Promotie- en Plaatsmix Alleen op neergeklapte stoelen gaan zitten.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Concercommunicatie middelen
Advertisements

Hoofdstuk 4: Kopen is kiezen
Marketing voor ZZP-ers
De marketingmixstrategie
Sponsoring Sponsoring Welkom bij de workshop Astrid en Miek Meldpunt Vrijwilligerswerk.
Geld verdienen met trends
Hoofdstuk 15 Geïntegreerde marketingcommunicatiestrategie
Project week 1 Foto’s van reclame onderweg
4 P´s en 3 R-en MK01.
CROSS MEDIA Wat lever je 15 oktober op? Cross Media plan voor Museumnacht (hardcopy) –Medialandschap –Doelgroep (en) –Communicatiedoelstelling –Communicatiestrategie.
Cross Media.
Marketing Werkgroep 6.
Marketing presentatie
Hoofdstuk 16 Reclame en public relations.
detaillistenpromotie
Communicatiebeleid Onderneming
Communicatiebeleid Onderneming
Business Marketing Management
De oplossing optellen oefenen doorwerken verbeteren de oefening het huiswerk verkeerd.
Fase 1 Ken de (detail)handel
Marketing College 13 Wat weten we nog?.
Marketing H1 Marketing Junior Accountmanager.
Marketing College 8 Hoe zat het ook al weer?. Deze week Herhaling stof tot nu toe Aanvullen “Test je kennis” Vragen Antwoorden “Test je kennis”
Ben jij reclamewijs? QUIZ.
§ 1.1 Waar kies je voor? De keuzes die je maakt als consument worden beïnvloed door de marketing van bedrijven die producten en diensten aanbieden. © Noordhoff.
Commerciële Processen Presentatie bijeenkomst 3 26 mei 2012.
Promotie maken Project H&A leerjaar 3 Mevrouw Timmermans ®
Cross Media. Opleveren na 9 weken Cross Media communicatieplan 16 oktober Campagne presentatie 16 oktober en 17 oktober Tentamen: donderdag 30 oktober.
Basisboek Marketing Hoofdstuk 12 Promotie.
PRODUCT MEDIA ?. PROMOTION MIX Sales Promotion = Verkoopsbevordering heeft als doel snelle verkoop. De verkoop komt tot stand door kortingen, incentives,
Het project. Vandaag Tussenstand projecten Hoofdstuk 3 Projectvoorstel SWOT begin.
Marketing Hoofdstuk 5 Communicatiemix.
50.
MIJN WEBSHOP YANAH PRUYM, MEB D. HOME PAGINA
Welkom Masterclass Wervend Schrijven. Wervend schrijven kenmerkt zich door… eigen formulering eigen opbouw eigen doel extreme afstemming op de doelgroep.
Prijs- en Productmix ALLEEN OP NEERGEKLAPTE STOELEN GAAN ZITTEN.
Hoofdstuk 1 Wat is marketing? § 1.1De betekenis van marketing § 1.2Commerciële economie of marketing? § 1.3Het marketingconcept § 1.4 De rol van marketing.
Promotie- en Plaatsmix Alleen op neergeklapte stoelen gaan zitten.
Plaats- en Promotiemix Alleen zitten op neergeklapte stoelen Ron Weijens.
Prijs- en Productmix ALLEEN OP NEERGEKLAPTE STOELEN GAAN ZITTEN.
Nova College Haarlem - Ron Weijens - Sales 2 Promotie- en Plaats mix 1e jaars.
Green Banana Ondernemers traject Bijeenkomst 7. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst gedaan?  Huiswerk…  Hoe ging het marktonderzoek?  Liepen.
Prijs- en Productmix 1e klas Ron Weijens.
Plaats- en Promotiemix 1e klassen Ron Weijens. Presentie / Resultaten / “Gelukkigen” Lijst.
Dienstenmarketing Week 4.
Ron Weijens.  Lijst Lijst  20 minuten voor doornemen te leren stof  Daarna SO.
Plaats- en Promotiemix Presentie. Vandaag De tijd tot 10 over 9 om nog te leren Daarna: 20 meerkeuzevragen > SO.
De laatste Print Bereikcijfers. NOM Print Monitor 2010-I/2010-II.
Winkelen 3.0 Hoofdstuk 6 Marketing. Inhoud 1 Eerst langs alle haltes 2 Verkoop 3 Omgaan met geld in een bedrijf 4 Logistiek 5 Wat doen leidinggevenden?
Verkoop en advies Hoofdstuk 6 Reclame en sociale media.
Presentatie en marketing Hoofdstuk 6 Retailmix. samengevat 1 ► Wat heb ik in de vorige les geleerd? ► Wat ga ik nu leren? ► Het presenteren van artikelen.
Marketingstrategie.
Doel marketingmix is behouden en vergroten van marktaandeel.
Een goed product maken is niet genoeg …
Consumentengedrag Leren I
Paragraaf 2.3 Wat willen zij dat je koopt?.
+ professionele commercial REGIOCOMMERCIAL Op maat gemaakte & professionele commercial Adverteren op websites als + REGIONAAL ADVERTEREN met een landelijke.
Oud klantenbestand Weinig nieuwe klanten
Les 1: Brainstorm en kennismaken
Marktanalyse.
Internetmarketing en oefentoets
H2 Soorten media.
Hoofdstuk 4 Promotiebeleid
Je weet welke soorten gedrukte media er zijn
Wat doet media? Hoe wordt media gebruikt?
Inspelen op innovaties
Hoofdstuk 6 Reclame en sociale media
Media.
Customer service & Relatiemanagement
Transcript van de presentatie:

