Workshop Begrijpend lezen met Nieuwsbegrip in het VO

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Advertisements

Wat moeten we verder doen?
Rekenen met muzieknoten
Nieuwsbegrip ouderpresentatie
WAT MAAKT HET ONDERWIJS IN BEGRIJPEND LEZEN EFFECTIEF
Workshop Leren Leren in de praktijk 4 maart 2009
Begrijpend lezen Bespreek met uw buurman of buurvrouw
Vervolgbijeenkomst 2 Procesfasering bij Leren Leren.
Voldoende dekking Nieuwsbegrip
Zorgroute basisschool Dijkerhoek.
‘Ik moet meer lezen met mijn ogen en minder met mijn hart.’
Begrijpend studerend lezen Groep 4 tot en met 8
Geletterdheid….. Wat is dat?
Leswijzer Nieuwsbegrip
vakdidactiek lezen, spreken luisteren en kijken
Kansrijke combinatiegroepen
Portfolio
Workshop: Begrijpend lezen
Effectief leesonderwijs
Leswijzer Nieuwsbegrip
Informatie- avond groep 6
Leesonderwijs in de groepen 1 t/m 8
Welkom op deze informatieavond
Competentiegericht leren vmbo
Informatieavond Groep Het Baken
Presentatie Executieve functies
Presentatie Bijeenkomst 2
CITO (onderdeel van het leerlingvolgsysteem)
Een prachtige kans voor uw kinderen
lessen op vijf niveaus (basisonderwijs, voortgezet onderwijs, MBO)
Welkom in groep 6D.
Lezen: doe het goed voor
Docent: Hans Bruning.
2 Even Voorstellen: Eppe Scholtens: - Docent Het Hogeland College Uithuizen (Dalton VMBO) -Auteur Stepping Stones 2e, 3e, 4e en 5e edities -
1 december  Toelichting BSA programma  Per onderdeel koppeling met thuis  Komende periode  Afsluiting.
Bijeenkomst vakcoördinatoren. 2 Opzet Voorstelling vakbegeleiding Doel bijeenkomsten Uitnodigende school.
Wat biedt Leesparade? Complete methode voortgezet technisch lezen.
Nieuwsbegrip en Jeugdbieb
PPO Delflanden IB netwerk “Groepsgericht denken”.
De drie V’s Visie  De ontwikkeling van ieder kind afzonderlijk staat centraal. De leerling is eigenaar van zijn of haar eigen leren en kan zich in eigen.
Een jaar later… Inclusief praktische ervaringen van leerkrachten Jan Engelen & Nicole Goossens.
Lezen en schrijven: 1+1=3 Conferentie Begrijpend Lezen 7 maart 2012 Eindhoven Paul de Maat.
LEESONDERWIJS OP PCBO DE WYNGERT
Voorlichtingsavond groep 8 Schooljaar Welkom Voorstellen Planning.
1 van 22 Hoofdstuk 5 Geletterdheid: lezen. 2 van 22 Achtergrondkennis Kennis over lezen: o kennis van de wereld o kennis van de taal:  orthografische.
PILOT “DOORLOPENDE LEERLIJNEN TAAL EN REKENEN” PO/VO WEERT.
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
Begrijpend studerend lezen Groep 4 tot en met 8. Het belang van begrijpend en studerend lezen Lezen heb je nodig, elke dag weer. Als je niet goed kunt.
Doelstellingen Nieuwsbegrip Motiverend begrijpend lezen Uitbreiding van kennis van de wereld Transfer.
Meervoudige intelligentie
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Informatieve ouderavond 13 april 2016 BEGRIJPEND LEZEN OP DE OLIJFBOOM.
Welkom in groep 5MR Informatieavond 12 september 2016.
Welkom bij de ouderkring groep 4/ Inhoud van de avond 1.Contactouders. 2.Methode begrijpend lezen 3.Methode rekenen 4.Methode estafette.
Thema 4: Begeleiden van leerlingen met dyslexie Vakinhoudelijke begeleiding Moderne vreemde talen.
Groep 4 Begrijpend lezen lezen
Groep 6 Begrijpend lezen
Groep 3 Begrijpend luisteren Begrijpend lezen
Groep 8 Begrijpend lezen lezen
Groep 5 Begrijpend lezen lezen
Alle kinderen gemotiveerde lezers
De juiste route naar het juiste doel
taal speelt een rol in alle vakken
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
Cijferloos lesgeven bij talen
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Taallab 3.0 Online geletterdheid
Taallab 3.0 Online geletterdheid
NIEUW ONDERWIJS POORT COLLEGE
Transcript van de presentatie:

