.
Louise Derre & Julie Verlinden o.l.v. Prof. Dr. J. Bryon en Prof. Dr. P. Cabus Antwerpen, 19 februari 2008 Gebruik van toeristische statistieken voor lokale.
DE IDEALE REGIOZENDER IN 2010 Workshop ROOSdagen Vincent Everts Krijn Schuurman.
Bemanning paraat voor Water Rijk
Stadsmarketing Stand van zaken College van B&W, 14 oktober 2008.
Gebiedsontwikkeling Voor een welvarend Yerseke Yerseke DE BUSINESSCASE Jan Sips Directeur a.i. AM Zeeland Directeur TopLevel Development.
Winkelen 3.0 Hoofdstuk 6 Marketing. Inhoud 1 Eerst langs alle haltes 2 Verkoop 3 Omgaan met geld in een bedrijf 4 Logistiek 5 Wat doen leidinggevenden?
19 september 2016 Herinrichting Stevensbeekseweg door Bas Verwayen.
Kunst en kunde van het lobbyen
Werkweek Londen 11 september – 15 september.
Salland Marketing, MarketingOost & Gastvrij Overijssel
Bevraging streekproducten
Realisatie MFA Kortgene Fiscaal, governance en financieel
Een museum is géén bedrijf!
Zelfstandig vanuit Werkloosheid
Van Dordt, voor Dordt.
Sociale Media in de toeristische sector Bijeenkomst Blauwe Lint
Oprichting van de BIZ Krabbepolder/Zeehavengebied (Zuid)
Bron : VNPF 2017.
Marketing in het Verzetsmuseum Wat is marketing Marketing in Verzetsmuseum Doel van de marketing Eerdere doelen PR vragen Doel, strategie Marketing.
Marktanalyse voor fysiotherapeuten. Marktanalyse voor fysiotherapeuten.
Problemen of kansen ? Verstedelijkingsdruk wonen / werken recreatie
Cursus Politiek Actief Bijeenkomst 2: De gemeente
Provincie Noord-Brabant
Bob D’hondt, Laura Van Endert & Alessandro Royens
Traject De Beleverij WELKOM!.
Karpata Restaurant-Hotel
Office365.
Transcript van de presentatie:

VVV Zuid-Limburg in perspectief Anya Niewierra Algemeen directeur VVV Zuid-Limburg 10 september 2014

Toerisme is het DNA van Valkenburg a/d Geul Gemeente met hoogste werkgelegenheid in toerisme van Limburg -> 50% direct Gemeente met de meeste overnachtingen Gemeente met de hoogste bestedingen Gemeente met de stuwende innovaties (o.a. wellness, wielrennen, kerst in grotten, transformaties) Gemeente met de langste toeristische geschiedenis: geboorteplaats VVV Hoofdkantoor VVV Zuid-Limburg

Oudste VVV van Nederland * Geboorteplaats VVV in Nederland in 1885

NV Toerisme en Vrije Tijd Zuid-Limburg Directie Ministeries Provincie Gemeenten Divisie Vermaak Attracties, evenementen, festivals, horeca, sportmanifestaties, cultuur, waterrecreatie, excursies, Kooptoerisme/shoppen, agrotoerisme Divisie Verblijf Hotels, pensions, guesthouses, B&B’s, campings, bungalowparken, groepsaccommodaties, bootligplaatsen, appartementen, huisjes Divisie Vervoer Bereikbaarheid per auto, trein, bus, taxi, vliegtuig, boot bewegwijzering, parkeren, Fiets-, wandel-, ruiterroutes Marketing, Content verzameling Productontwikkeling & Distributie VVV Zuid-Limburg Facilitaire Diensten Reisbureaus, Touroperators RECRON, KHN, HISWA ANWB, Kamer van Koophandel, NBTC, VVV Nederland, Onderwijs Divisie (Cultuur-) Landschap natuurgebieden, monumenten, parken, Natuurorganisaties, Boerenorganisaties, ecologische Verbindingszones

1994 Doelgroepen: nu heel NW Europa 2014

1994 Bereikbaarheid: heel Europa nu concurrent 2014

1994 Boekingen: vroeger money-maker nu money-looser 2014

1994 Communicatie kanalen: van een paar naar álles 2014

1994 Infoverstrekking: toen telefoon, balie en boekje. En nu? 2014

Bedreigingen die de VVV moet bevechten: “Een vijver met mínder vis, maar met méér vissers, die bovendien een betere hengel hebben.”

Bedreigingen die de VVV moet bevechten, intern: VVV Nederland verkoopt bonnen nu ook via andere punten (PTT, Primera, Bruna etc): -> al -/- € in Stijgt mogelijk naar -/- € in 2014 Recente uitspraak Rechtbank inzake BTW teruggave horeca. VVV mag geen BTW meer terug vorderen op boekingen. -> al -/- € in 2014 Vrijwel géén inkomsten meer uit nummer vanwege vindbaarheid nummers op google -> ca. -/- € in 2014 Vrije val arrangementen door social deal e.a. -> ca. -/- € Etc.

