De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Wie ben ik? Perspectief Iedereen andere kijk op omgeving.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Wie ben ik? Perspectief Iedereen andere kijk op omgeving."— Transcript van de presentatie:

1

2 Wie ben ik? Perspectief Iedereen andere kijk op omgeving

3

4 Normen en waarden beïnvloeden ons

5 Wat kijken we?....

6 Moet hij zeggen met zijn gloeilampharses.Dan heb je wel lef hoor.
Nou ja ze gaat er toch zelf staan, met zo’n kop ging ik er niet staan. Het zijn allemaal stelletje horken die vrouwen… haha maar goed, vind het wel leuk om te zien! ;) Is toch ook een lelijk wijf, die heeft geen spiegel nodig…

7 Zwarte Pieten discussie

8

9 Wat zingen we nog?? Zwarte piet ging uit fietsen?.....
Moriaantje zo zwart als roet?…. Er zat een klein zigeuner meisje?...... En mijn tante uit?.....

10 Heren….het is een Fantastische tijd!!!!

11 Taalgebruik bij schoolvoorstelling wordt leerkrachten te gortig
Leerkrachten en ouders hebben dinsdag een groep van 125 kinderen uit het Rabotheater in Hengelo gehaald. Het taalgebruik en het toneelspel in een schoolvoorstelling van theatergroep Artemis was volgens de begeleiders te aanstootgevend voor leerlingen van groep 3.... ‘De acteurs gebruikten woorden als godverdomme en motherfucker. Nou weet ik dat kinderen op die leeftijd zelf ook niet op hun mond zijn gevallen. Maar een uitspraak als “als ik een meisje zie, groeit er van alles, ook in mijn broek” terwijl de acteur op zijn kruis wijst, gaat toch echt te ver.’ S

12 Visie op mens en maatschappij is van invloed op onderwijs (lesgeven / team)
Lesgeven: bv klassikaal tegenover samenwerkend leren; keuze leermiddelen (zegt iets over jezelf) Holistische mensvisie – Keuze voor vakken. persoonlijke identiteit (string of streng) conclusie: veel op het oog onsamenhangende verschijningsvormen / opvattingen komen voor: typisch voor de samenleving van nu (zapwereld )

13 Samenhang tussen levensbeschouwelijke, maatschappelijke en culturele (kunst) opvattingen.
De drie perspectieven (adhv ietsisme, KOEFNOEN)7.min.

14

15

16

17 De conceptuele “Transhuman Generation Art” van Geert Vanhoovels heeft betrekking op levensbeschouwelijke aspecten gelinkt aan het transhumanisme. Onderwerpen die in zijn werk aan bod komen, zijn de overgang van mens naar machine, de invloeden van wetenschappelijke en technologische ontwikkelingen op de maatschappij en mensen- en dierenrechten. De onderdelen die gebruikt worden om de assemblages samen te stellen zijn recyclage- of tweedehandsmaterialen.

18 Subculturen - globalisering
Verduidelijking van onze huidige samenleving die postmodern is door oa. de volgende begrippen: Subculturen globalisering

19 Individualisering - collectiviteit

20 secularisatie Religieus shoppen

21 Samenhang tussen bovenstaande aspecten en jouw kernkwaliteiten
Voorbeelden van kwaliteiten: Respectvol Zelfverzekerd Verantwoordelijk Zorgzaam Doorzetter Initiatiefrijk Vriendelijk Nuchter Makkelijke prater Belangstellend Rustig Zelfstandig Betrouwbaar Doelgericht Behulpzaam Zorgvuldig Consequent Inspirerend Flexibel Nieuwsgierig Wijs Tactvol IJverig Praktisch Eerlijk Ordelijk Empathisch Waarom kies ik deze les en niet die andere. Geef voorbeeld van een middelbare school les waarin je dacht jeetje dat is inspirerend en bijvoorbeeld jeetje wat is dat een ……………..? Vanuit daar koppeling eigen beroepsidentiteit (keuze voor de pabo)

22 Waar we het nu over gehad hebben zegt
iets over: de manier waarop jij je in de (Kosmopolitische) samenleving beweegt over jouw kernkwaliteiten Dus: de manier waarop je straks voor de klas wilt staan

23 Uitgangspunt: werken aan competenties
Binnen iedere competentie onderscheid in drie dimensies : conceptuele reflectie op dit handelen (hoofd) reflectie op beroepsidentiteit (nadenken over de invloed die de eigen persoonlijkheid (persoonskenmerken, levensbeschouwelijke, maatschappelijk en cultureel-kunstzinnige opvattingen) op het functioneren als leerkracht (hart) handelen in beroepssituaties (hand) Binnen iedere competentie onderscheid in drie dimensies : - handelen in beroepssituaties (handen) - conceptuele reflectie op dit handelen (hoofd) - reflectie op beroepsidentiteit (nadenken over de invloed die de eigen persoonlijkheid (persoonskenmerken, levensbeschouwelijke en maatschappelijke opvattingen) op het functioneren als leerkracht (hart)

24 Jouw ideale school

25 Opdracht: Jouw Ideale school
De betekenis van jouw eigen ‘verhaal’ voor jouw virtuele school in hedendaagse samenleving Nadenken over gebeurtenissen die voor jou belangrijk zijn geweest of nog zijn en medebepalend zijn voor de manier waarop jij in het leven staat (vb: het ‘kwijtraken’ van dierbaren, de keuze voor popconcerten, voorkeur voor TV programma’s, films, boeken, de keuze – of juist niet - voor een bijbaan) Wat betekent dit voor jouw ideale school?

26 Perspectief: spirituele, bevlogen, vanuit het hart sprekende docenten
Rick KAEZ, oud student The tragically hip

27 De reden om voor de pabo te kiezen
welke leraar sprak jou aan? wat wil je leren? bereiken? Wat voor een leerkracht wil je zijn? hoe wil je dat leren? hoe wil je dat bereiken ?

28 Imago???

29


Download ppt "Wie ben ik? Perspectief Iedereen andere kijk op omgeving."

Verwante presentaties


Ads door Google