De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Promotie- en Plaatsmix Alleen op neergeklapte stoelen gaan zitten.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Promotie- en Plaatsmix Alleen op neergeklapte stoelen gaan zitten."— Transcript van de presentatie:

1 Promotie- en Plaatsmix Alleen op neergeklapte stoelen gaan zitten

2 Regels Op tijd binnen, te laat is absent Boeken, schriften direct op tafel Je hebt boek ALTIJD bij je Jassen uit, tassen van tafel Mobiele telefoons uit Niet kauwen / eten in lokaal Als je iets wilt vragen / zeggen steek je hand op We tonen te allen tijde respect voor elkaar Huiswerk niet gemaakt omdat je ziek was / afwezig was is geen geldig excuus Tijdens deze lessen: Luisteren tot 10 a 15 minuten > Individuele of Groepsopdracht

3 Vervolg Iedere week 10 “gelukkigen” Dit cijfer reken ik mee in de beoordeling Meerdere docenten > Meerdere werkvormen! Geen lagere school excuses Je mag meeschrijven, maar vanaf volgende week staan de PowerPoints op Nova Portal

4 Doelstellingen Je kan de promotiemix omschrijven en toepassen aan de hand van communicatie, reclame, sponsoring, public relations, free publicity en persoonlijke verkoop. Je kan de plaatsmix omschrijven en toepassen aan de hand van directe levering, indirecte levering, intensieve, selectieve en exclusieve distributie. Klassengemiddelde van 6,0

5 Planning Week 1: Promotiebeleid Week 2: De media Week 3: De media Week 4: De media en Distributie Week 5: Distributie Week 6: Distributie Week 7: Herhalingen Week 8: Oefentoets

6 Presentie 1A 1B

7 Marketing - Sales Je volgt de opleiding Marketing en Sales, dit is een bewuste keuze geweest!! Wat is Marketing? Wat is Sales?

8 Marketing - Sales Een optimale onderlinge afstemming van de 4 p’s (marketingmix), zodat er een positief befrijfsresultaat onstaat Sales is het leveren van goederen of diensten aan derden tegen betaling. De verkoop kan plaatsvinden tussen twee bedrijven (B2B, business to business) of tussen een bedrijf en een consument (B2C, business to consumer). Minder belangrijk maar niet onmogelijk is de verkoop onder particulieren (C2C, consumer to consumer).

9 Promotie!! Adidas Adidas Promotie!! Adidas Adidas

10 Promotiebeleid Is promotie altijd het beste middel om je product te verkopen? Wat ga je doen als je product niet verkoopt? Dit gaan wij jou leren in deze module

11 Communicatie versus Promotie Communicatie als er informatie wordt over gebracht tussen verkoper en koper of gebruiker Promotie is gedragsbeïnvloeding, zoals TV reclamespots. Is dit promotie of communicatiedit

12 Doel van Promotie Kennis overdragen Waardering bij de ontvanger bevestigen of veranderen Houding t.o.v. producten en merken bevestigen of veranderenveranderen Een bepaald gedrag bevestigen of veranderen

13 Promotiemix > Communicatiemix Communicatiemix bestaat uit 2 delen Themacommunicatie (lange termijn) 1. Reclame 2. Marketing PR 3. Sponsoring 4. Direct Marketingcommunicatie 5. Verpakking Actiecommunicatie (korte termijn) 1. Sales Promotions 2. Displays 3. Direct Marketingcommunicatie 4. Artikelpresentatie 5. Verpakking 6. Persoonlijke Verkoop

14 Voorbeeld van Irritante Reclame - Promotie

15 Voorbeeld van Top Reclame - Promotie

16 Promotie of niet? Komt voor in TV Reclame Tijd

17 Reclame Definitie is: Elke vorm van betaalde niet persoonlijke presentatie of promotie van goederen, ideeën en diensten door een herkenbare afzender

18 Kenmerken van reclame Afzender is bekend Reclame loopt via massamedia Voor gebruik van massamedia moet worden betaald Reclame heeft tot doel meer te verkopen: reclame werft klanten

19 Indeling reclame Naar afzender Naar ontvanger Naar inhoud van boodschap Naar gebruikte media Opdracht: lezen pagina 9 en 10

20 Indeling naar afzender Producentenreclame Detaillistenreclame Coöperatieve reclame Collectieve reclame Combinatiereclame Ideële reclame Pagina 9 van boek

21 Indeling naar ontvanger Consumentenreclame Industriële reclame Handelsreclame Pagina 9 boek

22 Indeling naar inhoud Themareclame t.o. actiereclame Informatieve reclame Institutionele reclame Generieke reclame Vergelijkende reclame Pagina 10 boek

23 Voorbeeld

24 Persoonlijke verkoop Is het onderhouden van persoonlijke contacten tussen de onderneming en haar afnemers met als doel het realiseren van een verkoop

25 Voordelen persoonlijke verkoop Persoonlijk contact Contact kent 2 richtingen Kan gereageerd worden op eventuele bezwaren Verkoop kan qua niveau en snelheid worden aangepast aan de klant

26 Direct Mail Direct Mail: Is een op naam gestelde, geschreven commerciële boodschap die thuis wordt bezorgd In voorbeeld een bedrijf dat veel direct marketing verstuurt

27 Sales Promotion Sales Promotion: Is een tijdelijke actie waarbij de prijs/waardeverhouding positief wordt beïnvloed Voorbeeld Voorbeeld

28 Public Relations Public Relations: Is het stelselmatig bevorderen van wederzijds begrip tussen een organisatie en haar publieksgroepen

29 Taken van PR-Afdeling Uitgeven jaarverslag Organiseren van open dagen en rondleidingen binnen bedrijf Verstrekken van info aan de media en / of politieke partijen bij problemen binnen bedrijf en oplossen ervan Beïnvloeden van publieke opinie Verstrekken van kerstpakketten aan werknemers en leveranciers

30 Free Publicity Is een vorm van berichtgeving in de media over een onderneming, een product of een merk waarvoor niet direct wordt betaald Nadeel: niet te beïnvloeden Voordeel: Gratis

31 Sponsoring Is een zakelijke overeenkomst waarbij de sponsor geld en/of goederen levert, met als tegenprestatie dat de gesponsorde communicatiemogelijkheden levert Voorbeeld

32 Vormen van sponsoring Sportsponsoring ABN-AMRO > Ajax Cultuursponsoring Heineken Music Hall Televisiesponsoring RTL weerbericht door Davitamon

33 Doel van Sponsoring Merk- naamsbekendheid vergroten Imago verbetering Kweken van Goodwill

34 Opdracht Maken vragen 1 t.m. 15 pagina vanaf pag. 19 Alles leren LET OP > Huiswerkcontrole EN 10 “gelukkigen”


Download ppt "Promotie- en Plaatsmix Alleen op neergeklapte stoelen gaan zitten."

Verwante presentaties


Ads door Google