[ Klant Naam ] - Titel van pres 1 » Voorkeur: Neem in elk domein een maatregel waarvan ieder van jullie zegt: dat zou interessant zijn om te verkennen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
DE WMO: kansen of bedreigingen voor de ouderenzorg
Advertisements

Leiding geven aan projecten Commercie en subsidie.
WIE STAAN VOOR U? Sandra Klokman Noor Bosch RIBW
‘Mentoring, koersen op kwaliteit’
Opzet van de workshop Kennismaken
Belangrijkste bevindingen en aanbevelingen
Regeerakkoord en het sociale domein Commissie MZ, 8 april 2013.
Workshop Wonen en Zorg Maatschappelijk Kosten Baten Analyse
Opdracht Processtappen formuleren om te komen tot afbakening van geldstromen rond wijk- ondersteuningsteams (WOTs of sociale wijkteams SWTs)
Gevolgen AWBZ Pakketmaatregelen Pakketmaatregelen Nieuwe MEE dienst.
Sessie 8 - Gezonde start Kosteneffectiviteit van de preventie van pedagogische, psychosociale en psychosomatische problematiek door de JGZ Bert Prinsen,
Zorglandschap: IJstijd of Paradijs Mei 2012 Eke Zijlstra.
Evaluatie van re-integratiebeleid Paul van der Aa RSO-O&BI Presentatie 22 maart 2013.
Zo werkt Regio Rivierenland! Zo werkt Regio Rivierenland! Maarten Hageman Algemeen Bestuur Regio Rivierenland, 23 juni 2008.
De transformatie van het sociaal domein in financieel perspectief VNG-congres gemeentefinanciën 18 november 2013.
Verbinden, stimuleren & ontwikkelen Wetsvoorstel Werken naar Vermogen informatie voor SW- medewerkers.
Effecten van de Gezonde wijk - Kosten en baten in beeld -
MODEL ONDERSTEUNINGSPLAN Voorpublicatie Instrumentarium passend onderwijs April 2012 Auteurs: Ron Benjamins, Dick Rasenberg.
Strategische samenwerking
Integraal, integraler, integraalst? En wat zijn de grenzen?
Decentralisaties oftewel: de transformatie van het sociale domein
Best practice Doel: voorlichting team
Tools voor Risicobeheersing in gemeentelijke projecten
Algemene voorziening Huishoudelijke hulp (en plan voor HHT)
Sociale teams wat werkt (en in welke situatie)?
Passend onderwijs & gemeentelijke transities
Bekendheid met ‘Veiligheidshuis’?
Stap 1: Keuzes in regionale samenwerking VNG Project - Declaratie Jeugd
1 De businesscase: een belangrijke stap op weg naar een KlantContactCentrum Doret Boonstra Intern adviseur.
Keuzes in regionale samenwerking Eerste verkennende regiobijeenkomst declaratieprocessen.
Kick off bijeenkomst Inkoop Wmo augustus 2015.
Hoe verantwoord je je Financiële positie ?
De kwaliteit van het basisonderwijs in het Noorden
Inleiding dienstverlening SJM. Dienstverlening  materiele problemen, juridisch,  verkrijgen van rechten, uitkering, voorzieningen, geld  Doel dienstverlening:
Workshop sponsoring Delft voor Elkaar
WANNEER DE AMBTENAAR MANTELZORGER WORDT Wanneer de ambtenaar mantelzorger wordt I&O Research Peter Kanne Congres Sociaal domein 2015 “De Uitdaging” 5 november.
Scherm van Ede Valleiconferentie Netwerk Geriatrie 3 december 2015
Grip op Regionale Samenwerking: Rob de Greef en Roeland Stolk.
Ondernemingsraad IGSD Steenwijkerland & Westerveld.
Samen leven, zorg voor elkaar. Waar gaat het over? Met de decentralisaties worden gemeenten verantwoordelijk voor de zorg voor en het welzijn van hun.
Samenhang in het sociaal domein Sociale visie, decentralisaties Commissie S&V 17 april 2012.
Servicecentrum Drechtsteden Resultaatgerichte dienstverlener voor de regio!
MEE Noord en Midden Limburg Ondersteuning bij leven met een beperking.
Door de bomen het bos weer zien Henk Post Bedrijfsanalist ISZF November 2005.
Bedrijfsplan 1.  Proces en invloed  De centrumgemeentevariant  Democratische legitimatie  Dichtbij burger (dienstverlening)  Efficiencywinst, financiële.
Jos Canton Secretaris Werkvoorzieningschap Noordoost-Brabant Mobiele telefoon:
Welkom bij de algemene ouderavond van de Zeister Vrije School
KOERS voor Delft presentatie aan commissie Middelen en Economie 23 juni 2011.
Presentatie: Financiële verordening 2013 Notitie Reserves en Voorzieningen 2013.
‘Kanalen in Balans’ - multichannelmanagement bij overheidsorganisaties 
Social return on investment Marktdag Noord-Holland Noord 2014.
Berkelland in cijfers Wat betekent dit?. Taken procesbegeleider: Partijen bij elkaar brengen Introduceren van nieuwe instrumenten voor gemeenten en onderwijs.
Congres 2016 “Kerk in Uitvoering” Welkom bij de workshop Geld Door: Huib van der Burg, portefeuillehouder ‘geld’
VOLG: kosten in beeld van multiprobleemgezinnen & Triage 6 maart 2014 Peter Cuyvers, projectadviseur Carole van de Logt, projectleider.
Financiën Aandachtspunten bij de komst van nieuwkomers Mark Ruitenbeek
Burgerbegroting Ronde Tafel Gesprek d.d. 2 juni 2016 De Wolden.
Jeugdhulp: zo doen we dat in de gemeente Brunssum, samen in Parkstad Limburg én Zuid-Limburg! Presentatie raadsinformatieavond 16 september.
Campagne en coalitievorming Contact met politieke partijen 30 januari 2014.
Functiecreatie Hoe werkt het nu in de jeugdzorg?.
Maatschappelijke kosten en baten (MKBA) van re-integratie van mensen met grote afstand tot de arbeidsmarkt Prof Dr Alex Burdorf ism Dr Merel Schuring Afdeling.
Nederlanders en de decentralisaties in het sociale domein
Welzijnsregio Noord-Limburg
Welke leerpunten nemen we mee van de eerste twee jaar?
bij kwaliteit en outcome
Over de lijn Vlaardingen
Bijeenkomst in Gastel 28 mei Bijeenkomst in Gastel 28 mei 2018.
"Naar een toekomstbestendig Noord-Beveland"
De waarde van Le Grand Départ Utrecht 2015
Pionieren aan de kust: Langer thuis wonen in Schagen doe je samen!
Tel mee met Taal: Meer samenwerken voor minder laaggeletterdheid
Transcript van de presentatie:

[ Klant Naam ] - Titel van pres 1 » Voorkeur: Neem in elk domein een maatregel waarvan ieder van jullie zegt: dat zou interessant zijn om te verkennen. » Alternatief: drie fictieve casussen los van de actualiteit

[ Klant Naam ] - Titel van pres 2 » Vorm een beeld bij het vraagstuk en de aard van de interventie » Vorm een beeld van de 0-optie » Benoem wie volgens jullie de investeerders in de aanpak moeten zijn » Breng de verwachte effecten in kaart, in de vorm van als-dan redeneringen (bijvoorbeeld: als we meer investeren in onderwijs, dan beperken we de schooluitval, dan hebben meer schoolverlaters een startkwalifictatie en dan zal het beroep op uitkeringen afnemen. » Incasseerders van deze effecten (wie hebben er baat bij, en wie hebben er last van).

[ Klant Naam ] - Titel van pres 3 Vraagstuk Een werkplein in de regio Noord wil de administratieve lasten voor burgers verlichten en besparen op de inzet van mensen in het rechtmatigheidproces, zodat deze voor andere doeleinden kunnen worden ingezet. Interventie Motto: Vertrouw de klant tenzij Risicoschatting invoeren bij rechtmatigheidvaststelling WWB. Laag risico: Aanvraag administratief afhandelen met minimale bewijsstukken Hoog risico: Aanvullende controles, gesprek, en dergelijke Kerngegevens op moment van onderzoek: Aantal aanvragen WWB:ca per jaar Aantal toekenningen:ca. 75% Aantal bezwaarschriften:ca. 180, waarvan gegrond ca. 19% Terugvorderingen:ca. 25% FTE op rechtmatigheid:12 Gemiddelde behandeltijd:360 minuten

