SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend)

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hogere denkvaardigheden
Advertisements

Vervolgbijeenkomst 2 Procesfasering bij Leren Leren.
Het ontwikkelingsperspectief
Probleem gestuurd onderwijs
Biologie op maat! Greet Ellenkamp, Twickelcollege, locatie Borne
Maurits Huigsloot (PO-Raad) Hans Plomp (DUO)
Aanvragen van incontinentiemateriaal
Waarom? Bevoegdheid, bekwaamheid en doorgaande professionele ontwikkeling zijn het fundament onder de kwaliteit van de beroepsuitoefening. Een professionele.
Entercultureel een digitaal leertraject voor het verwerven van interculturele competentie Joke Simons (Lessius Mechelen) FLAMENCO, 15 mei 2012.
Presentatie projectgroep Inleiding Duurzaam Bouwen
Schoolmodellen LOB Frans van Hoek, 20 juni 2014.
Workshop Werken met een P.O.P. vrijdag 26 september 2014
Schoolmodellen LOB Marieke Baijens 29 september 2014.
Carrouselbijeenkomst Rekenen en taal Doorlopende leerlijnen Wilma Willems – 14 april 2010.
Architectuurraad , Utrecht Lieke Meijs
Stagebegeleiding Bijeenkomst 6, Blok 2.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Veldraadpleging Scenario's LOB Vernieuwing examenprogramma’s vmbo Viola van Lanschot Hubrecht.
NTC “Het Nest”  Resultaten Ouderenquête Samenvatting Resultaten Ouderenquête Enquête wordt eens in de 2 jaar afgenomen 20 ouders hebben de enquête.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Maatwerk op alle niveaus Platform VVVO 17 september 2015 Opbrengstgericht maatwerk Vakspecifiek verrijken.
Welkom bij de derde bijeenkomst van Familie (in)zicht
Bewuste keuzes maken voor je eigen curriculum
Informatiebijeenkomst. Lerarencompetenties Overzicht bijeenkomsten 1.Leren leren 2.De basisschool 3.Ontwikkeling van kinderen en creatief proces 4.Lesopzet.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Leergang LOB: verdiepingsmodule Blok 1: analyse.
Leerplankader kunstzinnige oriëntatie
Project 3 Pedagogisch werken in de wijk
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Leergang LOB: verdiepingsmodule Blok 3: evaluatie.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Een handig hulpmiddel bij het beoordelen van leerling-onderzoek Herman Schalk Beoordeel wat je belangrijk.
KEUZETHEMA: DIFFERENTIATIE Bijeenkomst
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend)
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend)
Evaluatie Cursus.
ICC Module Cultuur in de Spiegel Bijeenkomst 1 Datum Naam trainer / instelling.
Vakdidactiek Bijeenkomst 2 periode 2 16 november 2015.
Cursus Curriculumontwerp burgerschap mbo Marjolein Haandrikman 7 november 2012.
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Actuele ontwikkelingen in het bètaonderwijs in de opleiding, ondersteund door SLO? Maarten Pieters.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Leergang LOB: verdiepingsmodule Blok 2: ontwerp.
ICC Module Filosoferen met kinderen Gemeenschappelijk nadenken Bijeenkomst 1 Datum Naam trainer / instelling.
ICC Module Muziek op School Bijeenkomst 1 Datum Naam trainer / instelling.
ICC Module Draagvlak Bijeenkomst 1 Datum Naam trainer / instelling.
21 e eeuwse vaardigheden in de biologie les Maaike Rodenboog, SLO
Professionele nieuwsgierigheid Coaching en gesprekstechnieken
ICC Module Portfolio Bijeenkomst 1 Datum Naam trainer / instelling.
Anders kijken, anders doen
Cursus vrijwilligers werven
Cursus vrijwilligers werven
Passend onderwijs.
Keuzethema: differentiatie
Werksessie minoren pedagogiek VU
Analyseren, ontwerpen en evalueren van projectonderwijs Bijeenkomst 2
Coachtraining DOEN?! DAG 2
Bord in de Klas November 2016 AUTEURSRECHTELIJK BESCHERMD
Bijeenkomst 25 mrt 2003 WELKOM OP DE HOGESCHOOL BRABANT “Samen op weg naar een leer-werk traject leraar basisonderwijs voor klassen- en onderwijs.
Contracten versus Risico’s Kabels & Leidingen
Activernde didactiek & passende werkvormen
Bijeenkomst 25 mrt 2003 WELKOM OP DE HOGESCHOOL BRABANT “Samen op weg naar een leer-werk traject leraar basisonderwijs voor klassen- en onderwijs.
Analyseren, ontwerpen en evalueren van projectonderwijs Bijeenkomst 3
Cursus Analyseren, ontwerpen en evalueren van projectonderwijs
PowerPoint Taal Bijeenkomst 7: Evalueren op schoolniveau
Vakgroep Nederlands OK?
Studentenwelzijn en kwaliteitszorg werken met de beleidsscan
Is testen een project op zich?
Portfolio, Logboek en Casus
Schrijven Zakelijke brief.
Leergang LOB: verdiepingsmodule
Meetkunst Een verbinding tussen beeldende kunst en meetkunde
Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend) leraren.
Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend) leraren.
Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend) leraren Tip! Hier beginnen met een startvraag: waar.
Transcript van de presentatie:

SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend) leraren

Doel module talentontwikkeling Op een beredeneerde wijze ontwikkelen van onderwijs voor talentontwikkeling in de onderbouw VO, met behulp van de instrumenten van

Opzet module talentontwikkeling Bijeenkomst 1: Onderzoeken Bijeenkomst 2: Ontwerpen Uitvoeringsfase Bijeenkomst 3: Evalueren

SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Bijeenkomst 3: Evalueren

Doel bijeenkomst 3: evalueren Evalueren Leraren kunnen de kwaliteit van het (uitgevoerde) lesmateriaal onderzoeken en verbeteren door het (uitgevoerde) lesmateriaal te koppelen aan: Het vastgesteld leerplan voor talentontwikkeling in de onderbouw VO. De vastgestelde criteria voor uitdagend aanbod voor talentontwikkeling in de onderbouw VO.

Hulpmiddel bijeenkomst 3: evalueren 9. Ga na of de ontwikkelingen naar wens verlopen en maak een eindbalans op. Gebruik de checklist om na te gaan of het project nog volgens planning verloopt. Monitorinstrument (checklist 4)

7 Opzet bijeenkomst 3: evalueren Nabespreken huiswerkopdracht bijeenkomst 2: ontwerpen Nabespreken uitvoeringsfase Vooropdracht: Reflectieverslag uitvoeringsfase Bijeenkomst 3: Pilot lesmateriaal evalueren en suggesties voor verbeteringen verzamelen. Vervolgstappen bepalen voor ontwikkelen lesmateriaal. Monitorinstrument invullen en bespreken Huiswerk: Vervolgstappen formuleren en planning maken.

Terugblikken vorige bijeenkomst Het leerplan en lesmateriaal voor talentontwikkeling:

Uitvoeringsfase evalueren Korte ronde ervaringen opschrijven (denk aan voorbereiding, uitvoering en lesmateriaal: wat werkte wel/niet?). Ervaringen delen met de groep. Deelnemers van de groep stellen verhelderende vragen aan elkaar. Elk groepslid formuleert een aanbeveling voor elk ander groepslid.

10 Pauze

11 Evalueren: monitorinstrument I ndividueel invullen monitorinstrument (checklist 4) Uitkomsten ingevuld monitorinstrument delen

12 Evalueren: module en bijeenkomsten Elke deelnemer geeft een korte beschrijving van ervaringen over de module en de bijeenkomsten. Elke deelnemer formuleert een aanbeveling voor de training/trainer

Huiswerkopdracht: Aanscherpen huidig lesmateriaal. Vervolg lesmateriaal ontwikkelen. Vervolgstappen en planning formuleren voor talentontwikkeling >link>link

SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend) leraren