De repetitie is nagekeken… Hoe analyseer je de resultaten en zet je die om in actie? Utrecht,16 februari 2016 J.C. van der Net.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoe beleef je toetsen? HANovatie Themadag 6 november 2009 Saskia Weijzen.
Advertisements

School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
Ontwikkeltraject Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO)
Digitale toetsen op afstand Bregatha de Gooijer
Hogere denkvaardigheden
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Toetsen en leerlijnen in nieuwe scheikunde
Bijeenkomst 8 Summatieve toetsing
Werkbijeenkomst Leerdoelen & Toetsing Bijeenkomst in het kader van de accreditatie / zelfevaluatie IO en IDE 23 mei 2013.
Welkom op de startdag van de Groen Proeven – OGW pilots!
Workshop Teamleiders OGW en sturen op OGW.
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
Competentiegericht ontwerpen & ontwikkelen
Toetsen & Toetsen 16 november Toetsen & Beoordelen Na deze ochtend 1- Weet je wat een effectieve en gefundeerde toetsconstructie is 2- Weet je.
Voorbereid op Stage Les 4.
Differentiatie in het geschiedenisonderwijs
Toetsbeleid en digitaal toetsen casus HvA
De kubus van CSPE succesfactoren!
OGW in de klas: hoe maak ik het leren zichtbaar?!
Opzetten itembank Voeding en Diëtetiek HHS
Workshop evalueren Dcp
Je impact als docent Silvia van der Werve.
Toetsbeleid aan de faculteit Architectuur
Leerproces SDV leerlijnen ontwikkellijnen Doel: POP van de leerling
Thema 2 Bijeenkomst oktober 2015.
Het betrekken van studenten bij de toetscyclus
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Moderne Wiskunde & gepersonaliseerd leren
Bijeenkomst September 2015
Naar een leerlijn ‘onderzoekende houding’ ECENT conferentie, 5 juni 2009 Ton van der Valk, Universiteit Utrecht FIsme; Junior College Utrecht.
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
1 Goede toetsen maken het verhaal compleet Emila Bijl RTTI als uitgangspunt voor toetskwaliteit.
TEAMTEACHING Hannah Wielenga Hogeschool Utrecht / Landelijk Ontwikkelpunt NLT 5 juni 2009 Met dank aan: Sjaak Luijtjes – Vader Rijn College.
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
Toetsing: het hart van onderwijs! 16 april 2013 Karen Heij.
Wensen uit de praktijk Vernieuwing en belangrijkste kenmerken Nieuwe digitale omgeving Toetsen Leerlijn Inhoud Pakketsamenstelling en prijsoverzicht Service.
Week 5 te doen: Bespreken Hst 4. Bespreken artikel ‘Norm Referenced Achievement Tests Vragen stellen (maken) over ‘Anders Evalueren’ Huiswerk.
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Welkom! iPad in de brugklassen 26 mei De meerwaarde van de iPad in de les
Masterclass Digitaal Toetsen Juni 2016 Michiel van Geloven.
Toetsing en toetsontwikkeling
Formatief versus summatief
Presentatie EduCheck SOML
Interactief oefenen, formatief toetsen
Vragen, wat voor vragen?.
Workshop Quayn
Met een schone lei Differentiëren in de godsdienstles
Module 6; didactisch handelen
Opbrengstgericht werken op het Bredero Lyceum
De juiste route naar het juiste doel
Interactief oefenen, formatief toetsen
Informatie voor de scholingsgroepen Hogeschool Inholland
PowerPoint Taal Bijeenkomst 6: Evalueren op leerlingniveau
Lesgeven zonder cijfer?
Arrangeren en Leermiddelenbeleid Utrecht, 13 december
Workshop leerdoelen over druk en ruimte
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Toelichting bij ''Backward designing'' uit de kennisbank
Toetsing Vakdidactiek 2.
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
PowerPoint Taal Bijeenkomst 6: Evalueren op leerlingniveau
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
Vakdidactiek EP 2 bijeenkomst 2
Onderwijskunde en vakdidactiek
Succescriteria voor Spreekvaardigheid
Cijferloos lesgeven bij talen
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Transcript van de presentatie:

De repetitie is nagekeken… Hoe analyseer je de resultaten en zet je die om in actie? Utrecht,16 februari 2016 J.C. van der Net

Deze workshop… -Doen we een beknopt voorstelrondje -Behandelen we het ‘bekende’ uitgangspunt. De toets is gemaakt. Ja, en nu? -Behandelen we een praktijkanalyse van een toets met behulp van Zipgrade en Excel -Behandelen we enkele acties die ondernomen kunnen worden. -Extra: Koppelen we de geboden informatie aan de optie Google spreadsheet (evt. Wintoets) -Doel: Informeren over mogelijkheden om een goede analyse uit te voeren.