Workshop Begrijpend lezen met Nieuwsbegrip in het VO Mignon van Hasselt, 7 maart 2012 Conferentie Begrijpend lezen Eindhoven

Wat is begrijpend lezen? Wat maakt Nieuwsbegrip een goede methode? Inhoud Workshop Waarom Nieuwsbegrip? Wat is begrijpend lezen? Wat maakt Nieuwsbegrip een goede methode? Hoe schaal je leerlingen in op het goede niveau? Hoe kun je het gebruik van de strategieën modelen? Hoe kun je het digibord inzetten? Wat is de meerwaarde van sleutelschema’s? Wat is de rol van meervoudige intelligentie? Algemeen

Wat is begrijpend lezen? Opdracht De Pikkel en de Wob Een wob mufte zijn frinse fruin. Een pikkel beunde snerp in de fruin van de wob. “Groes mijn bale fruin”, loeg de wob biest. “Mijn fruin is frins”. “Proest bedaan”, makkelde de pikkel. “Mart jij benedel geen lijpjes?” “Ik mart geen rotse pikkels”, slukte de wob biester. Vragen met hele zinnen beantwoorden: Wat mufte de wob? Hoe beunde de pikkel in de fruin van de wob? Wat is de fruin? Wat makkelde de pikkel? Algemeen

Nadelen traditioneel onderwijs Nadelen van het traditionele begrijpend leesonderwijs (‘tekst met vragen-model’, individueel en stil verwerken): ‘Trucje leren’: je kunt het soms goed doen zonder dat je iets van de tekst begrijpt Lokt weinig instructie uit op vaardigheden  leerlingen die het kunnen slagen, leerlingen die het niet kunnen komen niet vooruit De insteek ‘Je moet de vragen na de tekst goed beantwoorden’ belemmert het actief lezen en zelf vragen stellen De focus ligt op de inhoud van de tekst, niet op het proces Algemeen

Didactische uitgangspunten van Nieuwsbegrip Begrijpend lezen moet gebeuren in een zinvolle context (de leerling moet gemotiveerd zijn om de tekst te lezen). Leerlingen moeten leren om actief te lezen. Goede lezers gebruiken vanzelf strategieën, minder goede lezers moeten strategieën aangeleerd krijgen. Een stappenplan biedt leerlingen ondersteuning bij het aanleren en toepassen van strategieën. Bij het aanleren van strategieën is goed voorbeeldgedrag (modelen) belangrijk. Samenwerken bevordert de verwerking van leerstof en leerlingen kunnen van elkaar leren.

Didactische uitgangspunten van Nieuwsbegrip Koppeling van begrijpend leesonderwijs aan de actualiteit. Doelen: Leerlingen (weer) motiveren voor begrijpend lezen Uitbreiding van kennis van de wereld en woordenschat Transfer van leesstrategieën en woordleerstrategieën

Didactische uitgangspunten van Nieuwsbegrip

Niveaus van Nieuwsbegrip (1) Niveau AA: groep 4 basisonderwijs Niveau A: groep 5 en 6 basisonderwijs Niveau B: groep 7 en 8 basisonderwijs + leerjaar 1 en 2 vmbo Niveau C: leerjaar 1 havo/vwo en leerjaar 2 vmbo–theoretische leerweg + betere lezers van het basisonderwijs Niveau D: pittige teksten voor havo/vwo 3 en 4, vmbo tl (3 en) 4 en mbo niveau 3 en 4 (geen XL)

Niveaus van Nieuwsbegrip (2) Tekstniveaus op basis van AVI of Clib: Niveau AA: oplopend van AVI3-AVI5 (E3-E4) Niveau A: Clib 28/5-48/6 Niveau B: Clib 54/7-68/8 Niveau C: Clib vanaf 75/8+ Niveau D: Clib vanaf 87/8++ Ook koppeling met Raamwerk Nederlands en niveaus van de commissie Meijerink (ongeveer) Meijerink ½ F 1F 1½ F 2F 2½ F Raamwerk NLs A2 begin A2 eind B1 begin B1 eind B2 begin Nieuwsbegrip A B B/C C C/D

