De arbeidsdeskundige beoordeling Praktijk van de arbeidsdeskundige in de letselschade
Het beroep van arbeidsdeskundige Rollen en taken van de arbeidsdeskundige De beoordeling van de mate van arbeidsongeschiktheid voor het eigen beroep/functie De beoordeling van passende arbeid
Het beroep van arbeidsdeskundige Staleman, 100 jaar geleden eerste arbeidsdeskundige Doorbraak van het beroep, met de komst van de Wao in 1967 Uniek in Europa dat de mate van ao of de mate van invaliditeit niet wordt bepaald door een medicus, maar door een arbeidsdeskundige Ca ad-en, waarvan 2/3 de werkt bij het UWV
Werkveld van de ad Sociale Verzekeringswetgeving, In het werkveld van private partijen: AOV, letselschade Arbodiensten, grote bedrijven, Sociale werkplaatsen, gemeenten, zorgaanbieders
Beroepsprofiel NvVA Een arbeidsdeskundige is specialist in mens, werk en inkomen. Waar sprake is van een verstoring van de balans tussen de mens en zijn werk en inkomen, beoordeelt, herstelt of voorkomt de arbeidsdeskundige de disbalans. Hij/zij coacht mensen bij het bereiken van reële doelen op het gebied van werk en inkomen.
Rollen en taken van de ad De analyticus/beoordelaar: beroep, functie, werkplek, passendheid andere functie: AOV, letselschade, Wet Poortwachter, Sociale Verzekeringswetgeving De coach/begeleider: re-integratie eerste en tweede spoor, AOV, letselschade, bijstand, werkloosheid De preventiedeskundige: signaleren, beoordelen werkplekken, arbeidsomstandigheden
Arbeidsdeskundige als beoordelaar in de letselschade Beoordelen van geschiktheid eigen functie/beroep Beoordelen passende arbeid Beoordelen hypothetische carrièrelijn Beoordelen huishoudelijke hulpbehoefte en uitval in doe-het-zelf werkzaamheden
Analyse van een bedrijf/functie Observatie en uitvoerig gesprek Gegevens verzamelen dichtbij: functie- omschrijvingen, functioneringsverslagen, gesprek met werkgever Algemene gegevens verzamelen: onderzoeken, statistische gegevens
Belastingkenmerken Hoofdkenmerken van de functie: Fysiek: dynamische handelingen, statische houdingen, Arbeidsomstandigheden Mentaal/cognitief, psychisch, sociaal: persoonlijk en sociaal functioneren
Leraar basisonderwijs Differentiatie groepen: 1/2 en overige Gedetailleerde analyse: hoe ziet een dag eruit: taken en handelingen Hoeveel kinderen, klassenassistent? Groep en individueel: aandacht verdelen Bijkomende taken: overleg ouders, vieringen, nieuwsbrief et cetera
Praktijk Men wil geen verzekeringsarts in- schakelen Er moet gebruik worden gemaakt van een Blp dat niet voldoet Men stelt te veel en ingewikkelde vragen Overleg met de verzekeringsarts, na diens definitief rapport, krijgt extra betekenis
Aanbevelingen Vragen aan arbeidsdeskundige: wat willen partijen nu eigenlijk weten? Begrip arbeidsongeschiktheid definiëren: - percentage bepalen? - aangeven waar de uitval in een functie is en of en hoe dit kan worden opgevangen - passende arbeid: duiden, relevantie bekijken
Aanbevelingen Samenwerking met verzekeringsarts inbouwen in beoordeling Maak er een teamsamenwerking van