[ Klant Naam ] - Titel van pres 4 Vraagstuk Een gemeente in het Oosten van het land doet mee aan een pilot ‘volledig ontschotte gezinszorg’. De vooronderstelling is dat te veel kinderen onnodig zware zorg krijgen, terwijl een ander deel de zware zorg die ze nodig hebben niet krijgt. VWS schept de ruimte die nodig is voor dit experiment. Interventie De gemeente gaat werken op basis van het motto ‘Eén gezin, één plan, één budget, en één eerstelijnondersteuner’. Wijkcoaches krijgen vergaande handelingsbevoegdheden om als een soort ‘sociale huisartsen’ benodigde ondersteuning te bieden en andere instanties aan te sturen. Budgetten worden ontschot. Kerngegevens op het moment van onderzoek Geschat aantal probleemgezinnen 2500 Bekend aantal kinderen met zware zorg: 700, waarvan 150 chronisch Betrokken instanties: maatschappelijk werk, Bureau Jeugdzorg, Mediant, verslavingszorg, MEE, RIBW (Beschermende woonvormen), Thuiszorg, gemeentelijke afdelingen Leerplicht en Werk&Bijstand

[ Klant Naam ] - Titel van pres 5 Vraagstuk Vijf gemeenten verwacht dat er voordelen te behalen zijn door de ICT-afdelingen samen te voegen. De kleinere gemeenten hopen zo hun kleine ICT-organisaties te professionaliseren en de kwaliteit van de ICT-dienstverlening te verbeteren. De grotere gemeenten verwachten kosten te besparen. Interventie De vijf gemeenten besluiten een intergemeentelijk shared service centrum in te richten. De vijf I&A-afdelingen worden samengevoegd tot één organisatie die ICT-diensten gaat verlenen aan de deelnemende partners. Het beleid blijft bij de afzonderlijke gemeenten. Kerngegevens ten tijde van het onderzoek Het betreft 2 gemeenten van ca inwoners, en 3 gemeenten van ca inwoners. Gemiddelde uitgaven aan I&A per inwoner bedragen 20 euro per jaar. Voor de kleine gemeenten iets minder, voor de grote iets meer. Totaal aantal FTE op I&A voor de 5 samen: 15

6 Probleemanalyse en doelstelling INVESTEERDERSINVESTEERDERS INTERVENTIE & NULALTERNATIEF EFFECTEN INCASSEERDERSINCASSEERDERS Activiteiten en resultaat Bedoeld Onbedoeld indirectindirect indirectindirect

» Fase 1: Effecten in beeld (kwalitatief) » Fase 2: Indicatieve MKBA (kwantitatief voor zover mogelijk) » Fase 3: Effectmeting en monitoring 7

» Doelstellingen doorrekenen » Effecten inschatten zowel in geld waardeerbare geld niet in geld waardeerbare effecten » Kijken naar omslagpunten: Hoe groot moet een effect zijn om van een positief maatschappelijk rendement te spreken? » Toekennen van gewicht aan effecten » Verdelingseffecten in kaart zowel van kosten als baten » Tijdshorizon waarop effecten plaats vinden » Afweging en keuze 8

Baten Huishou- dens Buurtbewo- ners CorporatiesGemeente Hulporgani- saties Politie/ justitie Kwaliteit van leven Betere schoolprestaties Meer participatie Minder incidenten Meer woongenot Minder klanten hulporganisaties Kosten Totaal [ Klant Naam ] - Titel van pres 9

1.Inleiding: Voortraject, intentie, Doel en opbouw bedrijfsplan, Besluitvorming, Bestuurlijke context 2. Strategische aspecten: Strategische doelen, Strategische positionering, Strategische randvoorwaarden 3. De opzet van het E-depot: Inleiding, missie, uitgangspunten dienstverlening en takenpakket, Organisatievorm en besturing, Personele consequenties, Eigenaarschap en opdrachtgeverschap, Risicoanalyse 4. Financiële aspecten: Inleiding, Twee deelbegrotingen: personele begroting en materiële begroting, Definiëring soorten kosten, Denkmodel berekening kosten en baten, Uitwerking personele begroting, Uitwerking materiële begroting, Terugverdientijd 5. De balans: Weging materiële en immateriële baten en lasten, Realisatiekans 10

11