Het Zelfevaluatiekader Maatschappelijke Verantwoordelijkheid (ZEMV) Een tool voor de implementatie van de maatschappelijke verantwoordelijkheid in overheidsorganisaties.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Persoonlijke Toekomstplanning
Advertisements

Samenwerken in de waterketen Paradigma: Van inhoud naar schaalgrootte en vorm.
Menno Karres Lead Auditor
FAQ Activering – Nieuws. WINWIN Is WINWIN Activaplan ook van toepassing op OCMW- gerechtigden?
Duurzaamheid Bert van de Merwe.
STRATEGISCHE PLANNING
The CAF Procedure voor externe feedback
Duurzame ontwikkeling Voorontwerp van het federaal plan inzake duurzame ontwikkeling Raadpleging 15/02/2004 – 14/05/2004.
ERASMUS+. Waarom nieuw programma? Begrotingen EU: zevenjaarlijks : Een Leven Lang Leren : Erasmus+
Inhoud Triodos Bank (kort) Raakvlakken met mijnbouw/goud
De CAF-zelfevaluatie als instrument voor het evalueren en oriënteren van de interne strategie Rijksinstituut voor Ziekte- en Invaliditeitsverzekering.
Duurzame consumptie, welk beleid moet worden gevoerd in België? 1.
W e l k o m. De Plaatselijke Groep en de rol van de coördinator Brussel – studiedag VRN – 22 april 2008.
Logical Framework Approach
Impact van het 'Almunia-pakket' voor de actoren van de sociale economie Denis Stokkink Brussel, 8 december 2011.
Organisatie-ethiek Wat is het ? Wat heb je er aan ?
Evaluatie van de sensibiliseringsacties van de OCMW's Engender asbl.
Bilan Belgische voorzitterschap armoedebestrijding Werkgroep activering 8 febr
As 1: Maatschappelijke integratie Jocelyne Julémont, Diensthoofd Activering-ESF Programmatorische Federale Overheidsdienst Maatschappelijke Integratie,
Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen
SCHULDEN EN PARTICIPATIE
© Kars cum suis bv Benchmarking publiekszaken Workshop Procesmanagement 7 februari 2007.
Voorstelling van de catalogus
Begeleidingsplannen GGZ
Kiezen voor Certificering NMKG/ StimulansZ netwerkmiddag 12 oktober 2006 Gerrit Jan Schep.
Buitenlands Beleid - Beleidsbrief 2003 ontvangst federale stagiair-attachés 14 maart 2003.
© de vries business consultancy, 2008
Introductie OHSAS
© de vries business consultancy, 2008
Netwerk voor sociale inclusie European Anti-Poverty Network EAPN Europees Netwerk Armoedebestrijding.
EAPN De EU Strategie Sociale Inclusie
Nieuwe Europese Strategie “Europa 2020” Intelligente, Duurzame en Inclusieve Groei (3 Maart 2010)
Belang, rol en voordelen van een Europese koepel 11/02/
Nieuwe opleiding leidsters stelt kinderen centraal
Verdringing: Vrijwilligerswerk in veranderende tijden
Naar de toekomst Europese kansen voor erfgoed. DutchCulture Meer internationaal Samenwerken Beter internationaal Samenwerken Samenwerking zichtbaar maken.
