Nieuwe regelgeving inzake de (electronische) meldingsplicht van werken Patrick Princen RSZ/0NSS.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Wettelijk verplichte vermeldingen op de factuur
Advertisements

07 april 2014 OSB - AWOG NEN / SNA-Keurmerk.
Informatiemiddag Wet Markt en Overheid 11 februari 2014.
Nathalie Ragheno Adviseur bij het Juridisch departement van het VBO
Art. 60 en welzijnwetgeving Werkgroep activering 7 juli 2012.
De onderneming als boekhoudkundige entiteit
Algemene Vergadering vergadering 22 april Algemene Vergadering: opening Samenstelling van het bureau •2 stemopnemers •Secretaris.
FAQ Activering – Nieuws. WINWIN Is WINWIN Activaplan ook van toepassing op OCMW- gerechtigden?
Verhoor door AIG Uw rechten en plichten
Nieuwe project-m.e.r.-regelgeving Project-m.e.r.-screening Dienst Mer
Inkomenstarief en kindcode voor ouders en opvang 22 november 2013
Zelfstandige activiteit OCMW- begunstigden Werkgroep activering 7 juli 2012.
SUBROGATIE Aon Risk Services.
Klik op “Tijdelijke werkloosheid invoeren”. Vul hier uw gebruikersnaam en wachtwoord in of gebruik uw elektronische identiteitskaart.
De aanwezigheidsregistratie bij werken in onroerende staat
Weddeschalen & Weddebijslagen
Werfadministratie/coördinatie die nodig is voor de realisatie van een bouwproject Verschil tussen aannemingsbedrijven die werk binnen halen door openbare.
Bestedende beheerder Een eerste stap naar budgethouderschap.
IAE UPEX Wie heeft welke rol?
Sociale dumping en deloyale concurrentie Probleemstelling en maatregelen van de huidige regering.
Het FANC is ISO 9001:2000 gecertifieerd – l’AFCN est certifiée ISO 9001:2000 Formulieren Martine Liebens Expert Invoer & Vervoer Registratieformulier Aanvraagformulieren.
Arrest Hendrikx - Peters
HET NIEUWE ARTIKEL 30BIS VAN DE WET VAN 27 JUNI 1969 EN DE GEVOLGEN VOOR DE OPDRACHTGEVER Infosessie VVSG- juni 2008 DEFERM Jacques.
Vraag 1) juist/onjuist. De plichten van de patiënt:
Taskforce Mobiliteitsmanagement:
Pitfalls bij liquidatie
Basisopleiding sociale wetgeving januari 2014 Dag 1 Eenheidsstatuut: Motivering van het ontslag.
Hoofdstuk 8 Btw-reglementering.
Herman Nys Directeur CBMER KULeuven.  Wet 28 mei 2002 (BS 22 juni 2002)  Wet van 10 november 2005 tot aanvulling van W. 28 mei 2002 met bepalingen over.
voor iedere ondernemer
KB’s van 9 en 19 maart Lichte ongevallen Bijscholing hulpverleners
E-Government binnen de sociale zekerheid
Risicoanalyse van de elektrische installatie
4.4 Een eigen huis of niet? Mensen kiezen vaak bewust om een huis te kopen, of juist te huren. Aan beide zitten voor- en nadelen. Deze voor- en nadelen.
De aanwezigheidsregistratie bij werken in onroerende staat
Beheer Elkey externen Jeroen François Security Manager.
Subsidie individueel vervoer:
Implema ntation of UN Resolutio n 1373 Financiële sancties FOD Financiën – Thesaurie 21 April april 2015 FOD Financiën - Thesaurie.
Ontwikkeling en vaststelling Regeling Verschuivingsvergoeding 2008/Piet Wesdorp/Going Concern.
Wet Werk en Zekerheid (WWZ) Waar dient u na 1 juli 2015 rekening mee te houden als u personeel in... dienst heeft ? Evonne van der Pol 2 juni 2015.
Het nieuwe arbeidsrecht 2015
Informatie –vergadering 15/01/2015
6 augustus Welke preventieve maatregelen kan de aanbestedende overheid nemen en wat te doen na de kennisgeving.
De Bouwrecht Dag Academie voor de Rechtspraktijk 25 september 2014
Sociale media : overzicht van rechtspraak. SOCIALE MEDIA : RECHTSPRAAK (ARBEIDSRECHT) Arbrb. Namen (2e k.) nr. 10/563/A, 10 januari 2011 Het bewijs dat.
Inhoud  Waarom een dak isoleren?  De Vlaamse dakisolatienorm  Hoe kan men een dak isoleren?  Het Sociaal Dak isolatie Project (SDIP): Wat en voor.
Hoofdstuk 11 Het arbeidsreglement. 2 Toepassingsgebied van de wet van 8 april 1965 – Alle personen die arbeid verrichten onder het gezag van andere personen.
Consumentenbescherming in Nederland en onder de tropenzon Dr. Viola Heutger EU CARICOM.
TOELICHTINGEN BIJ STAP 1 Toelichting Projectnaam van het sectorplan Geef het project een logische naam van maximaal 50 tekens inclusief spaties. Toegestaan.
1 De P&V Groep bestaat uit de merken P&V, VIVIUM, Actel, PNP, Euresa-Life en Arces Le Groupe P&V est composé des marques P&V, VIVIUM, Actel, PNP, Euresa-Life.
Gasunie is een van de grootste gasinfrastructuur-bedrijven in Europa. Veiligheid heeft binnen Gasunie de hoogste prioriteit; het vormt de basis van onze.
TEWERKSTELLINGSMAATREGELEN OCMW Privésector. Mogelijke tewerkstellingsmaatregelen Artikel 60§7 terbeschikkingstelling van een privéonderneming Het Activaplan.
Het ABC van de GAS-wet: een kort overzicht van de mogelijkheden van de GAS- wet #VVSGhandhaven 26 mei Mechelen.
WALCHEREN VOOR ELKAAR WOG 4: afronding fase 1 en doorontwikkeling AGENDA 1.Opening 2.Verslag/terugblik vorige overlegtafel 3.Afspraken proces en besluitvorming.
Herziening toegangscontract (Werkgroep financiële aspecten) 05/12/2016
Gedeeltelijke werkhervatting na arbeidsongeschiktheid
Definitieve arbeidsongeschiktheid Einde AO wegens overmacht
Versie (S60) Link tussen het Enig document (ED) en de gegevensbank van MASP vergunningen voor de domiciliëringsprocedure en de vereenvoudiging.
Verschil offerte/factuur
Wijzigingen in de wet van 22 april 1999 m.b.t. de stagiairs Leon Kerfs
Digitaal wedstrijd formulier
Werken met onderaannemers Donderdag 22 februari 2018 Terryn Marieke – adviseur Sociale Wetgeving Confederatie Bouw West-Vlaanderen Werken met onderaannemers.
Klik op “Tijdelijke werkloosheid invoeren”
Mediprima en Dringende Medische Hulp
Privacy in het Caribisch deel van het Nederlandse Koninkrijk
Privacy Wat moet je weten van de nieuwe privacyverordening
Presentatie - Melding bewakingsactiviteiten en exploitatiezetel
Adviserend geneesheer:
Risico’s en verplichtingen bij het inhuren van
Transcript van de presentatie:

