Mei 2013 Welkom 19.15u: Inloop met koffie/thee 19.30u: Opening en presentatie 19.45u: Vragenronde 20.00u: Presentatie clusters 21.00u: Tips en tops 21.15u:

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Welkom op de informatie- avond van groep 7
Advertisements

Een impressie van een schoolweek in groep 5 t/m 8
Informatieavond groep H5/6
Informatie groep 7a Juf Willeke (ma-di) Juf Marlon (woe-don-vrij)
Ten Holtens Erve Groep 7 en
Ons onderwijs in groep 1 en 2
Een impressie van de werkwijze in groep 3 en 4
Het cito-leerlingvolgsysteem
Wat gaan we leren in groep 5
Ons onderwijs in groep 1 en 2
r.k. daltonbasisschool 'De Leer '
Voorlichtingsavond groep 3
Dinsdag 14 september 2010: introductie-avond Groep 4A: Wendy Simons (ma-di-wo)/ Gertie Boosten (wo-do-vrij) Groep 4B: Myra Mayer (ma-di-wo)/ Susanne Even.
Informatieavond groep 7b
Visie: rapport en portfolio
Infoavond groep 4.
Welkom op de informatie avond van groep 5/6
Welkom in groep 8M Het laatste jaar van de basisschool!!!!!!
Informatie-avond groep 1-2 September 2014
Planborden en dag- /weektaken
Een kijkje in de keuken…..
Informatie avond Groep 3 22 september Start van de dag inloop vanaf 8.15 – 8.30 uur werk afmaken of kiezen kring - viering - Trefwoord - kringgesprekken.
Even voorstellen José Vries Ammy Langkamp. Even voorstellen José Vries Ammy Langkamp.
Op de informatieavond van groep 6
Onderwerpen van deze avond
Informatieavond groep
Welkom in groep 4b informatieavond ‘15-’16
Welkom op de informatieavond Praktische zaken “Kijkje in de groep”
Basisschool Op De Horst
Even voorstellen Ammy Langkamp José Vries. Even voorstellen Ammy Langkamp José Vries.
Informatie avond groep 3 14 september 2015.
Basisschool Op De Horst
Welkom op de informatie avond van groep 5/6
Welkom op de informatie avond van groep 4
Informatieavond Groep 7/8. Schoolafspraken Alle kinderen komen door de deuren die aan het schoolplein grenzen binnen. Vanaf 8.20 uur en uur mogen.
Welkom op de informatieavond
W ELKOM ! Bij de informatieavond van groep 7. V OORSTELLEN Wie ben ik? Wat vinden wij belangrijk? Contact met ouders  /
Informatieavond groep 6. Groep 6 Juf Renée Fijlstra ( ma-di-wo ) en juf Tineke Klappe ( do-vrij )
Op de informatieavond van de groepen 5
Info avond groep 3 17 september 2015
Hoe volgen wij de kinderen?
Ouder-informatieavond Schooljaar
WELKOM bij de informatie-avond van groep 5.
Groep 5/6 René Hellingman
Welkom in groep 6D.
Welkom in groep 8M Het laatste jaar van de basisschool!!!!!!
WELKOM OP DE INFORMATIE AVOND VAN GROEP 3-4. Even voorstellen Op de maandag, dinsdag en vrijdag staat juf Janneke voor de klas. Op woensdag en donderdag.
Informatie avond groep 8 Welkom en toelichting op de avond Welkom en toelichting op de avond De Zilverberg en opbrengstgericht werken De Zilverberg en.
Werken in jaar- en stamgroepen Inhoud Opbrengst driejarige stamgroep Belemmeringen driejarige stamgroep Hoe willen we het wel? Het rooster.
Informatieavond groep 7 Christine Vogels en Julia Kok.
Welkom bij de informatieavond van groep 7!. Dit zijn wij!
Welkom!. Een voorstellen: Een voorstellen: Even voorstellen.
Welkom in groep 3. Programma van vanavond  Leerkrachten van groep 3.  Nieuw in groep 3.  Praktische zaken.  Afspraken in groep 3.  De methoden. 
Voorlichtingsavond groep 8 Schooljaar Welkom Voorstellen Planning.
Welkom! Op de informatieavond van de groepen 6. Wat gaan we bespreken?  Even voorstellen…  Vakken  Overige activiteiten  Huiswerk  Rapportage  Algemene.
Welkom in groep 4. Voorstellen Ilze Arts: maandag, dinsdag en om de woensdag. Marian van Rengs: om de woensdag, donderdag, vrijdag.
Welkom op de informatieavond van groep 6/7/8. De avond zal bestaan uit 2 onderdelen:  Groep 6/7 en 7/8  Voortgezet Onderwijs.
Informatieavond september Welkom  Kennismakingsronde  Weekindeling  Waarom een combinatiegroep?  Vriendenklas  Dagprogramma  Ontwikkelingsplannen.
Rens Ronde Welkom bij de ouder informatie avond Groep 5 Tim van Asten.
Groepsavond groep 8 17 september Welkom en voorstellen.
Een dag in groep 6… De onderdelen die we (kort) aan bod laten komen:
17 november 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit, unit onderbouw slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Informatieavond groep 3
Welkom in Groep 6/7!. Inhoud Even voorstellen Vakken en activiteiten in groep 6 Vakken en activiteiten in groep 7 Voorlopige advisering groep 7 Hoe werkt.
Groep 3 Hoe volgen wij de kinderen?
Informatieavond groep 4
Welkom in groep 6-7 &
Circuit en hoeken.
Informatieavond groep 4
Uitnodiging Nieuw! Thema-ochtend Vrijdag 2 november Beste ouders,
Transcript van de presentatie:

mei 2013 Welkom 19.15u: Inloop met koffie/thee 19.30u: Opening en presentatie 19.45u: Vragenronde 20.00u: Presentatie clusters 21.00u: Tips en tops 21.15u: Sluiting

D OEL VAN DEZE AVOND Uitleg geven over onderwijsopbrengsten en kerndoelen Pedagogische opdracht van de basisschool uitleggen Informatie geven over de samenstelling van de nieuwe clusters

O NDERWIJSOPBRENGSTEN Opbrengsten worden 2 keer per jaar gemeten middels cito toetsen Citotoetsen maken deel uit van het leerlingenvolgsysteem Trendanalyse Opbrengsten worden vergeleken met wat van een school verwacht mag worden ( landelijke vergelijking )

K ERNDOELEN De kerndoelen geven aan wat de school kinderen moet leren binnen de zogenaamde leergebieden: Nederlands; Engels; rekenen en wiskunde; oriëntatie op jezelf en de wereld; kunstzinnige oriëntatie; bewegingsonderwijs; De Inspectie van het Onderwijs houdt toezicht opInspectie van het Onderwijs de naleving van de kerndoelen.

P EDAGOGISCHE OPDRACHT VAN DE BASISSCHOOL Kinderen begeleiden tot sociale, zelfstandige volwassenen

W AAROM IS INVESTEREN IN PEDAGOGISCH ONTWIKKELING BELANGRIJK VOOR KINDEREN ? Geluk in je leven wordt maar voor 20% bepaald door je IQ en voor 80% door je EQ.

P EDAGOGISCHE DRIEHOEK Ouders, leerkrachten en leerlingen werken doorlopend samen en er is in alle relaties een onderlinge afhankelijkheid om de ontwikkeling van de leerling zo positief mogelijk te laten verlopen. Professionele opvoeders Ouder(s) Kind

H ET PEDAGOGISCH KLIMAAT OP DE H ARLEKIJN IS GEBASEERD OP : Respect voor elkaar. Emotionele veiligheid en geborgenheid. Ontwikkelen van sociale competenties.

H OE LEREN KINDEREN

H ET BREIN VAN ONS ALLEN

H OE LEERT HET JONGE KIND Spel Informatie opnemen en verwerken uit de buitenwereld. Leren middels spel stopt niet op een bepaald moment b.v. 8 jaar. Luisteren naar verhalen Door een verhaal doet het kind informatie, wordt de basiskennis uitgebreid en ordenen zij middels het verhaal de wereld. Interactie

E N DE OUDERE KINDEREN Onderzoeken Informatie zoeken vinden en verwerken Interactie

H ET KIND OP DE H ARLEKIJN Op de Harlekijn zien wij het kind als een geheel Hoofd ( leervaardigheden) Hart ( emotionele en sociale ontwikkeling) Handen ( expressie en doe- vaardigheden)

M ETHODE ALLES IN 1 EN ALLES APART Een methode om contextrijk leren beter te laten beklijven voor: Spelling Grammatica Begrijpend lezen Engels Creatieve vakken Zaakvakken