MVO- maatschappelijk verantwoord ondernemen
Een zorgsysteem voor betere arbeidsomstandigheden
BEDENKINGEN BIJ DE VISIE VAN OUSMANE SY ROND DECENTRALISATIE Jean Bossuyt.
De personeelspeiling 2010 in ABB. 2 ABB in een notendop Agentschap voor Binnenlands Bestuur –Beleidsdomein Bestuurszaken Opdracht: ondersteuning bij het.
Nieuwe Europese Strategie “Europa 2020” Intelligente, Duurzame en Inclusieve Groei (3 Maart 2010)
In 7 stappen naar een gezond bedrijf
Audit van de OCMW's in het kader van de door de POD MI gesubsidieerde materies.
1 Duurzaam aankoopbeleid bij de Provincie Antwerpen Conferentie Duurzame aankopen, POD DO 1 december 2011 Workshop 3: slimme stappen om tot een 'duurzaam.
Welkom 2012: het jaar van de grote verwarring?. Doel: - Ambitieuze / resultaatgerichte ondernemers - Onderwerpen verschillende invalshoeken - Interactie.
Klantentevredenheidsenquête 2015 Resultaten en actievoorstellen
Waarden & organisatiecultuur
Van Zelfbeschikking tot Toekomstperspectief 8 oktober 2015.
SOCIAL WORK (DT) naam: Martine Bink med: med.hro.nl/binmd kamer: L
Hoe kijkt de FRDO naar het klimaatprobleem Vlaams Parlement 16/1/2015 Federale Raad voor Duurzame Ontwikkeling.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Naar een duurzaam HRM beleid
ESF Vlaanderen OP Sociale Economie Karel Vanderpoorten
Toezicht op governance: waar draait het om en paralellen tussen de mediasector en de financiële sector Wijnand Nuijts – Manager toezicht Governance Gedrag.
1 Topsector Energie 16 november 2012 Michiel Boersma Topteam Energie Topsector Energie.
Decentralisatie AWBZ Gemeentelijke aanpak. College Zorg en Welzijn (CZW) Bestuurlijk overlegplatform Zeeuwse gemeenten (13) en Provincie (sinds 2005)
Wat is een Theory of Change? ‘Iedere interventie is gebaseerd op veronderstellingen over wat die interventie teweeg zal brengen’ Het plaatje: welke interventie.
Groningen Internationaal Kansen benutten via Europese Programma’s EU-coördinator Jenny Otten Provincie Groningen.
Advies over de prioriteiten van het Belgische EU-voorzitterschap.
1 - 7/7/2016 De klimaatsubsidie en gelijke kansen.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Met de SETQ in actie Naam workshopleider.
De 2030-agenda voor duurzame ontwikkeling in Vlaanderen
Informatiebijeenkomst gemeenteraad Groningen
Groei dossiers/ lokale opleg
Verantwoordelijkheid van Organisaties
Ann Jughmans Stafmedewerker VVSG
De 2030-agenda voor duurzame ontwikkeling in Vlaanderen
Waarom wordt uw gemeente ook leeftijdsvriendelijk?
MOVE UP! OCMW VAN BRUSSEL.
Transcript van de presentatie:

Het Zelfevaluatiekader Maatschappelijke Verantwoordelijkheid (ZEMV) Een tool voor de implementatie van de maatschappelijke verantwoordelijkheid in overheidsorganisaties Jean-Marc Dochot Vincent Triest 2016

 2 2 De Maatschappelijke Verantwoordelijkheid De bestaanreden en de uitgebreide roeping van de openbare sector ten dienste van de maatschappij

De Maatschappelijke Verantwoordelijkheid en de overheidssector Plaats en belang  De hoofdtaak van een overheidsdienst is tegemoet te komen aan verwachtingen van de samenleving Voor een overheidsorganisatie is de maatschappelijke verantwoordelijkheidtijd een inherente (organieke) taak : het gaat over haar bestaanreden waarvoor ze opgericht is  Naast zijn hoofdtaak moet een overheidsorganisatie verantwoordelijk optreden in haar activiteiten  3 3

Maatschappelijke Verantwoordelijkheid en de overheidssector Uitdaging voor het Europese beleid Openbare raadpleging over de "Europe 2020"-strategie: op naar een post- crisisgroeistrategie voor Europa De "Europe 2020"-strategie werd gelanceerd in 2010, binnen de context van een crisis zonder weerga. Deze strategie biedt een visie voor een intelligente, duurzame en inclusieve groei voor Europa tegen 2020, op basis van 5 grote doelstellingen: 1. 75% van de 20- tot 64-jarigen tewerkgesteld 2. 3% van het BBP investeren in onderzoek en ontwikkeling 3. De uitstoot van broeikasgassen met minstens 20% verminderen, het aandeel van hernieuwbare energie met 20% verhogen en de energie-efficiëntie met 20% verbeteren 4. Het percentage vroegtijdige schoolverlaters met minstens 10% terugdringen en het aandeel van jongeren met een diploma van het derde niveau met minstens 40% verhogen 5. ervoor zorgen dat er 20 miljoen mensen minder met armoede of sociale uitsluiting dreigen geconfronteerd te worden  4 4

Maatschappelijke Verantwoordelijkheid en de overheidssector De actualiteit Weegt inkomensongelijkheid op de economische groei? Onderzoeken van de OESO (dec. 2014): elke stijging van deze ongelijkheid leidt tot een daling van de economische groei Een van de redenen hiervoor: zij die het meest achtergesteld zijn, zijn minder in staat te investeren in hun vorming. De ongelijkheid rechttrekken kan onze samenlevingen rechtvaardiger maken en onze economieën sterker. In Brussel doen tal van mensen die geen aanspraak meer kunnen maken op een werkloosheidsuitkering geen beroep op het OCMW. "Er is vooral een groot deel van de bevolking dat sociaal ontwricht is." We vragen met aandrang dat die mensen opgevolgd zouden worden door de RVA of door Actiris. Een mogelijke verklaring is waarschijnlijk dat er momenteel een wijdverbreide verarming aan de gang is en dat we een zogenaamd "Sherwoodisering"-fenomeen meemaken, met mensen die zich buiten de maatschappij stellen en alle banden met de samenleving doorknippen en dus ook alle overheidssteun gaan weigeren en opteren voor zelfredzaamheid." Bron: RTBF info (22/05/15)  5 5

Maatschappelijke Verantwoordelijkheid en de overheidssector Waarom moeten we er ons specifiek om bekommeren? Herinneren aan de bestaansreden van de overheid De reputatie van de overheid, haar imago in de media (bv.: winter RTBF) Om competenties aan te trekken in de overheidssector Om de motivatie van het personeel te vergroten Om haar relaties met al haar stakeholders te verbeteren: ondernemingen, leveranciers, andere overheidsorganisaties, media, burgers/klanten en haar nabije omgeving  6 6

De ISO norm met betrekking tot maatschappelijke verantwoordelijkheid Oorsprong: Werkgroep met 6 categorieën van actoren:  industrie, regering, consumenten, NGO’s, werknemers, anderen 99 landen + 42 organisaties (privésector + overheidssector) Evenwicht tussen ontwikkelde landen en ontwikkelingslanden 500 deskundigen Norm zonder certificeringsdoel: richtlijnen Tal van factoren, geen gemeenschappelijk niveau van eisen 7 centrale aandachtspunten onderverdeeld in actiedomeinen aan de hand waarvan men de maatschappelijke impact van de activiteiten van de organisatie kan bepalen  7 7

De aanpassing van de norm ISO aan de overheidssector: het zelfevaluatiekader Maatschappelijke Verantwoordelijkheid (ZEMV) ISO aangekondigd als compatibel met alle privé- of overheidsorganisaties 5 proefprojecten bij de federale overheid opgestart door de FIDO ( ) Verslag dat bevestigt dat het nodig is om de norm aan te passen aan de overheidssector (2012)  8 8

De 7 centrale aandachtspunten van het ZEMV (aanpassing van de centrale aandachtspunten van ISO 26000) 7 centrale aandachtspunten 1.Bestuur van de organisatie 2.Mensenrechten 3.Betrekkingen en arbeidsomstandigheden 4.Het milieu 5.Loyaliteit van praktijken 6.Relaties met de burgers 7.Gemeenschappen en lokale ontwikkeling Les 7 questions centrales 1.Gouvernance de l'organisation 2.Droits de l'Homme 3.Relations et conditions de travail 4.L'environnement 5.Loyauté des pratiques 6.Relations avec les citoyens 7.Communautés et développement local  9 9