Nieuwe regelgeving inzake de (electronische) meldingsplicht van werken Patrick Princen RSZ/0NSS

Art. 30 bis van de wet van De programmawet van , art. 55 en 56 betreffende art. 30bis (B.S ) 2. UitvoeringsKB van 27 december 2007 ter uitvoering van het nieuwe art. 30bis van de Wet van 27 juni 1969 (B.S

Basisprincipes van art. 30 bis Art. 30 bis werd ingevoerd om de koppelbazerij in de bouwsector te bestrijden. 3 basisprincipes liggen aan de grondslag van dit artikel  Werkmelding (hierover hebben we het vandaag)  Inhoudingsplicht  Hoofdelijke aansprakelijkheid bij niet inhouding

Vanaf 1 januari 2008  Inhoudingsplicht voor elke opdrachtgever/aannemer die beroep doet op een aannemer die sociale schulden heeft ( 35% van de te betalen factuur) zie hiervoor de portaalsite van de RSZ consulteren inhoudingsplicht Let op! registratienummer speelt hiervoor geen enkele rol meer.

Vanaf 1 januari 2008 Zo er ingehouden werd is dit bevrijdend en geen enkel risico op hoofdelijke aansprakelijkheid.(cfr. oude art. 30 bis) Zo geen inhouding en al inhoudingsplicht bij het afsluiten van het contract dan risico op een hoofdelijke aansprakelijkheid van 100% voor de schulden van de aannemer die betaald werd.

Werkmelding Waarom? In de professionele keten wil de overheid weten welke aannemer op welke onderaannemer beroep doet en wie er op werven vanaf ,00 Euro actief is.  Dit om de koppelbazerij te voorkomen,  concurrentievervalsing te verhinderen en  gerichte controles te bevorderen Daarom is het essentieel dat de aannemer meldt waar, wanneer en met wie hij actief is op een welbepaalde werf. Tot 31 mei 2009 was dit enkel verplicht voor de werken die onder het PC 124 vielen.

Werkmelding art. 30 bis §7 en §8 Wie moet melden vanaf 1 juni 2009 ?  De aannemer op wie de opdrachtgever (bouwheer) beroep heeft gedaan dient deze werf te melden aan de RSZ via de portaalsite van de RSZ. Het is deze (hoofd)aannemer die alle opeenvolgende onderaannemers moet melden.(Er kan er zo meer dan 1 zijn per werf)  Vanaf 1 juni 2009 dient dit te gebeuren voor alle werken die beoogd zijn in art. 20 §2 van KB nr.1 van (BTW) ( bijlage 1 en 2) (enkel elektronisch)  Uitzondering : niet van toepassing op de aannemers die geen beroep doen op een onderaannemer, voor werken, waarvoor het totale bedrag, (excl. BTW) lager is dan Euro. Pas op indien dit in de loop van de uitvoering van de werf zou wijzigen.