Promotie- en Plaatsmix Alleen op neergeklapte stoelen gaan zitten

Presentie en 5 vragen Klik hierhier

Vraag 1 Noem 3 van de 5 doelen van Promotie

Vraag 2 Wat is het verschil tussen Themacommunicatie en Actiecommunicatie?

Vraag 3 Geef de definitie van Sales promotion

Vraag 4 Welke hoort niet in het rijtje thuis? Persoonlijke verkoop wordt alleen toegepast als: A. Er weinig afnemers zijn B. Als het product geen uitleg nodig heeft C. Als product veel kost D. Als iets op maat wordt gemaakt

Vraag 5 Klopt deze uitspraak? Reclame is elke vorm van betaalde of niet betaalde niet-persoonlijke presentatie of promotie van goederen, ideeën en diensten door een herkenbare afzender Waarom wel, waarom niet?

Vraag 1 - Antwoorden Noem 3 van de 5 doelen van Promotie Kennis overdragen bij de ontvanger Waardering bij de ontvanger bevestigen of veranderen De houding ten opzichte van producten en merken bevestigen of veranderen Bepaald gedrag bevestigen of veranderen

Vraag 2 Wat is het verschil tussen Themacommunicatie en Actiecommunicatie? Thema = Lange termijn Actie = Korte termijn

Vraag 3 Geef definitie van Sales promotion Is een tijdelijke actie waarbij de prijs/waardeverhouding positief wordt beïnvloed

Vraag 4 Welke hoort niet in het rijtje thuis? Persoonlijke verkoop wordt alleen toegepast als: A. Er weinig afnemers zijn B. Als het product geen uitleg nodig heeft C. Als product veel kost D. Als iets op maat wordt gemaakt Antwoord: B

Vraag 5 Klopt deze uitspraak? Reclame is elke vorm van betaalde of niet betaalde persoonlijke presentatie of promotie van goederen, ideeën en diensten door een herkenbare afzender? Zo nee, waarom niet? Nee, moet zijn: Reclame is elke vorm van betaalde of niet betaalde niet- persoonlijke presentatie of promotie van goederen, ideeën en diensten door een herkenbare afzender

Public Relations Public Relations: Is het stelselmatig bevorderen van wederzijds begrip tussen een organisatie en haar publieksgroepen

Taken van PR-Afdeling Uitgeven jaarverslag Organiseren van open dagen en rondleidingen binnen bedrijf Verstrekken van info aan de media en / of politieke partijen bij problemen binnen bedrijf en oplossen ervan Beïnvloeden van publieke opinie Verstrekken van kerstpakketten aan werknemers en leveranciers

Free Publicity Is een vorm van berichtgeving in de media over een onderneming, een product of een merk waarvoor niet direct wordt betaald Nadeel: niet te beïnvloeden Voordeel: Gratis

Sponsoring Is een zakelijke overeenkomst waarbij de sponsor geld en/of goederen levert, met als tegenprestatie dat de gesponsorde communicatiemogelijkheden levert Voorbeeld