De uitgebreide maatschappelijke verantwoordelijkheid: de invloedssfeer Boven de opdrachten en de processen: Welke stakeholders kunnen beïnvloed worden om best practices met betrekking tot MV toe te passen ? Door welke acties kan men de stakeholders beïnvloeden ? Bv.: hoe overtuigt men een leverancier (overheidsopdracht) om zelf met leveranciers te werken die respect opbrengen voor de mensenrechten en de arbeidswetgeving (in opkomende landen )?  10

Processen Outputs Outcomes Bestuur Stakeholders I Invloedssfeer Samenleving Stakeholders II Mensen- rechten Arbeids- verhoudingen en - voorwaarden Milieu Eerlijke praktijken Betrekkingen met de burgers Gemeenschap en lokale ontwikkeling Personeel Burgers ZEMV Algemene visie

Het ZEMV: een struktureerd proces Het ZEMV is gebaseerd op een struktureerd proces om een Maatschappelijke verantwoordelijkheid strategie op te bouwen De opdrachten en de kernactiviteiten identificeren alsook de centrale aandachtspunten waar de opdrachten en kernactiviteiten bettreking op hebben De stakeholders identificeren Het belang van de centrale aandachtspunten voor de organisatie en de stakeholders evalueren De verwachtingen van de stakeholders met bettreking tot de belangrijkste centrale aandachtpunten inschatten De impact van de organisatie op de stakeholders en de impact van de stakeholders op de organisatie evalueren De invloedssfeer van de organisatie evalueren De prioritaire actiegebieden identificeren Het maatschappelijk actieplan opstellen Het actieplan uitvoeren De uitvoering van het actieplan en het bestuur van de organisatie m.b.t. de maatschappelijke verantwoordelijkheid evalueren Deze struktureerd proces telt 22 stappen die verdeeld zijn in 2 delen en 5 fasen  12

Het proces van het ZEMV : 2 delen, 5 fasen en 22 stappen Deel 1 – De ontwikkeling van het actieplan Fase 1 - de voorbereiding van de aanpak inzake maatschappelijke verantwoordelijkheid Fase 2 - de centrale aandachtspunten en de stakeholders: identificatie, weging en verwachtingen Fase 3 - de actiedomeinen inzake maatschappelijke verantwoordelijkheid die prioritair zijn voor de organisatie Fase 4 - het maatschappelijk actieplan Deel 2 – Na de uitvoering van het maatschappelijk actieplan Fase 5 - de uitvoering van het actieplan en het bestuur van de organisatie m.b.t. de maatschappelijke uitdagingen evalueren  13

1 De MV- zelfevaluatie- groep samenstellen 2 De scope van de aanpak vastelllen 3 Vastellen motivering van de directie 4 Succesfacto- ren vastellen 5 Risico’s vastellen 16 Maatschap- pelijke actieplan 17 Validatie stakeholders (optioneel) 18 Voorstellen aan het personeel 19 Actieplan uitvoeren 6 Overzicht van de as is acties 15 Maatschap- pijgerichte overtuiging- acties Na de uitvoering van het maatschappelijk actieplan 7 Missies- Kernactivitei- ten-Centrale aandachts- punten 14 Operatio nele maatschappij- gerichte acties 22 Personeel- stakeholders bijeenbrengen 21 Actieplan voor het bestuur 20 Diagnose m.b.t. het bestuur 8 De stakeholders identificeren 13 Prioritaire actie gebieden 12 Infloeds- sfeer van de organisatie 11 Impact op- en van de stakeholders 10 Verwach- tingen van de stakeholders 9 Belang van de centrale aandachts- punten  14 Het proces van het ZEMV : 2 delen, 5 fasen en 22 stappen Fase 1 Fase 2 Fase 3 Fase 4Fase 5

