Mentor … on the Move 22 en 23 februari 2016. SAMEN OPLEIDEN IN 3 BALO.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De bevlogen leerkracht
Advertisements

School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
Een katholieke school is geen school van gelovigen, maar een school door gelovigen gedragen. Een katholieke school herken je aan haar ‘open deuren’. Ieder.
De vrijwilliger van vandaag • wil zich niet binden. Wel; tijdelijke taak • wil afgebakend pakket, overzichtelijk • verschillende typen mensen passen bij.
Reflectievaardigheden en instrumenten
Respectvolle bejegening
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
….een korte presentatie
Succesvol communiceren met je klant!
Ontwikkeling onderlinge verhoudingen
Pastoraal op school.
door de ogen van een bodypainter
Ho 5: Kernkwaliteiten.
SAMENWERKING FOCUS - FONTYS
SLOA vrijval project Bs. Aan de Bron Weert.
Kenmerken van een goed team
NIEUW CONCEPT PRAKTIJK INSTROOMFASE KHLIM-BAKO. 1. VAN EEN VERANDERENDE WERELD … 1.Een hoogtechnologische wereld 2.Een wereld van groeiende globalisering.
VLECHTWERKEN IN PRAKTIJK LOOPBAANONTWIKKELING Bea Janssens
De Bijzondere Dynamiek Van HH-teams
Muzische vorming 2 BaLO les 9
Veerkracht Myriam Bergmans OPZ Geel.
Welkom op onze thema-avond
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Workshop Kijk op Talent! Bert Goos Online Talent Manager.
Frontlijnaanpak in Leeuwarden
Geef je vader/moeder/verzorger/… sterren voor iedere vraag.
Instructie 1. Bekijk per vraag welke foto’s er nodig zijn om de quiz persoonlijk te maken. Lees de instructie in de notitiebalk. 2. Maak en verzamel de.
Ouderbetrokkenheid op Het Kompas
Samenwerken Werken in Teams.
Oriëntatie op het onderwijs en het leraarschap.
competentieontwikkeling
+ Cathelijne de Jongste Slideshow SLC. + Sterk Organiseren (multidisciplinair werken) Overzicht houden (integratie) Presenteren (verbeelden) Motivatie.
Eerstejaarsproblemen
Vroege stage en feedback – departement lerarenopleiding Hasselt.
Kijk op werk- en leiderschapstijlen
Discussiegroepen - resultaten
Houtens : welkom, begroeting en ontmoeting
Praktijkervaring en reflectie
Happy new year Goede voornemens.... Waardenlijst Neem de waardenlijst door. Omcirkel de vijf voor jou belangrijkste waarden van de groep waarop je werkt.
Beroepshouding en beroepscode
Hand-out van de thema-avond 19 maart 2015 voor ouders en leerkrachten Verantwoordelijkheid geven... niet loslaten, maar anders vasthouden…
Passie voor het vak Oog voor het kind
Copyright 2008 – Morningstar Systems – All rights reserved 1.
LAAT JE EENS ZIEN! Persolog DISC gedragsprofiel © Toon Geluk.
WELKOM MODULE LANDSCHAP ZAKELIJKE EVENEMENTEN Eventmanagement HKU / les 3 en 4 / 11 april 2011 / Periode 4 – 2010/2011.
Wie ben ik? Perspectief Iedereen andere kijk op omgeving.
Stimuleren van ondernemend gedrag
Een situatie uitgelegd vanuit ‘De Wereld van Verschil’
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Bepaal jouw SuperPowers!
In de EscapeRoom Met behulp van Monique & Kiki
Kenmerken van een goed team
Een vergadering organiseren
Ouderinformatie avond
Psychologie Persoonlijkheid en leefstijl
Kenmerken van een goed team
Les 1: Brainstorm en kennismaken
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Vergadering Personeelsdienst
Directievergadering BAKO specifiek
Oc ritscompetenties Oc 19 januari ml.
Ken je TALENTEN Ken je VAARDIGHEDEN
Leren van binnenuit.
Jouw ideale school 2032 LBV – KO - MAA.
Startkracht! in de lerarenopleiding
Het DISC model.
Overzicht gedragingen per competentie
Kenmerken van een goed team
Transcript van de presentatie:

Mentor … on the Move 22 en 23 februari 2016

SAMEN OPLEIDEN IN 3 BALO

Opleidingsjaar 1 ORIËNTERING OP BEROEP EERSTE STAPPEN Opleidingsjaar 2 STIEL LEREN Opleidingsjaar 3 VERDIEPEN EN INTEGRATIE Onder begeleiding van (voor, tijdens, na) Onder begeleiding van (voor en na) Zelfstandig inzetten Zich verantwoordelijk voelen Overtuigd van belang Verantwoordelijkheid opnemen Verantwoordelijk zijn Eerste stappen naar/Aanzetten tot Kunnen inzetten/toepassenGeïntegreerd, flexibel inzetten Gevoelig zijn voor Openstaan Houding aannemenVanuit basishouding/ grondhouding Blijven proberen, met vallen en opstaan (Doel)gericht proberenSystematisch onderzoeken Verkennen, ontdekkenVormen van eigen visieVanuit eigen identiteit Overtuigingen De beheersingsniveaus

