Onderzoek diensten Schuldbemiddelin g in Brussel.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Een exploratief onderzoek naar zorgbehoeften van druggebruikers en hun tevredenheid over het bestaande hulpverleningsaanbod Lic. Joke De Wilde Lic. Wouter.
Advertisements

Sofie Similon, Stafmedewerker Registratieverantwoordelijke
Wie werd ondervraagd Gemeenten Politie
PERSPECTIEF WELZIJNSSCHAKELS Stedelijke en plattelandsarmoede.
Agence fédérale pour la Sécurité de la Chaîne alimentaire Een nieuwe website voor het FAVV ? RC van 28 mei 2008 Federaal Agentschap voor de Veiligheid.
Loverboys.
Justitie & hulpverlening
Het krijgen van een kankerdiagnose, alsook het behandelingsproces, maakt het voor patiënten moeilijk om het leven ‘gewoon’ verder te zetten. De ervaring.
Opzet van de workshop Kennismaken
‘Een Spraakmakend Project’
Bedrijfsvervoerplannen (BVP)
Resultaten enquête tuchtwet
Korte toelichting “Plan voor de toerusting van regionale en lokale belangenbehartigers” ALV januari 2012.
Budgetbegeleiding (vs) Budgetbeheer
Samen werken = Samen leren = Samen innoveren
Structuur 1. Over netwerken tussen hulpverleningsorganisaties
Enquête ‘Coördinator’ Een overzicht van de antwoorden
STUDIEDAG WANNEER LIEFDE UITMONDT IN EEN GEVECHT… DETERMINANTEN, SCREENING & INTERDISCIPLINAIRE AANPAK Faculteit Rechtsgeleerdheid Zeger van Hee - Tiensestraat.
Project verkeersongevallen C.A.W. Regio Dendermonde Congres ‘samen geraakt, 17 februari ’09 Een weg onder constructie.
Alternatieven Bijzondere Jeugdbijstand
Annelies Waeyaert 1BaSWA
Collectieve schuldenregeling, budgetbeheer en budgetbegeleiding
 Problemen in huidige hulpverlening met overlapping, gebrek aan samenwerking,…  Andere organisatie van hulpverlening aan minderjarigen uit: › Algemeen.
De wet op continuïteit van ondernemingen een statistische stand van zaken Persconferentie VBO-FEB 30 maart 2011 Eric Van den Broele Dep. Sr. Manager Research.
Onderzoek ervaringen van cliënten, jobcoachen en trajectbegeleiders met uitzendarbeid beeldvorming van uitzendconsulenten en werkgevers over het ATB-netwerk.
Signaal 65: De moeilijke communicatie met schuldbemiddelaars.
Dossier Empowerment.
 Algemeen  Doel  Werkingsprincipes  Concreet  Toeleiders  Cijfers  Contact.
ONDERWIJS AAN (POTENTIEEL) BEST PRESTERENDE LEERLINGEN
Bijeenkomst over pilot functiecreatie Jobbanking via de sociale economie bijeenkomst over pilot functiecreatie Hartelijk welkom! Mary van de Looij & Bert.
Dak- en thuisloze jongeren met zwaardere problematiek tussenrapportage, 2 e meting Cas Barendregt, Jessica Baars, Marianne Snijdewind en Carola Schrijvers.
VERZUIMBELEID EN REGISTRATIE VERZUIMDREMPEL EN HERVATTINGSDREMPEL
Project ‘Oog Voor Elkaar’. Oog voor elkaar, verbindt elkaar 6 projecten ‘oog voor elkaar’ in Vlaanderen Ons Centrum werkt mee aan één van deze projecten.
Aandacht voor arbeid en empowerment in de eerste lijn Bron: Donders, N., Gulden, J., Suylekom, W. (2011). Sterk naar werk: aandacht voor arbeid en empowerment.
Presentatie belastingdienst 8 februari Programma Welkom en voorstellen Korte inleiding over Kwintes Vraagstukken vanuit de praktijk toegelicht door.
Wat is oud? Inleiding door: Arie Stolk redactielid Geron.
Tevredenheidsmeting OCMW Presentatie MC Bea 24/08/09.
SOHO! van wilde strijdkreet naar meer effectiviteit Brussel, 5 oktober 2012.
Groentenieren met kansengroepen een experiment van Velt-Asse m.m.v. reg. Volkshogeschool en O.C.M.W. Trefdag Velt te Berchem van 4 sept
 Als antwoord op een groeiende wachtlijst..  Verschuiving naar RTJH: Hulpverlening verantwoordelijk voor een adequaat en efficiënt wachtbeheer;  Hulpverlening.
OCMW LEUVEN Richtlijn Individueel Verminderd Tarief Kinderopvang.
Voorstelling werking Vertrouwenscentrum Kindermishandeling Turnhout Kind in Nood Kempen Els Swolfs Coördinator VKT.
Informatie over buurtbemiddeling en psychisch kwetsbare mensen BB-JdK 2015.
Agenda 1.Onthaal en begeleiding 2.Denkmodel risico-evaluatie en analyse 3.Evaluatie VGM-antennes Pauze 4.Procedure zwangerschap 5.Ventilatie 6.Keuzemodule.
Armoede in de stad.
Slachtofferhulp (CAW) na rampen
Welzijnsregio Noord-Limburg
Justitie & hulpverlening
OCMW GENK – VINCENTIUS GENK
Getuigenis re-integratie
Zorgzaam confronteren
Vluchtelingen, duurzaam, op weg naar een eigen zaak
Wat zijn de effecten van (intersectorale) samenwerking?
Studiedag Sociale Netwerken
Bemiddeling bij klachtenbehandeling
Slachtofferhulp (CAW) na rampen
Lokaal loket kinderopvang
WETENSCHAPSWINKEL UT MKB WETENSCHAPSWINKEL