1 De MV- zelfevaluatie- groep samenstellen 2 De scope van de aanpak vastelllen 3 Vastellen motivering van de directie 4 Succesfacto- ren vastellen 5 Risico’s vastellen 16 Maatschap- pelijke actieplan 17 Validatie stakeholders (optioneel) 18 Voorstellen aan het personeel 19 Actieplan uitvoeren 6 Overzicht van de as is acties 15 Maatschap- pijgerichte overtuiging- acties Na de uitvoering van het maatschappelijk actieplan 7 Missies- Kernactivitei- ten-Centrale aandachts- punten 14 Operatio nele maatschappij- gerichte acties 22 Personeel- stakeholders bijeenbrengen 21 Actieplan voor het bestuur 20 Diagnose m.b.t. het bestuur 8 De stakeholders identificeren 13 Prioritaire actie gebieden 12 Infloeds- sfeer van de organisatie 11 Impact op- en van de stakeholders 10 Verwach- tingen van de stakeholders 9 Belang van de centrale aandachts- punten  stappen-19 tabellen illustratie Fase 1 Fase 2 Fase 3 Fase 4Fase 5 Bron: tabel 8 "Belangrijkheid van de Centrale aandachtspunten voor de organisatie en de stakeholders" + matrix van belangrijkheid van de Centrale aandachtspunten (Ca) Bron: tabel 10 "Impact"Te identificeren vertrekkende van bijlage 2 "De Ca en de actiegebieden" MissieKernactiviteit en (of macroproces sen) Ca waar de kernactiviteit betrekking op heeft Stakeholders waar de kernactiviteit betrekking op heeft Belang rijk- heid Ca voor O en S O op S S op O Globaal Prioritaire actiegebieden ONDER- STEUNING Maatschappe -lijke impact buiten de hoofdtaak Tabel 13: prioritaire actiegebieden Missie(s)Kernactiviteiten of macroprocessen Centrale aandachtspunten waar de maatschappelijke impact van de kernactiviteiten betrekking op heeft Stakeholders op wie de Centrale aandachtspunten betrekking hebben Belangrijkhei d van het Centrale aandachtspu nt voor de organisatie Belangrijkhei d van het Centrale aandachtspu nt voor de stakeholder Samenvattin g: belangrijkhei d van het Centrale aandachtspu nt voor de organisatie en de stakeholders (5+6) Missie(s)Kernactiviteiten of macroprocessenCentrale aandachtspunten waar de maatschappelijke impact van de kernactiviteiten betrekking op heeft ONDERSTEUNING Maatschappelijke impact buiten de hoofdtaak/hoofdtaken Tabel 6: missies, activiteiten van de organisatie en betrokken Centrale aandachtspunten Tabel 8: belangrijkheid van de Centrale aandachtspunten voor de organisatie en de stakeholders

 16 Resultaten van het ZEMV – Deel 1: Het maatschappelijk actieplan Maatschappelijk actieplan Tabel 16: maatschappelijk actieplan van de organisatie

Resultaten van het ZEMV – Deel 2: Het plan voor het bestuur van de organisatie  17 De verbeteringsacties voor het bestuur van de organisatie Tabel 18: verbeteringsplan voor het bestuur

De instrumenten die het ZEMV ondersteunen  De algemene presentatie van het ZEMV  De gids van de deelnemer voor de implementatie  De PPT presentatie (93 slides) die de 22 stappen van het proces ondersteunt Het begeleiden en het ondersteunen van het proces  18

 19 Kontaktpunten DG Organisatie- en Personeels Ontwikkeling Ben Smeets, Directeur-generaal a.i. In Cc Jean-Marc Dochot, adviseur generaal Vincent Triest, adviseur generaal