Bedreigingen die de VVV moet bevechten, extern: NL-ers hebben nu uit héél Europa de keus voor een weekendje weg (door door Ryan Air c.s. en Thalys). NL-ers gaan steeds minder in eigen land op vakantie (door globalisering) NL-ers zijn bestemming-zappers geworden (zoektocht naar nieuwe ervaringen) Dus dalend herhaalbezoek. Nieuwe bestemmingen met veel geld maken promotie in NL omdat NL-ers veel reizen en rijk zijn. NL-ers zappen over heel veel media (tablet, I-phone,TV, social media, internet, magazines, kranten, etc = boosten op verkorte aandachtscurve) NL-ers zijn digitale prijskopers geworden (Social Deal, Groupon, Booking.com). Dus wij hebben méér NL-ers nodig om het bestaande rendement te halen

Bedreigingen die de VVV moet bevechten: Conclusie: -> om de gastenstroom op gang te houden moet de VVV méér markten penetreren (m.n. D), méér communiceren in NL, met méér thema’s, via méér media Echter, met steeds minder geld.

De VVV financiën in 1994 en 2014 In 1994 is 42% van de totale begroting subsidie In 2014 is 22% van de totale begroting subsidie Per 1/1/2013 al met 10% bezuinigd = -/- € En in 1994: -Géén evenementen ondersteuning -Géén massacommunicatie -Géén nieuwe media -Géén promotie dagtoerisme -Géén Duitsland promotie -En een bescheiden product (bijv. maar één brochure) Conclusie: > er wordt méér gedaan met minder geld vanwege schaalvergroting en hefboom

Inkomsten VVV i.r.t. hefboom Inkomsten via ondernemers promotiepakketten & sponsoring reclame inkomsten commissies (via boekingen) Inkomsten via gasten Winkel inkomsten Ticketservice, reizen en rondleidingen Agentschappen Inkomsten via derden Fee voor verrichte werkzaamheden en of projecten Inkomsten via overheden (22%) Prestatiesubsidie

Hefboom. Promotiegeld maken met subsidie Voorbeelden: ProductKostenInkomstenBijdrage Wegwijzer Acco-gids Sp. Leenhof / Internet Tiger & EMS

Hefboom, totaal 1.4 miljoen subsidie wordt omgezet in 6.5 miljoen aan activiteiten 22% publiek staat tot 78% commercieel Dit is ongebruikelijk in de wereld van de DMO’s (Destination Management Organisations). Normaliter in EU is overheidsbijdrage boven 75%. Immers, je verricht een publieke taak waarvoor geen commerciële partij beschikbaar is -> De grens van de hefboom is in 2013 bereikt. Verlaging subsidie zal tot extrapolatie verlies hefboom leiden. -> Voorbeelden van verloren hefboom: failliet VVV Veluwe (dit voorjaar), failliet VVV Noord- en Midden Limburg (in 2009)

Rollen en Middelen  Gemeente investeert in infrastructuur  VVV ‘verkoopt’ de regio  Ondernemer ‘verkoopt’ zijn hotel, restaurant, attractie etc.

Rollen en Middelen Groot onderzoek door Erasmus Universiteit in 2014: Directe omzet Valkenburg aan de Geul in 2008 (ZKA): € % meer uitgaven door contact met VVV = € Directe inkomsten Gemeente uit belastingen: € Naar VVV: € = 0,18 % van de omzet in Valkenburg = 7,5% van de belastinginkomsten Bezoekers geven na contact met de VVV tot 16% meer uit. Dit geldt zowel voor een fysiek punt als voor contact via de website.

Sinds 1999 (al 15 jaar) collectief financieringsmodel voor 18 gemeenten Om de 4 jaar overleg in Bestuur over doelen Huidige convenantperiode 2013 – 2016 Per 1/1/2013 al € bezuinigd. Planning nieuwe convenantperiode: 2014:- Afronding bestedingen onderzoek ZKA 2015: - Bespreking in bestuur over doelen, beleid VVV - Bespreking IGOT over doelen, beleid VVV 2016:- Verdeelmodel opstellen binnen IGOT - Bespreking binnen bestuur - Bestuursleden verdedigen in PFH overleg - Als akkoord: PFH gaan naar Raden met dir. VVV In die 15 jaar heeft nog NOOIT een gemeente eenzijdig een besluit buiten het regionale model genomen.

Risico’s mogelijke bezuinigingen Failliet oudste VVV van Nederland én verlies van een uniek stuk Valkenburgse historie Verlies hoofdkantoor van VVV Zuid-Limburg (en dus werkgelegenheid van ca. 30 FTE op het Walramplein en Theodoor Dorrenplein) Verlies schaalvoordelen Verlies aan € aan directe omzet ín Valkenburg Verlies € aan hefboom Valkenburg brengt het collectief aan gemeentes schade toe Forse meerkosten bij herinrichting nieuwe VVV want, - Na korte tijd is na ieder VVV-failliet toch weer nieuwe VVV opgetuigd. - Echter: meer kosten voor overheid vanwege verlies hefboom en verlies kosten

Vragen? Discussie…