1 Challenge the future Afstudeerpresentatie Verbetering van TPM implementatiebeheersing bij de Heineken Brouwerij Zoeterwoude.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De ideeën van Kaplan & Norton over de Balanced Scorecard
Advertisements

Hoe beleef je toetsen? HANovatie Themadag 6 november 2009 Saskia Weijzen.
SEPA Wat verwacht de toezichthouder van u? NFS SEPA-voorlichtingsmiddag, 30 mei 2012 Prof. Dr. Olaf C.H.M. Sleijpen Divisiedirecteur, Toezicht pensioenfondsen.
Menno Karres Lead Auditor
INTERACTION DESIGN Week 3.
STRATEGISCHE PLANNING
Marktonderzoek als proces
The CAF Procedure voor externe feedback
De drie stappen van systeemontwikkeling
Systems Engineering 24 april 2007.
SysAdvise Systems Engineering.
Het opzetten van een kwaliteitssysteem
“De ontwikkeling van een kwaliteitsmanagementsysteem ten behoeve van de plan- en projectontwikkeling” Bart Snijders
Facility management en inkoop
Prestaties Schatten en Managen
Welkom bij de presentatie van het
Werken met Nurse practitioners: “effecten van functie differentiatie op de grens van care en cure". Ik wil graag iets vertellen over mijn promotie onderzoek.
Ontwikkelen van een kwaliteitssysteem: een contingentieperspectief
EVALUATIE & PLANNING Ondersteuning kwaliteitshandboek IBO/KDV
Interne Audit van de Vlaamse Administratie
Hoofdstuk 7 Procesmanagement.
Verandermanagement Hoofdstuk 9 Evaluatie
Hoofdstuk 2 Het onderzoeksonderwerp formuleren en verduidelijken Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie, Mark Saunders, Philip Lewis, Adrian.
Prince2 Componenten.
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
© Kars cum suis bv Benchmarking publiekszaken Workshop Procesmanagement 7 februari 2007.
Startbijeenkomst benchmarking Publiekszaken
De financiële cyclus TURBO opleiding.
© L.A.F.M. Kerklaan HCG 1 16 november 2001Juridisch bibliothecarissen Het managen van de juridische bibliotheek Het kwaliteitshandboek als praktisch instrument.
Risicoanalyse voor het waterbeheer:
AA OPTIMAAL VAN BUITEN NAAR BINNEN. Inhoud Welkom Inhoud presentatie -Korte introductie -Onderzoeksopzet -Huidige situatie -Onderzoeksresultaten -Belemmeringen.
Ervaringen en enige kritische kanttekeningen L.M.F. Dejong
© de vries business consultancy, 2008
Introductie OHSAS
Afstudeerpresentatie Richard Lekkerkerk,13 september 2011
Producten & Werkprocessen
Een zorgsysteem voor betere arbeidsomstandigheden
Nike Supply Chain Management
Tot nu toe Drie kerncompetententies vastgesteld: –klantgerichtheid –betrouwbaar –flexibel Nog een aantal beslispunten.
ISO 8402 algemeen ISO 9000 aanvullingen ISO 9001 ISO 9004 extern
6 stappen in Risico management
Structureren project Projectactiviteiten & producten gestructureerd en expliciet in beeld September 2015 Blok 1 - Project structureren.
3. Taakgericht én procesgericht leveren van ICT voorzieningen.
(Ped)agogiek Hoorcollege 7
Bron: Baarda, B. (2014) Dit is onderzoek!
Quality Management: METHODEN TECHNIEKEN PROCESVERBETERIN G
Taakteam Kennisdeling bij PROF 8 december 2015 Aftrapsessie.
Afstudeervoordracht Optimalisatie en inrichting Unaccompanied Minor- afhandelingsproces Benjamin Nederveen Simon Stevin Room, 10:00u , Delft.
In control met efficiënte en excellente examenprocessen. Eenvoudig en transparant!
Bra1 STUDENTMOBILITEIT Eindrapport Andre Brands – 4 augustus 2015.
Certificering van assetmanagement
1 Challenge the future Presentatie Afstudeeronderzoek Ard Kot | SDG Procesontwerp voor een kwalitatief hoogwaardige en beheerste afname van patiënten-materiaal.
Seminar asset management provincie Noord-Holland Grip op beheer en MEER Asset management in de gemeente Houten 4 maart 2015.
Workshop Rendement in opleiden Transvorm – 1 juni 2015 Stephan Obdeijn en Carlijn Hoedemaker.
20 januari 2016 – Herman Bongenaar
Ontwikkeling van een proactieve aansturing op de productie van lactose te FrieslandCampina DOMO Borculo
G e m e e n t e H a r d i n x v e l d - G i e s s e n d a m Bijeenkomst Onderzoek Maatschappelijke Agenda (MAG) 1 juni 2016.
SOA en Business Process Management Hoofdstuk 5 uit Web Services van Manes, blz. 122 t/m blz. 129.
Business Process Management
“Aanbestedingsvormen in perspectief”
Rapportering en monitoring
Onderzoeken en Ontwerpen met Kunst
Kwaliteitsgroep Informatiemanagement
Kwaliteitsmanagementsysteem: een lust of een last?
Waarde(n)vol werk in uitvoering
OPENINGSCASE: HSBC Malaysia: meester in veranderingsmanagement
Methoden om te werken aan continue verbetering
Inleiders: Bart Muller Paul Eijgendaal
Stap drie bij projecten
Voorbeeld presentatie
Transcript van de presentatie:

1 Challenge the future Afstudeerpresentatie Verbetering van TPM implementatiebeheersing bij de Heineken Brouwerij Zoeterwoude

2 Challenge the future Inhoud Introductie Total Productive Management (TPM) Analyse Proces ontwerp Conclusie en aanbevelingen Introductie - TPM - Analyse - Ontwerp - Conclusie

3 Challenge the future Heinekens TPM programma 3 de grootste brouwer in de wereld (11% marktaandeel) Sinds 2000 consolidatie in de biermarkt In 2003 centraal operationeel verbeterprogramma gestart Doel: de productiekosten verlagen Gebaseerd op de TPM-filosofie Wordt in drie fases ingevoerd (Brons, Zilver en Goud) Introductie - TPM - Analyse - Ontwerp - Conclusie

4 Challenge the future TPM bij Brouwerij Zoeterwoude Brouwerij Zoeterwoude onder druk om kosten te verlagen TPM als sleutel tot kostenverlaging In januari 2013 Bronzen fase afgerond Probleem: Implementatieduur 10 jaar > verwachting 3-5 jaar Opdracht: Verbeter het implementatieproces Introductie - TPM - Analyse - Ontwerp - Conclusie

5 Challenge the future Total Productive Management Excellente processen Introductie - TPM - Analyse - Ontwerp - Conclusie Produceren van bier (Primaire proces) Uitvoeren van TPM (verbeterproces) Implementeren van TPM (Verbeteren van het verbeterproces) Uitvoerende pilaren

6 Challenge the future TPM criteria Introductie - TPM - Analyse - Ontwerp - Conclusie Werkvloer-criteria Prestatie-criteria Pilaarrichtlijnen Brouwerij-criteria Beschrijft per aandachtsgebied het verbeterproces Eisen aan het verbeterproces voor de gehele brouwerij Eisen aan prestatie- niveau aan de hand van belangrijkste KPI’s Eisen aan kwaliteit en betrouwbaarheid van operationele processen Input criteria Output criteria

7 Challenge the future Opbouw van analyse Analyse van implementatie Brons Doelen bekend? Doelen haalbaar? Gericht aangestuurd? Proces beschrijven en analyseren middels Delftse systeemkunde Systeemanalyse Probleemdiagnose en onderzoeksvraag Introductie - TPM - Analyse - Ontwerp - Conclusie

8 Challenge the future Analyse opbouw Introductie - TPM - Analyse - Ontwerp - Conclusie Analyse van Implementatie Brons Doelen bekend? Doelen haalbaar? Gericht aangestuurd? Proces beschrijven en analyseren middels Delftse systeemkunde Systeemanalyse Probleemdiagnose en onderzoeksvraag

9 Challenge the future Analyse implementatie Brons Doeltoestand bekend? Initieel beperkte kennis van doeltoestand Veranderende criteria Geen verantwoordelijke Brouwerij-criteria Doeltoestand haalbaar? Overschrijding van implementatie duur Veel uitstel van projecten De voortgang werd bepaald aan de hand van auditscore Bevinding: Er zijn geen heldere en haalbare doelen gesteld Introductie - TPM - Analyse - Ontwerp - Conclusie

10 Challenge the future Bevinding: er is niet gestuurd op projectduur Analyse van Brons implementatie Project spanningsveld Project- duur Beschikbare middelen Kwaliteit / omvang Introductie - TPM - Analyse - Ontwerp - Conclusie

11 Challenge the future Systeem analyse Introductie - TPM - Analyse - Ontwerp - Conclusie Analyse van Implementatie Brons Doelen bekend? Doelen haalbaar? Gericht aangestuurd? Proces beschrijven en analyseren middels Delftse systeemkunde Systeemanalyse Probleemdiagnose en onderzoeksvraag

12 Challenge the future Systeemanalyse TPM-implementatie  innovatieproces Bevinding: Geen confrontatie & afstemming stap Bevinding: Geen centrale implementatieaansturing Uitvoeren van TPM Implementeren Opstellen van beleid/criteria Definiëren van doelen Huidige prestatie Verbeterde prestatie Introductie - TPM - Analyse - Ontwerp - Conclusie Omgeving

13 Challenge the future Probleemdiagnose en onderzoeksvraag Analyse van implementatie Brons Geen heldere en haalbare doelstellingen Niet gestuurd op projectduur Geen confrontatie & afstemmingsproces Geen overkoepelende implementatie aansturing Systeemanalyse Hoe kan het confrontatie & afstemmingsproces ontworpen worden zodat deze heldere en haalbare doelen verschaft en hoe kan de projectbeheersing ingericht worden zodat de implementatie aangestuurd wordt als één project? Introductie - TPM - Analyse - Ontwerp - Conclusie

