De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Organisatie- en Processtructuur. Inleiding in de basisbegrippen van organisatiestructuur en processtructuur Organisatie- en Processtructuur.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Organisatie- en Processtructuur. Inleiding in de basisbegrippen van organisatiestructuur en processtructuur Organisatie- en Processtructuur."— Transcript van de presentatie:

1 Organisatie- en Processtructuur

2 Inleiding in de basisbegrippen van organisatiestructuur en processtructuur Organisatie- en Processtructuur

3 Structuur beschrijft de vorm en werking van een organisatie. Daarbij gaat het alleen om de harde, formele regels. Alle zachte, ongeschreven regels, gewoontes, normen en waarden die de vorm en werking van de organisatie minstens evenveel bepalen, vallen onder cultuur. Wat is de essentie van Organisatiestructuur?

4 Organisatie structuur en Proces structuur Twee denkrichtingen over structuur: Structuur wordt gelijkgesteld aan organisatiestructuur. Processen zijn het belangrijkste middel om de structuur te beschrijven: de processtructuur. Praktijk: Beide ‘structuren’ nodig zijn en elkaar aanvullen, mits op de juiste wijze en in samenhang ontworpen. Organisatie- en processtructuur

5 Drie substructuren van de organisatiestructuur 1. De functie structuur. 2. De personele structuur. 3. De organieke structuur. Substructuren van de Organisatiestructuur

6 De belangrijkste elementen van de processtructuur: Resultaten; Activiteiten; Mensen; Middelen; Kaders. Kenmerken van de Processtructuur

7 De functiestructuur (of het functiegebouw) beschrijft alle voorkomende functies binnen de organisatie. De personele structuur, beschrijft de personele bezetting van functies op de organisatie–eenheden. De organieke structuur tenslotte, beschrijft de vorm van organisatie eenheden binnen een organisatie. Deze structuur kennen we als ‘het organisatieschema’ of ‘de hark’ met daarin weergegeven de divisies, sectoren, afdelingen, teams enzovoorts. De Organisatiestructuur nader belicht

8 De Functie, Personele en Organieke structuur

9 De functies zijn onderdeel van het functiegebouw en hebben een arbeidsrechtelijke status. Basis van aanname, arbeidsvoorwaarden en ontslag. Beschrijving van de plaats van een functie in de organisatie, inclusief arbeidsvoorwaarden. Beschrijving van de werkzaamheden (taken, bevoegdheden, verantwoordelijkheden). Basis voor de jaardoelstellingen voor de medewerker. De benodigde kennis en vaardigheden. Deze worden verder uitgewerkt in competentieprofielen. De Functiestructuur

10

11 De verdeling van functie–aantallen en functieniveaus over afdelingen. Het capaciteitsvraagstuk moet voorop staan. Welke kwaliteit en kwantiteiten hebben we nodig om een zeker resultaat te kunnen bereiken? In praktijk worden de belangrijkste ‘ontwerpcriteria’ veelal gevormd door de bestaande situatie (wie moeten we plaatsen) en financiële randvoorwaarden (wat mag het kosten). De Personele Structuur

12 Uitgangspunt: Indeling naar Functies Aan de basis van elke organieke structuur ligt de indeling naar organisatiefuncties (F-indeling). Voor de meeste productiebedrijven zijn dat inkoop, productontwerp, productie, logistieke dienstverlening en verkoop, aangevuld met ondersteunende functies personeel, financiën, ICT en facility. Voor een dienstverlenend bedrijf: intake, behandeling en nazorg, aangevuld met ondersteunende functies personeel, financiën, ICT en facility. De Personele Structuur

13 Uitgangspunt: Indeling naar Functies Aan de basis van elke organieke structuur ligt de indeling naar organisatiefuncties (F–indeling). Voor een normaal productiebedrijf zijn dat inkoop, productie en verkoop, aangevuld met ondersteunende functies personeel, financiën, ICT en facility. De Organieke Structuur

14 Indelingscriteria naast F-indeling: G-, M- of P-indeling. De G-indeling naar geografische regio, zoals provincie of land. De M-indeling naar markt segment of klantengroep, zoals kleinverbruikers en grootverbruikers. De P-indeling naar product of productassortimenten, zoals F&B, logies, schoonmaak. De Organieke Structuur

15

16 Soorten organisatiestructuren Aan de basis van elke organieke structuur ligt zoals gezegd de indeling naar organisatiefuncties (F–indeling). Indien we van dit principe afwijken, en niet de F–indeling als uitgangspunt nemen, ontstaat een divisie organisatie. Onder de directie (raad van bestuur) en de staf vindt een indeling naar geografische–, product, of marktdivisies plaats. Wanneer we deze indeling wat algemener maken, ontstaat een business unit organisatie (figuur links onder). De divisies zijn in feite zelfstandige bedrijven met een eigen staf. Op concernniveau bevindt zich een directie (raad van bestuur) en een concernstaf met een beperkt aantal centrale taken als strategische planning & control, treasury en corporate image. De Organieke Structuur