P ROJECTEN ALLES IN 1, ALLES APART Er zijn verschillende projecten die alle vakken en vaardigheden met elkaar verbindt en integreert Alle kerndoelen worden behandeld 5 projecten per schooljaar

A ANTAL KINDEREN OP DE H ARLEKIJN Groep 117 Groep 217 Groep 316 Groep 430 Groep 528 Groep 624 Groep 730 Groep 830

D E SAMENSTELLING VAN DE NIEUWE CLUSTERS Cluster Cluster Cluster 7 - 8

D E VRAGENRONDE

C LUSTER Leerkrachten: Jacky, Jessie, Rianne, Rene Ontwikkeling taal- en rekenvaardigheden Streefdoel: Technisch lezen: minimaal Avi E3 DMT: streefniveau Rekenen: automatisering tot 20

B EZETTING IN CLUSTER Aantal lkrJackyRianneJessieRené Maandag3xxx Dinsdag3xxx Woensdag3/4xx(x)x Donderdag3/4x x (ochtend) xx Vrijdag2xx

DAGROOSTER GROEP : 3 BASISGROEPEN tijdminGroep 1Groep 2Groep Opening in de basisgroep (3 lkr) Taal kring ( 2 lkr)Instructie lezen (1 lkr) Werkles- verwerkingsactiviteiten (3 lkr) Buiten spelen (1lkr) Instructie/ automatisering / extra zorg (2 lkr) Pauze Reken kring ( 2 lkr)Instructie rekenen (1 lkr) Werkles- Verwerkingsactiviteiten (3 lkr) 12.00Pauze Activiteit in basisgroep : leefstijl/muziek/hemel&aarde/verkeer/ drama /wereldorientatie. (waar nodig homogeen) (3lkr) Buiten spelen (1 lkr)Extra instructie /zorg (2 lkr) Werkles- verwerkingsactiviteiten (3 lkr) Afsluiting in de basisgroep (3lkr) 15.15Einde schooldag

C LUSTER Resultaten op basis van de te verwachten ontwikkeling van de kinderen Streefdoel: Technisch leesniveau: minimaal Avi E6 beheerst DMT: streefniveau Rekenen: automatisering tot 100; tafeltjes; cijferen Leerkrachten: Angela, Esther, Marij, Roy

Aantal lkr EstherAngelaRoyMarij Maandag3-4X(X)XX Dinsdag3XXX Woensdag3XXX Donderdag3XXX Vrijdag (ochtend) 2-3XXX (ochtend) B EZETTING IN CLUSTER 4-5-6

DAGROOSTER GROEP : 3 BASISGROEPEN tijdminGroep 4Groep 5Groep Opening in de basisgroep (3 lkr) Lezen – Estafette (1 lkr) Rekenen (1 lkr) Pauze Alles in 1 taal-lezen-spelling (1 lkr) Alles in 1 Taal-lezen-spelling (1 lkr) Alles in 1 Taal-lezen-spelling (1 lkr) Schrijven (1 lkr)Schrijven/Extra zorg (1 lkr) 12.00Pauze Alles in 1 - Werkstuk (3 lkr) Alles in 1 - Expressie (3 lkr) Afsluiting in de basisgroep (3 lkr) 15.15Einde schooldag

C LUSTER 7-8 Resultaten op basis van de te verwachten ontwikkeling van de kinderen Goede aansluiting op het voortgezet onderwijs Streefdoel: Technisch leesniveau: Avi P beheerst DMT: streefniveau Procenten, breuken en metriek stelsel Leerkrachten: Lisette, Loes, Sandra (Rianne )

Aantal lkrLoesLisetteSandra Maandag2XX X (mo) (vervang er) Dinsdag2XX Woensdag3XX Donderdag2-3XX gym Rianne Vrijdag2XX B EZETTING IN CLUSTER 7-8

DAGROOSTER GROEP 7-8 : 2 BASISGROEPEN tijdminGroep 7Groep Opening in de basisgroep (2 lkr) Lezen – Estafette (1 lkr) Rekenen (1 lkr) Pauze Alles in 1 taal-lezen-spelling (1 lkr) Zelfstandig werken (1 lkr) 12.00Pauze Gymnastiek (2 lkr) Alles in 1 - werkstuk (2 lkr) Zelfstandig werken (2 lkr) Afsluiting in de basisgroep (2 lkr) 15.15Einde schooldag

T IPS EN TOPS

S LUITING Bedankt voor jullie aandacht en betrokkenheid! Nog een fijne avond en wel thuis.