Semester 1 Christelijke identiteit en opvoedingsproject [Ilse Geerinck] sem1 3 SP Wereldoriëntatie: wetenschappelijke en technische geletterdheid [Werner Leunen] sem1 3SP Taalbeleid [Martien Geerts] sem1 3 SP Muzische vorming : meer dan een vak [An Meermans] sem1 3 SP Bewegingsintegratie: op weg naar een bewegingsgezinde basisschool [Joris Lambrechts] sem1 3SP Semester 1&2 Bachelorproject: Zorgbreed werken op kind-,klas- en schoolniveau [Lotte Wilms] sem1+2 6 SP Samen leren en innoveren: leergemeenschap [Eveline Lemmens] sem1+2 7 SP Reflectief en onderzoekend leren: actieonderzoek [Guido Cajot] sem1+2 8 SP Reflectief en onderzoekend leren: supervisie en intervisie [Ilse Geerinck] sem1+2 3 SP Praktijk 3 BaLO [Ilse Geerinck] sem1+2 21SP

De student denkt na over zijn ervaringen tijdens de onderzoeksdagen. Een ervaring waar je het nog moeilijk had. Hoe moet/kan dit anders? Een ervaring waarover je graag feedback wil krijgen. … Bespreek samen de ervaring. Geef elkaar raad/feedback/tips … Probeer telkens te beargumenteren waarom je dit doet, je verwachtingen duidelijk te maken, etc. (Gebruik de verschillende lagen van het ui-model.)

Van competenties naar kwaliteiten COMPETENTIESKERNKWALITEITEN Het gaat om ‘kunnen’Het gaat om ‘zijn’ OpdeelbaarOndeelbaar Kan je aanlerenKan je ontwikkelen

Kijk opnieuw naar de ervaring van de student. Vind je bepaalde kernkwaliteiten (zijn, overtuigingen, waarden, talenten, …)? Bespreek deze. Herken je wat de ander zegt? Kan je elkaar aanvullen? accuraat innovatief helder visionair ontvankelijk bedachtzaam loyaal prestatiegericht zelfverzekerd serieus beschouwend onafhankelijk perfectionistisch analytisch relativerend consequent ordelijk ondernemend behulpzaam sociaal discreet ambitieus overtuigend betrokken vastberaden energiek beheerst rationeel daadkrachtig vrolijk gevoelig besluitvaardig slagvaardig efficiënt zorgvuldig doelgericht extravert tactvol flexibel assertief ijverig creatief toegewijd ingetogen betrouwbaar diplomatiek emotioneel belangstellend humoristisch initiatiefrijk positief krachtig gedisciplineerd nauwgezet openhartig gezagstrouw zakelijk verdraagzaam kalm spontaan inspirerend meegaand improviserend moedig respectvol vasthoudend weerbaar zorgzaam avontuurlijk bescheiden collegiaal direct empatisch geduldig idealistisch inlevend kritisch nuchter optimistisch pragmatisch ruimdenkend systematisch verantwoordelijk weloverwogen

PLENUM ‒ Tijd om ervaringen te delen ‒ Reacties, vragen, bedenkingen, …

PAUZE

DE LANGE STAGE IN SEMESTER 2

1 Inhoud en organisatie 3 BaLO (sem 2) PRAKTIJKSCHOOL -Onderzoeksdagen -5 weken stage (1 klas/verschillende klassen) STAGE BREDE CONTEXT (voorbeelden)

2 Verwachtingen van de opleiding ‒ Gedifferentieerde aanpak (kind- en klasniveau) ‒ Leerlinggericht i.p.v. leerstofgericht ‒ Verantwoordelijk voor de volledige klaswerking ‒ Agenda, kindvolgsysteem, MDO, oudercontact ‒ Schoolwerking: werken in team als leerkracht ‒ Initiatieven/leervragen, projecten/acties, visievorming ‒ Actieonderzoek: op basis van leervraag ‒ Combinatie van taken: 4/5 tijd om les te geven- 1/5 andere taken ‒ Nieuwe dingen uitproberen: van comfortzone naar leerzone

Beeldvorming van de student: Coachend bezoek Beoordelend bezoek Praktijkassessment: het vierhoeksgesprek -deelnemers: student, mentor, externe, leergroepbegeleider -student schetst een beeld van zichzelf -professionele dialoog (vraagronde) -feedback op basis van competentieprofiel/beheersingsniveau -voorstel voor beoordeling Eindcijfer: evaluatievergadering van leergroepbegeleiders

Vragen?