Afdeling financiën Dienst ontvangsten Dienst begroting en uitgaven.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Rolverdeling tussen secretaris, ontvanger en andere actoren
Advertisements

Lokale financiën in economisch en financieel moeilijke tijden Benego 18/04/2013 Luc Janssens Schepen van financiën gemeente Kapellen.
Sportservice Zuid-Holland
Beleids- en Beheerscyclus
VZW: to be or not to be? Kiwanis Avelgem – Land van Streuvels
Inwerkingtreding van het financiële luik van het gemeentedecreet
P. 1Titel van de presentatie 18/07/02 Organisatiestructuur Fiscale Entiteiten Inning.
Basisbegrippen. Het patrimonium 4 Patrimonium = geheel van: –Bezittingen (gebouwen, terreinen, voorraden, geld,...) –Rechten (handelsvorderingen, deelnemingen,...)
Liquiditeitenplanning, cashflow en berekening gemeentelijke bijdrage
LOKALE BESTUREN MAATSCHAPPELIJKE EN FINANCIELE UITDAGINGEN 4 mei 2013 Mark Suykens, algemeen directeur VVSG vzw.
Bestedende beheerder Een eerste stap naar budgethouderschap.
22 juni 2005 Impact van de nieuwe VZW wetgeving op de dagdagelijkse werking van uw VZW.
6 juni 2011Gemeentebestuur Vorselaar1 Budgetwijziging nr. 1 Dienstjaar 2011.
1 Rekening Evolutie begrotingsresultaat GD 2.
P. 1Titel van de presentatie 18/07/02 Organisatiestructuur Patrimonium documentatie Patrimonium diensten & Niet-fiscale Invordering.
OCMW decreet bekeken vanuit het oog van de ontvanger De verantwoordelijkheid van de ontvanger bij de uitgaven T.U.R.B.O
Besturen van de eredienst & Gemeente verhoudingen en verplichtingen
P. 1Titel van de presentatie 18/07/02 Organisatiestructuur Patrimonium documentatie Rechtszekerheid.
Cado & co GIP Presentatie
Nieuwe VZW Wetgeving 16 november Nieuwe VZW wetgeving n Vorige wet dateert van 27 juni 1921 n Nieuwe wet van 2 mei 2002 werd van toepassing op 1.
P. 1Titel van de presentatie 18/07/02 OrganisatiestructuurPatrimoniumdocumentatie Opmetingen & Waarderingen.
P. 1Titel van de presentatie 18/07/02 Organisatiestructuur Fiscale Entiteiten Invordering.
1 Jaarrekening Dienstjaar Begrotingsrekening = Wat hadden we voorzien en wat is daarvan gerealiseerd? Balans = Wat hebben we? Resultatenrekening.
Introductieprogramma nieuw gekozen mandatarissen Gemeenteraadsleden November 2006 – januari 2007.
Financiële rapportering
2 maart 2010 Jaarverantwoording en Voorschotaanvraag.
De ontvangsten van de lokale besturen in drie stellingen Jan Leroy Studiedag VLO Brussel, 27 mei 2010.
Rekening Evolutie begrotingsresultaat GD Uitgaven 2012 gewone dienst volgens functionele code totaal :
De boekhouding. Boekhouding ? Verzameling documenten Ingave Synthese Facturen, souches, bankuitreksels, contracten,… Dagboeken, rekeningen, balans, fiscale.
Naar een nieuwe bestuurlijke structuur
Financiering en inkoop H8 Budgetten Certificeerbare Eenheid Ondernemerschap.
ALGEMENE LEDENVERGADERING 14 APRIL 2015 Welkom. Agenda voor de Algemene Ledenvergadering dd 14 april 2015 Opening Goedkeuring agenda Inleiding door de.
De betalingsbalans Een systematisch overzicht van alle economische transacties met het buitenland gedurende een jaar.
college van burgemeester en schepenen
Van harte welkom!. Financiële administratie 22 januari 2015 Leon te Brake.
Hasselt, 22 januari DAGPROGRAMMA 2 10U00-12U00TOELICHTING FINANCIËLE LUIK 12U00-13U00LUNCH 13U00-14U00TOELICHTING STRATEGISCH LUIK - Toelichting.
29/05/ VAN VISIE NAAR BELEIDSPLAN BELEIDSPLAN FINANCIEEL VERTAALD Toelichting op adviesraden november 2013.
Dossiervorming 28/11/ /12/ /12/2013 Joachim Gryson Coördinator Secretarie.
MEERJARENPLAN Gemeenteraad 16/12/2014.
JAARREKENING Rekening 2013 Gewone Dienst Buitengewone Dienst Begrotingsresultaat Resultaat van het dienstjaar
Gemeente Pepingen Instap: 01/01/2014.  Besluit Vlaamse regering van , gewijzigd op  Ministerieel Besluit , gewijzigd.
Beknopt financieel profiel van de gemeente: PEPINGEN MEERJARENPLAN (toestand 2013)
Jaarrekening en Jaarverslag 2011 R&A-commissie, 14 mei 2012.
Het beheer van Scoutinglandgoed Zeewolde. Waarom een aparte rechtspersoon? Separate juridische persoon – verminderen juridische exposure Splitsing tussen.
Hoofdstuk 3 Het Europese budget. Begrotingsprincipes Annaliteit Eenheid Specificiteit Universaliteit Openbaarheid.
VOORSTELLING SUBSIDIEREGLEMENT INFRASTRUCTUURWERKEN VZW’S VOOR NIET-STEDELIJKE INFRASTRUCTUUR Burgemeester en schepencollege Veerle Heeren, 13 december.
Juridisch, administratief en boekhoudkundig kader van een vereniging Kick Off voor Presidia 2016.
Vernieuwing in het VMBO
Toelichting bij de financiële nota van de jaarrekening 2015 Roger Caymax Financieel beheerder.
Huurachterstallen Wie? Uitvoering binnen de sociale dienst. Sofie Van Den Berghe Colinne Devroede.
De factuur.
Starten als student-ondernemer
Commissie ABF 12/12/2016.
Sylvia Thienpont SBB Accountants & Adviseurs
Strategisch meerjarenplan Budget 2017
GAS-OVERLAST GAS – VERKEER
Evaluatie werking Najaar 2015 – oktober 2016.
Sociaal Juridische Dienstverlening
Budgetwijziging 2016 Meerjarenplanwijziging
Raad voor Maatschappelijk Welzijn
Vzw VPW Gewest Halle Algemene Vergadering 27 juni 2013.
Budget 2018.
Inkanteling OCMW in de gemeente Julien Van Geertsom
Besturen van de eredienst & Gemeente verhoudingen en verplichtingen
Algemene vergadering van 19 juni 2018
Financieel 2.
Jaarrekening 2017 Inkomsten
WIJ STELLEN U GRAAG DE VRIENDENKRING VOOR Het bestuur van de vriendenkring is sinds dit schooljaar vernieuwd. De Vriendenkring.
Budget 2019.
Debiteuren Vestiging draagt zorg voor gecontroleerde debiteurgegevens in SOM Vestiging maakt lijsten aan en koppelt aan groepen in WIScollect Factuurdata.
Transcript van de presentatie:

Afdeling financiën Dienst ontvangsten Dienst begroting en uitgaven

Dienst ontvangsten Vestiging en invordering van fiscale en niet-fiscale ontvangsten Fiscale ontvangsten: Opcentiemen: 24,6 miljoen € Opcentiemen onroerende voorheffing: 24,1 miljoen € Opdeciem motorrijtuigen: 0,5 miljoen € Gemeentebelastingen:18,6 miljoen € Aantal artikelen: /jaar Tweede verblijven: artikelen Gezinnen: artikelen Handelszaken:2.100 artikelen Andere: artikelen Niet fiscale ontvangsten: facturen (scholen, speelpleinen, concessies, …)

Dienst ontvangsten Invordering via deurwaarder: dossiers/jaar Bijhouden mutaties eigendommen: mutaties/jaar Bezwaren inzake belastingen - gemiddeld aantal per jaar: 75 bezwaren Fiscale reglementen – aantal: 24 reglementen Aantal medewerkers: 6 (5 voltijdse eenheden)

Dienst ontvangsten Eric Pauwels Gemeenteontvanger 1/2 Eugene Neyts Coördinator ontvangsten 1/1 B of C4-5 Leiding dienst, onwaarden, … Jean Pierre Van Geet Administratief medewerker 1/1 C1-C3 Inkohieringen, controle Sabine Obreno Administratief medewerker 1/1 C1-C3 Reglementen, inkohieringen Bezwaren, waarborgen Rita Wtterwulghe Adminstratief medewerker 4/5 Inkohiering en onthaal Natascha Sinnaeve Administratief medewerker 1/2 Inning, deurwaarders Facturen, dagboeken Patricia De Groote Administratief beambte ½ Notificaties, facturen,

Dienst ontvangsten

Dienst begroting en uitgaven Begroting en –wijzigingen Budget 2007: 75 miljoen € Gewone dienst 90 miljoen € Buitengewone dienst Uitvoering van de begroting: Budgetbeheer- bestelbonbeheer (4.000 bestelbonnen/jaar) Voorafgaand visum financieel beheerder (nieuw) Fakturatiebeheer ( facturen/jaar) Aanrekening en betaling uitgaven ( verrichtingen/jaar) Crediteurenbeheer Thesauriebeheer Boekhouding:budgettaire en algemene boekhouding Inventarisatie patrimonium en leningen Opmaken van de jaarrekening Financiën satellieten: Politiezone, OCMW, erediensten, vzw’s, subsidies 8 medewerkers (6,5 Voltijdse eenheden)

Begroting en Uitgaven Eric Pauwels Gemeenteontvanger 1/2 Willy Plovie Coördinator Begroting Uitgaven 1/1 - B of C4-5 Fien Peperstraete Boekhouder begroting en kredieten 1/1 - B1-B3 Budget, -wijziging, vastlegging kredieten, advies subsidies, kerkfabrieken, Isabel Verbeke Administratief medewerker 1/2 - C1-C3 Budget, wijziging, vastlegging Aurélie Timperman Boekhouder uitgaven 1/1 - B1-B3 Thesauriebeheer, crediteurenbeheer Jaarrekening, OCMW, vzw's, raden Katrien Ceulenaere Administratief medewerker 1/2 - C1-C3 Personeelsuitgaven, RSZ, BV Kurt Leliaert Administratief medewerker 1 - C1-C3 Aanrekening gewone dienst Arlette Van Laecke Administratief beambte 1/2 - C1-C3 Binnenkomende facturen, diversen Claudine Devestel Administratief beambte 1/1 - C1 -C3 Buit. dienst, Leningen, Patrimonium

Dienst begroting en uitgaven