17

18 Processen zijn ketens van activiteiten. Deze activiteiten zijn logisch geordend en gericht op het bereiken van resultaten (output) voor een klant. Elk proces is opgebouwd uit 5 elementen: Resultaten; Activiteiten; Mensen; Middelen; Kaders. De Processtructuur nader belicht

19 De Processtructuur: Resultaten Een proces ontleent zijn bestaansrecht aan zijn output, het resultaat voor de klant: broden, ingekochte materialen, maar ook adviezen of andere diensten. Bij het ontwerp wordt van–achteren–naar–voren gewerkt: welke resultaten het proces oplevert en welke activiteiten zijn daarvoor nodig? Elke activiteit die geen waarde toevoegt, is overbodig en wordt geschrapt. Werken met processen betekent sturen op resultaten. Elk resultaat heeft doelstellingen of normen, en deze zijn meetbaar via prestatie–indicatoren (PI). Van elk geleverd resultaat wordt permanent vastgesteld of de beoogde kwaliteit gehaald wordt. De Processtructuur: Resultaten

20 De Processtructuur: Activiteiten Elk proces is een keten van activiteiten. Dit zijn enkelvoudige procestappen, handelingen of bewerkingen, zoals deeg maken of een rapport beoordelen. De werkstroom in een proces bevat alleen relevante activiteiten, elke stap moet een duidelijke relatie hebben met het eindresultaat. De diepgang waarmee activiteiten uitgewerkt worden hangt af van het feit of activiteiten kritisch zijn. Hoe kritischer, hoe gedetailleerder, bijv. gezondheidsrisico’s (injecties, medicatie) of financiële risico’s (fraude) De Processtructuur: Activiteiten

21 De Processtructuur: Mensen Mensen verrichten een deel van de activiteiten binnen een proces. Zij zijn actoren met bepaalde rollen. De verdeling van taken, bevoegdheden en verantwoordelijkheden is cruciaal voor een effectief en efficiënt procesverloop. Hiervoor wordt de RASCI-systematiek gebruikt (rollen worden verdeeld naar verantwoordelijkheid: responsible, accountable, supportive, consulted & informed). De Processtructuur: Mensen

22 De Processtructuur: Middelen Onder middelen verstaan we machines, informatievoorziening, documenten en overige faciliteiten (huisvesting, materieel) die binnen de processen zelfstandig activiteiten verrichten of door actoren gebruikt worden om activiteiten mee te verrichten. Een middel wordt niet direct verbruikt. Middelen zijn geen input. (Input wordt als grondstof omgezet in output). Het middel informatievoorziening heeft de laatste jaren een steeds belangrijker rol gekregen. De Processtructuur: Middelen

23 De Processtructuur: kaders Het begrip kaders wordt gebruikt voor alle randvoorwaarden, vereisten (normen), plannen en triggers die van buiten binnenkomen en bij de besturing van het proces een rol spelen. Daarbij valt te denken aan kwaliteitscriteria of normen waaraan het eindresultaat moeten voldoen of aan kaders (geld) voor de inzet van mensen en middelen. De Processtructuur: Kaders

24 De Processtructuur: Resultaten Het begrip ‘resultaten’ wordt twee keer genoemd: één keer als output en één keer als input. Gedachte is dat de input ook een resultaat is, alleen van een voorliggend proces. In dat opzicht verschilt het resultaat ‘input’ niet van het resultaat ‘output’. Een klant kan een externe klant zijn, maar ook een interne klant. In het laatste geval is er sprake van interne processen die via een klantleverancier relatie aan elkaar geschakeld zijn. De Processtructuur: Resultaten

25 De Processtructuur

26 Samenhang organisatie- & processtructuur

27 De volgende elementaire ontwerpregels zijn van belang: Alle personele functies zijn gekoppeld aan één of meer procesrollen. Alle organisatie functies worden afgedekt door één hoofdproces. De managementverantwoordelijkheden worden als volgt belegd: – De algemene en hiërarchische verantwoordelijkheden conform de organisatiestructuur. – De procesverantwoordelijkheden (via proceseigenaarschap) conform de processtructuur. Ontwerpprincipes van de organisatie


Download ppt "Organisatie- en Processtructuur. Inleiding in de basisbegrippen van organisatiestructuur en processtructuur Organisatie- en Processtructuur."

Verwante presentaties


Ads door Google