Werkmelding art. 30 bis §7 en §8 Let op? 1. Met aannemer wordt gelijkgesteld, eenieder die de beoogde werken zelf uitvoert of laat uitvoeren voor eigen rekening om daarna het onroerend goed geheel of gedeeltelijk te vervreemden 2. Voor de uitbreiding van de gemelde werken tot alle werken voorzien in bijlage 1 en 2 is er voor de lopende werken op een tolerantie om ze te melden tot , voor zover deze werken niet zullen beëindigd zijn voor (art. 39 KB )

Werkmelding art. 30 bis §7 en §8 Samengevat is de werkmelding vanaf 1 juni 2009 ook van toepassing op:  Reiniging  De elektrische installatie  Land- en tuinbouw  Metaalconstructie Zie bijlage 2: lijst van activiteiten die onderworpen zijn aan registratiewetgeving

Werkmelding art. 30 bis §7 en §8. Wanneer melden? Voorafgaandelijk het werk moet gemeld worden voor het aanvatten van de werken de onderaannemers moeten gemeld worden voor ze beginnen te werken

Werkmelding art. 30 bis §7 Wat melden?  De aard (1e lid)  De belangrijkheid ( 1e lid)  Alle onderaannemers in welke stadium dan ook (dus ook nieuwe die in een latere fase tussenkomen) (1e lid)  Begin- en einddatum van de werken en begin- en einddatum van de tussenkomst van elk van de onderaannemers.(3e lid)  De RSZ moet binnen de 15 dagen na voorziene begindatum op de hoogte gebracht worden van een onderaannemer waarmee een contract niet doorgaat. (4e lid)

Sanctie niet Werkmelding art. 30 bis §8  Bij niet naleving van de verplichtingen voorzien in art. 30 bis §7 1e lid dient de aannemer een sanctie te betalen van 5% van het totaal bedrag van de werken (exclusief BTW) dat niet gemeld werd aan de RSZ.  Dit bedrag kan verminderd worden met de sommen die de onderaannemer betaald heeft omdat hij de aannemer niet tijdig en schriftelijk de juiste inlichtingen heeft verstrekt overeenkomstig art. 30 bis §7 2e lid.

Werkmelding art. 30 bis §8 Sanctie 1. De sanctie van 5% kan verminderd worden met 100%, bij overmacht of bij een eerste inbreuk, zo er geen inbreuken werden vastgesteld op de wetgeving van de sociale zekerheid of inzake werkloosheid of op de sociale wetgeving. 2. En met 50% indien uitzonderlijke omstandigeheden aangetoond worden. art. 29 KB

Sanctie niet Werkmelding art. 30 bis §8 De aannemer die zich niet houdt aan de bepalingen voorzien in art. 30 bis, §7 3e en 4e lid (begin- en einddatum werk en begin- en einddatum tussenkomst onderaannemer) dient per onjuist aangegeven inlichting 150,00 Euro te betalen

Sanctie niet Werkmelding art. 30 bis §8 Let op en zeer belangrijk!! De aannemer die zich niet houdt aan de bepalingen voorzien in art. 30 bis, §7 3e en 4e lid (begin- en einddatum werk en begin- en einddatum tussenkomst onderaannemer, afmelding van de werken die niet doorgaan) dient voorlopig geen sanctie te vrezen omdat de gegevens betreffende begin- en einddatum van de onderaannemer niet kunnen ingevoerd worden bij de aangifte van de unieke werfmelding.( vermoedelijk in werking vanaf )

Sanctie niet Werkmelding art. 30 bis §8  Einddatum werk: de datum waarop de aanwezigheid van de aannemer en de eventuele onderaannemers op de werf niet langer gerechtvaardigd is, omdat de werken beëindigd zijn, het materiaal en de werknemers van de betrokken aannemer zich niet langer gerechtvaardigd op de werf bevinden en de werf is opgekuist.  Begindatum werk van een OA: De datum waarop de OA voor het eerst fysiek aanwezig is op de werf om met de uitvoering van het contract met de aannemer te starten.  Einddatum werk van een OA: De datum waarop de aanwezigheid van de bedoelde onderaannemer op de werf niet langer gerechtvaardigd is omdat de bestelde werken zijn beëindigd, het materiaal en de werknemers van de betrokken aannemers zich niet langer gerechtvaardigd op de werf bevinden en de werf is opgekuist.

Hoe gaat dit nu concreet in zijn werk Portaalsite van de RSZ

Een unieke werfmelding indienen

U treedt op als aannemer in eigen naam

Kiezen tussen bestaande werven

Nieuwe werf aanmaken

Luik 30 bis vervolledigen

Invoeren onderaannemer

Als alles ingediend is