14 Challenge the future Herontwerp projectverloop Implementatiebeheersing Implementatie Confrontatie & afstemming Introductie - TPM - Analyse - Ontwerp - Conclusie Het stellen van heldere en haalbare doelstellingen Het aansturen van het project Tijd

15 Challenge the future Herontwerp projectverloop Implementatiebeheersing Implementatie uitvoering Confrontatie & afstemming Introductie - TPM - Analyse - Ontwerp - Conclusie Het stellen van heldere en haalbare doelstellingen Het aansturen van het project Tijd

16 Challenge the future Confrontatie & afstemmingsproces Specifieke invulling voor ieder van de vier TPM-criteria Vergelijken met huidige situatie Bepalen aanvaardbaar- heid Projecten toewijzen Plannen Criteria Heldere en haalbare doelstellingen Mogelijke projecten en resultaten Gewenste projecten en resultaten Verdeelde projecten Introductie - TPM - Analyse - Ontwerp - Conclusie

17 Challenge the future Confrontatie en afstemmingsproces Introductie - TPM - Analyse - Ontwerp - Conclusie Vergelijken met huidige situatie Bepalen aanvaardbaar- heid Projecten toewijzen Plannen Voldaan niet voldaan

18 Challenge the future Confrontatie en afstemmingsproces Introductie - TPM - Analyse - Ontwerp - Conclusie Vergelijken met huidige situatie Bepalen aanvaardbaar- heid Projecten toewijzen Plannen Voldaan Niet aanvaardbaarAanvaardbaar

19 Challenge the future Confrontatie en afstemmingsproces Introductie - TPM - Analyse - Ontwerp - Conclusie Vergelijken met huidige situatie Bepalen aanvaardbaar- heid Projecten toewijzen Plannen

20 Challenge the future Confrontatie en afstemmingsproces Introductie - TPM - Analyse - Ontwerp - Conclusie Vergelijken met huidige situatie Bepalen aanvaardbaar- heid Projecten toewijzen Plannen

21 Challenge the future Herontwerp projectverloop Implementatiebeheersing Implementatie Confrontatie & afstemming Introductie - TPM - Analyse - Ontwerp - Conclusie Het stellen van heldere en haalbare doelstellingen Het aansturen van Het project Tijd

22 Challenge the future Implementatie beheersing Drie functies project beheersing Aansturen pilaren Coördineren van activiteiten Verifiëren van resultaten Controle dashboard Introductie - TPM - Analyse - Ontwerp - Conclusie

23 Challenge the future Business case Totale projectkosten: € Jaarlijkse directe besparing: € Netto contante waarde van project: € % veiligheidsmarge op kosteninschatting Introductie - TPM - Analyse - Ontwerp - Conclusie

24 Challenge the future en hoe kan de projectbeheersing ingericht worden zodat de implementatie aangestuurd wordt als één project? Hoe kan het confrontatie & afstemmingsproces ontworpen worden zodat deze heldere en haalbare doelen verschaft Conclusie Hoe kan het confrontatie & afstemmingsproces ontworpen worden zodat deze heldere en haalbare doelen verschaft Confrontatie en afstemmingsproces stappen: Vergelijk criteria met huidige situatie Bepaal aanvaardbaarheid Toewijzen van de projecten Plannen van haalbare doelen Projectbeheersing functies: Aansturen pilaren Coördineren van activiteiten Verifiëren van resultaten Introductie - TPM - Analyse - Ontwerp - Conclusie

25 Challenge the future Aanbevelingen Laat het doel het middel rechtvaardigen Kies bewust wat niet te doen Bekijk besparingspotentieel bij ondersteunende functies Deel en leer van mislukkingen Introductie - TPM - Analyse - Ontwerp - Conclusie

26 Challenge the future Afstudeerpresentatie Verbetering van TPM implementatiebeheersing bij de Heineken Brouwerij Zoeterwoude

27 Challenge the future Back-up

28 Challenge the future Back-up

29 Challenge the future Back-up

30 Challenge the future Back-up

31 Challenge the future Back-up

32 Challenge the future Back-up

33 Challenge the future Back-up

34 Challenge the future Back-up

35 Challenge the future Back-up

36 Challenge the future Back-up

37 Challenge the future Back-up

38 Challenge the future Back-up

39 Challenge the future Back-up

40 Challenge the future Back-up

41 Challenge the future Back-up

42 Challenge the future Back-up

43 Challenge the future Back-up

44 Challenge the future Back-up OPI nona : + 12% Non expense saving: 1,7 M Productivity: + 52 % Expense savings: € 19,6 M Water cons: - 14 % Energy cons: - 23% Expense savings: € 0,5 M Expense savings € 3,5 M Raw mat.s loss. + 15% Packaging mat. loss: + 3% Expense savings: € -0,9 M Expense savings: € -0,1 M Operating expenses: - 28 % Expense savings: € 25,1 M

45 Challenge the future Back-up