Groei dossiers/ lokale opleg
Inleiding De huidige toestand van de geestelijke gezondheidszorg. - Voorkomen en impact van psychisch onwelzijn en stoornissen. - Instellingen & vaststellingen.
WOONCOACHING.
Instemming & De vertrouwenspersoon
Afkoppelen hemelwater bedrijven Noord- en Midden-Limburg Bijeenkomst 25 januari 2018 Presentatie onderzoek ‘afkoppelen hemelwater bedrijven Noord- en.
International experience
Lokaal loket kinderopvang
Versnelde toewijzing art 24 Sociaal Huurbesluit
GRIP OP GROEI Resultaten 0-meting
Zorgzaam confronteren
Personen met een beperking Samenwerking met de FOD SZ – DG HAN
Transcript van de presentatie:

Onderzoek diensten Schuldbemiddelin g in Brussel

Inleiding Klassieke enquête met vragenlijst Alle 33 erkende schuldbemiddelingsdiensten van Brussel

Beperkingen Populatie (n):  Aantal dossiers/cliënten: niet mogelijk  Aantal VTE schuldbemiddelaars: idem  Dus enkel aantal schuldbemiddelaars

Beperkingen Overrepresentatie van: => Diensten met veel deeltijdse tewerkstelling => Diensten met relatief weinig dossiers/cliënten

Beperkingen Veel non-respons op bepaalde vragen => correlatie tussen non-respons en bepaalde eigenschappen dienst?

Methodiek analyse Weging: in functie van aantal medewerkers per organisatie Foutenmarge: tóch berekend, maar als indicatie gebruiken, niet als grens

Methodiek analyse Dus: wetenschappelijke juistheid kon niet verkregen worden  Vermoeden van tendensen opmerken  Louter informatief  Aanzet tot grondiger onderzoek

Bevindingen Taalkennis schuldbemiddelaars: 153 SB: kunnen cliënten in het Frans helpen - 21 kunnen dat in het Nederlands - 5 doen dat effectief soms in het Engels - Nog enkele ook Spaans, Italiaans en Arabisch

Bevindingen Voorwaarden om dossier te kunnen openen: * zeer uiteenlopend * globaal gezien weinig logica of structuur

Bevindingen Bereikbaarheid/Aanmelding * Twee derde van de diensten niet bereikbaar buiten normale kantooruren * Inschrijvingen meestal per telefoon * Eens ingeschreven, meestal meteen contact met schuldbemiddelaar

Bevindingen Wachtlijsten * 18 organisaties: 1 week tot 6 maanden * 11 organisaties: werken NIET met wachtlijst => Wel alternatieven: tussenkomst bij crisissituatie (17), budgetbegeleiding (12) integrale begeleiding (9)

Bevindingen Aanbod:  Slechts 6 diensten doen ook aan juridische schuldbemiddeling  20 van de 23 die doorverwijzen naar collectieve, volgen dit ook verder op

Conclusie Problemen HV: -Weinig tijd, beperkte macht t.o.v schuldeisers -Cliënten werken niet mee, veel problemen -Moeilijke doorverwijzing/samenwerking => Werkdruk, stress

Conclusie

Problemen Cliënt: -Wachtlijsten, HV heeft geen tijd -Omgang met cliënten, integraliteit -Voorwaarden en procedure => Gebrek aan info/mentale drempel

Conclusie

Hulpverlener en cliënt zijn beiden slachtoffer van zelfde problemen => Zoeken naar mogelijke oplossingen/ verbeteringen is een gezamenlijk streven