Vormen van sponsoring Sportsponsoring AEGON > Ajax Cultuursponsoring Heineken Music Hall Televisiesponsoring RTL weerbericht door Davitamon

Doel van Sponsoring Merk- naamsbekendheid vergroten Imago verbetering Kweken van Goodwill

AIDA - Formule Is een reclamemodel en beschrijft de fasen die de consument doorloopt bij het vergaren van informatie en het nemen van een aankoopbeslissing. De verkoper speelt hier met zijn informatie op in

AIDA SCHRIJF OP!! A ttention > Aandacht klant trekken I nterest > Interesse kweken klant D esire > Inspelen op drang tot koop A ction > De koopactie

De media nader bekeken Hoofdstuk 2 Effectiefste van reclame wordt beloond met een Effie!

Effies Goud ging naar:Zilver ging naar: UnoxAmstel bier Brons: Robijn doet de was bij

Wat zijn de taken van reclame? Contact leggen met de markt Belangstelling opwekken voor het product of merk Voorkeur voor het merk scheppen Relatie onderhouden tussen de adverteerder en de consument

Contact leggen met Markt Nieuw product Nieuw merk Meestal is dit Kennisoverdracht Apple

Belangstelling wekken Kracht ligt in herhalen Gamma

Voorkeur kweken Merkbekendheid is de mate waarin de consument een merk (her)kent Merkbekendheid Merkvoorkeur Merktrouw

Reclamedragers Omdat de media de reclame “dragen” naar de consument wordt de media ook wel Reclamedragers genoemd Welke behandelen wij? Kranten Tijdschriften Televisie Radio Buitenreclame Bioscopen

Grote reclame-besteders Grote reclamebesteders zijn: KPN AH Dit jaar de Grandprix in Cannes gewonnen Heel duur Phillips

Kranten 17% van de reclame uitingen komen in de krant. Voordelen: Bereikt veel mensen Kan inspelen op actuele gebeurtenissen Regionale adverteerder kan in regionale krant Nadelen Als je alle mensen wilt bereiken is relatief duur. Je moet dan in veel kranten adverteren Je bereikt ook mensen die niet in je doelgroep vallen Krant heeft een korte levensduur Advertenties worden oppervlakkig gelezen

Tijdschriften Er zijn er velen. Publiekstijdschriften zijn: Gezinsbladen: Panorama / Privé etc. RTV-Bladen: KRO-gids / Veronica Magazine etc. Jongerenbladen: Yes / Popfoto / Donald Duck etc. Mannenbladen: Autoweek / Playboy / Esquire etc. Vrouwenbladen: Libelle / Viva / Marie Claire etc. Opiniebladen: Elsevier / HP-De Tijd etc. Sportbladen: Voetbal Intern. / Ski Magazine etc. Special Interest Bladen: TIP (koken) / VT Wonen / Klassieker (auto)

Vervolg Tijdschriften Voordelen Doelgroepen kunnen worden bereikt Drukkwaliteit is hoog Deel lezers bewaren het blad Blad wordt doorgegeven aan anderen Nadelen Regionaal adverteren is moeilijker Als doelgroep in 2 bladen valt > Dubbele kosten

Televisie Adverteren op Televisie is met meer dan 50% marktaandeel de grootste. Voordelen Bewegende beelden en geluid Attentiewaarde is groot, ogen worden automatisch naar toe getrokken Bereikt veel personen Nadelen Kosten zijn zeer hoog (ong. 500 euro per sec.), maar door hoog bereik zijn kosten per persoon weer laagste Zappen van consument Informatie wordt snel vergeten (vluchtig) Kan geen ingewikkelde informatie uitleggen (30 sec. is al lang) Productiekosten zijn hoog

Radio Bij radio is onderscheid tussen landelijk en regionaal Voordelen Kosten relatief laag. (Per minuut ong. 200 euro) Bereik is groot Zowel regionaal als landelijk Nadelen Minder indringend dan TV (meestal als achtergrond muziek) Spreiding van luisteraars is groot Kan slechts éénvoudige informatie overbrengen

Opdracht / huiswerk Maken opdracht 1 t/m 4 pagina 46 Maken opdracht 5 t/m 10 pagina 54 Leren van pag. 6 tot en met pag. 53