Voorstelrondje 1. Naam, functie 2. Verwachting van de workshop

Voorstelrondje Ervaringen/prestaties Excel: -Beginner -Gevorderd -Competent -Bedreven -Expert

Vragen: -Wie bespreekt de toets met de klas na? -Wie geeft de leerling feedback na het afnemen van een toets? -Wie analyseert zijn toetsen? -Welke regels worden er gebruikt bij de normering? -Wie biedt er herkansingen aan? -Wie maakt er gebruik van de kern-itemmethode? -Wie maakt er gebruik van standaardtoetsen? -Wie maakt er gebruik van absoluut cijfergeven?

Algemeen – enkele uitgangspunten… -De toets gemaakt… -De rol en visie van de inspectie -De toekomst van de toets in het Nederland onderwijs

De toets is nagekeken - Ervaring 1. VAS-analyse 2. VAS-analyse versus andere testen 2. VAS-Analyse versus differentiëren etc. 3. VAS-analyse versus dyslexie 4. Analyse repetitie in Excel 5. Cijferen op twee niveaus 6. DTT-toets versus formatief toetsen

Succesvolle methoden -Leerdoelen en succescriteria -Helder -Ruimte -Zelfeffectiviteit -Effectief vragen stellen -Formatief inzetten van summatieve toetsen -Het geven van feedback -Zelfbeoordeling en elkaar beoordelen -Werken met beoordelingsrubrieken/matrices ‘Evalueren om te leren’

De toets… -Validiteit (inhoud en vorm) -Betrouwbaarheid -Het doel van de toets… Beoordelen of leerproces stimuleren? ‘Veel beter is om de leerling een volgende opdracht te geven waarin hij mijn feedback moet gaan gebruiken.’

Het draait om de middenstip… Evaluatie Toets (PTA)Toetsmatrijs Toets en correctiemodel Afname en resultaten

Formatief versus summatief

Het gewenste doel

Feedback – vooraf goed nadenken… -Leg leerlingen uit wat ze moeten doen en hoe ze het moeten doen. -Stel haalbare doelen -Geef goede feedback Belangrijke vragen: -Wat wil ik gaan toetsen? -Waarom wil ik gaan toetsen? -Hoe wil ik toetsen? -Wanneer ga ik toetsen? -Wie gaat het beoordelen?

Feedback - concreter voorgesteld… -Verbeter de kwaliteit van de toetsen (kwaliteit, complexiteit) -Geef inzage in gemaakt werk -Geef voorbeeldtoetsen -Bied tussenstappen aan -Denk na over andere vormen van toetsen -Evalueer de cesuur regelmatig -Denk na over ruimte voor herkansingen (denk om de voorwaarden!)

Taxonomieën Benjamin Bloom OBIT RTTI Rubrics Romiszowski Kwakernaak Block en Heene Van Hiele

Gebruik een taxonomie die passen bij het nagestreefde cognitieve niveau. Zorg dat de toetsmatrijzen binnen en tussen doorlopende leerlijnen consistent zijn met de beoogde opbouw en samenhang. Gebruik checklists voor de formulering van open als voor gesloten vragen, zodat alle studenten de vraag begrijpen en er sprake is van gelijke kansen. Taxonomieën

Toetsvraag 1/6 (Weten) Hoe noem je het vertrouwen dat leerlingen hebben in het uitoefenen van invloed op hun eigen prestaties? a. zelfeffectiviteit b. zelfkennis c. zelfregulering d. zelfvertrouwen

Toetsvraag 2/6 (Doen) Je geeft een SO op voor de volgende les om te beoordelen of de leerlingen hun huiswerk maken. Welk toetsdoel past hier het beste bij? a. afrekenen b. controleren c. diagnosticeren d. motiveren

Toetsvraag 3/6 (Snappen) Je wilt dat je leerlingen actief hun eigen ontwikkeling sturen. Wie kan hen dan het beste beoordelen? a. hun docent b. hun medeleerlingen c. zijzelf

Toetsvraag 4/6 (Weten) Bij welk cognitief niveau hoort het beargumenteren van een standpunt? a. weten b. doen c. snappen

Toetsvraag 5/6 (Weten) Wat kan je helpen om feedback op toetsresultaten concreter te maken? a. een correctievoorschrift b. een modelbeoordeling c. een taxonomie-indeling d. een tweede beoordelaar

Toetsvraag 6/6 (Weten) Een 5-havoklas maakt het centrale examen geschiedenis. Hoe noem je deze manier van toetsen? a. formatief toetsen b. ipsatief toetsen c. summatief toetsen

Zipgrade - meerkeuzevragen

Excel – open vragen Aan de slag met Excel!

Handige bronnen html html Magazine Toets (gratis) Lesgeven en zelfstandig leren. (2002). Assen: Koninklijke Van Gorcum. Berkel, H. v., & Bax, A. (2006). Toetsen in het hoger onderwijs. Houten: Bohn Stafleu van Loghum. (Google Sheets of Forms) App ICE cijferwijzer