De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

© Thomas W. de Boer 2005 Projectmanagement Hoofdstuk 6 Kwaliteitsbewaking.

Verwante presentaties


Presentatie over: "© Thomas W. de Boer 2005 Projectmanagement Hoofdstuk 6 Kwaliteitsbewaking."— Transcript van de presentatie:

1 © Thomas W. de Boer 2005 Projectmanagement Hoofdstuk 6 Kwaliteitsbewaking

2 © Thomas W. de Boer 2005 Kwaliteitsbewaking Zorgen dat je project efficiënt en effectief is Efficiënt –Uitvoeren met minimale inzet –Kwaliteit van het project –Projectbewaking – zie hoofdstuk 9 Effectief –De klant leveren wat hij wil hebben/nodig heeft –Kwaliteit van het eindproduct –Productbewaking

3 © Thomas W. de Boer 2005 Kwaliteit van het eindproduct Voldoen aan de technische wensen –Zoals vermeld in de specificatie –Aangevuld met extra’s in de loop van het project –Voldoen aan de expliciete vraag Voldoen aan de functionele wensen –De klant gebruikt het product ergens voor –Voldoet het product daarvoor? –Meedenken met de klant

4 © Thomas W. de Boer 2005 Belangrijke aspecten Niet-functionele wensen en eisen –Beperkt tijdsbeslag op anderen –Milieu-eisen –… Kwaliteitsbewaking is teamwerk … –… of je doet het met zijn allen, of het gaat fout … en vereist een kwaliteitsmanager –… die bevoegdheden heeft

5 © Thomas W. de Boer 2005 Functies kwaliteitsplan Formele beschrijving van wat de klant wil Kader voor medewerkers Bron van vertrouwen tussen klant en projectorganisatie Triggert nadenken over het eindproduct Goede feedback naar de klant Toont goede wil

6 © Thomas W. de Boer 2005 Kwaliteit: concepten Kwaliteitsvermindering –Het eindproduct wijkt ongewenst af van de wensen van de klant Kwaliteitsbewaking –Voorkomen en herstellen van kwaliteitsvermindering Preventie –Actie om te voorkomen dat er ongewenste afwijkingen ontstaan t.o.v. de specificaties Evaluatie –Inspecteren en testen van het eindproduct

7 © Thomas W. de Boer 2005 Testen en falen Intern falen –Afwijkingen worden ontdekt bij testen binnen het project –Meestal geen probleem en goed te repareren Extern falen –Afwijkingen worden ontdekt door de klant –Vaak een probleem Product moet worden teruggehaald of er is reparatie bij de klant nodig Klant verliest vertrouwen en/of raakt geïrriteerd

8 © Thomas W. de Boer 2005 Uitvoering en controle

9 © Thomas W. de Boer 2005 Inspectie Controle vooraf aan de hand van de specificaties Controle van –eigenschappen van materialen –functies van het eindproduct –speciale wensen van de klant Bijhouden in het inspectielogboek –… aan de hand van inspectieformulieren

10 © Thomas W. de Boer 2005 Inspectieformulier Naam inspecteur: Datum: Geïnspecteerde beschrijving Nummer Titel Betreft deelproduct: Versie Beschrijving goedgekeurd? (ja/nee) Indien niet goedgekeurd, voorstel tot verandering: Gemeld aan: Naam: Datum: Veranderingen doorgevoerd? (ja/nee) Indien ja: Naam: Datum: Indien nee: Reden voor niet wijzigen

11 © Thomas W. de Boer 2005 Soorten testen Moduletest –Test van ieder deelproduct op zich Integratietest –Test van een goedgekeurd deelproduct als onderdeel van een groter geheel Totaaltest –Test van het eindproduct in zijn geheel Acceptatietest –Totaaltest na installatie in de werkomgeving

12 © Thomas W. de Boer 2005 Testen Controleren van (deel)producten op afwijkingen Controle van –technische eigenschappen –functionaliteit –speciale wensen van de klant Controle aan de hand van ‘normale’ èn ‘abnormale’ gevallen Bijhouden in het testlogboek –… aan de hand van testformulieren

13 © Thomas W. de Boer 2005 Testformulier Uitvoering van een test Naam tester: Datum: Getest deelproduct Nummer Naam Versie Nummer van de test: Test geslaagd? (ja/nee) Indien niet geslaagd, wat was het probleem?: (probleem vermelden - niet de oplossing) Suggestie voor oplossing: Gemeld aan: Naam: Datum: Probleem opgelost of veranderingen doorgevoerd? (ja/nee) Indien ja: Naam: Datum: Indien nee: Reden voor niet wijzigen

14 © Thomas W. de Boer 2005 Procedure Stel per deelproduct een testwerkgroep samen De testwerkgroep – … nodigt mensen uit voor Inspectie Testen –… bedenkt zo nodig testen –… regisseert de uitvoering ervan Bijhouden in het testdraaiboek

15 © Thomas W. de Boer 2005 Testdraaiboek Nummer van de test Beoogde tester Beoogde datum Werkelijke tester Werkelijke datum Resultaat van de test Indien nodig: datum verandering gereed Nummer van de hertest na verandering

16 © Thomas W. de Boer 2005 Praktijk! Maak de opdrachten bij hoofdstuk 6 –Bepaal welke onderdelen in aanmerking komen voor kwaliteitsbewaking –Stel een kwaliteitsplan op –Neem een bepaald onderdeel en werk draaiboeken en logboeken uit voor kwaliteitsbewaking.


Download ppt "© Thomas W. de Boer 2005 Projectmanagement Hoofdstuk 6 Kwaliteitsbewaking."

Verwante presentaties


Ads door Google