Niveaus van Nieuwsbegrip (3) Indeling op basis van leesvaardigheid leerling: Maten: Clib (Cito leesvaardigheidstoets) BLN (Diataal) DLE – diverse toetsen bieden een omrekening Koppeling met Nieuwsbegripniveaus: DLE/BLN Passend Nieuwsbegripniveau 20-40 A 40-60 B 60-80 C >80 D

Leerlijn van Nieuwsbegrip ‘Evidence based’ strategieën: voorspellen ophelderen van onduidelijkheden vragen stellen samenvatten Herkennen en begrijpen van relaties en verwijswoorden (visualiseren) Blokken van zes weken: Vijf lessen waarin steeds één strategie centraal staat Na vijf weken een integratieles (‘blokles’) Aanleren en inoefenen gebruik van leesstrategieën: werken volgens het stappenplan Inzet van strategielessen

Stappenplan Lezen

Meester-gezelonderwijs Een expert (iemand met ervaring) doet voor aan een leerling hoe een bepaalde vaardigheid uitgevoerd moet worden. De leerling doet de handeling eerst na onder begeleiding, daarna zelfstandig.

Aanleren van strategieën Toepassing van strategieën vereist zelfsturing (metacognitie) Zelfsturing moet net als leesstrategieën geleerd worden! Hoe? leren van voordoen door leerkracht (‘modeling’) leren door zelf te oefenen (toepassing) leren tijdens samenwerken (het anderen zien doen, feedback geven & krijgen) steun aan stappenplan/hulpblad strategieles

Fasering aanleren strategieën Directe instructie Een expliciete beschrijving van de strategie en wanneer en hoe deze gebruikt moet worden Voordoen De leerkracht of een leerling laat zien hoe de strategie uitgevoerd wordt (‘modeling’) Gezamenlijk doen Begeleide toepassing Steeds verdere verschuiving van verantwoordelijk- heid; leerling eigent zich strategie toe Zelfstandig gebruik Leerling past de strategie toe in reële leessituaties

Modelen Filmpje leraar24.nl http://www.leraar24.nl/video/2650

Bordgebruik Tip: Deel je bord in tweeën Strategie Inhoud

Modelen: Hoe? Een spreekkader 1. Ik lees … 2. Ik zie … 3. Ik weet dat … 4. Dus ik denk … Belangrijk: geef pas aan het eind van deze stappen (bij 4) je eigen interpretatie!

Modelen: spreekkader voorspellen Ik lees … [de titel, een tussenkopje… en nog een tussenkopje…] Ik zie ... [op de plaatjes, in een figuur bij de tekst, aan de andere tekstkleur/lettergrootte enz.]. Ik weet dat ... [want, dat heb ik vorige week op tv gezien, dat heb ik mee gemaakt, enz.] Dus ik denk dat …

Waarom sleutelschema’s? Visualiseren van informatie tijdens en na het lezen helpt leerlingen bij het begrijpen en herinneren van wat ze lezen. Een sleutelschema maakt leerlingen bewust van de kerninformatie en belangrijke verbanden in een tekst. Voorbeelden: tabel (T-schema, matrix), tijdbalk, Venn-diagram, stroomdiagram, grafiek, boomstructuur

Sleutelschema’s 3 Wat is Nieuwsbegrip? Terugkoppeling op de opdracht bij onderdeel 3

Meervoudige Intelligentie Doe de test.

Meervoudige Intelligentie Verbaal-linguïstisch (woordknap) Logisch-mathematisch (rekenknap) Visueel-ruimtelijk (beeldknap) Muzikaal-ritmisch (muziekknap) Lichamelijk-kinesthetisch (beweegknap) Interpersoonlijk (mensknap) Intrapersoonlijk (zelfknap) Naturalistisch (natuurknap)

Vragen Vragen?

Meer doen met Nieuwsbegrip? Volg de Masterclasses (zie folder) Tot slot Meer doen met Nieuwsbegrip? Volg de Masterclasses (zie folder) Contact: Mignon.vanhasselt@cedgroep.nl Bedankt voor uw aandacht!