De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Fontys Centrum ITITIL F1 Doel  Afgesproken beschikbaarheid waarborgen  door optimaliseren IT-infrastructuur en beheerorganisatie (weinig storingen, snel.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Fontys Centrum ITITIL F1 Doel  Afgesproken beschikbaarheid waarborgen  door optimaliseren IT-infrastructuur en beheerorganisatie (weinig storingen, snel."— Transcript van de presentatie:

1 Fontys Centrum ITITIL F1 Doel  Afgesproken beschikbaarheid waarborgen  door optimaliseren IT-infrastructuur en beheerorganisatie (weinig storingen, snel herstel) Input  SLA specificaties over beschikbaarheid dienst en dienstverlening (steeds veranderend!)  rapportages SSS-processen Output / resultaat  Beschikbaarheidsplan in overeenstemming SLA’s Availability Management

2 Fontys Centrum ITITIL F2 Nacalculaties, metingen en monitoren Analyseren rapportages Incidentbeheer Availability Management Begrippen en grootheden

3 Fontys Centrum ITITIL F3 MTBF Mean Time Between Failures (MTBF) MTBF is een maat voor de betrouwbaarheid van objecten. Het is de gemiddelde tijd voordat een component defect gaat (statistisch) MTBF is gelijk aan de omgekeerde waarde van de ‘failure ratio’ bij objecten waar de ‘failure ratio’ constant is. Bijvoorbeeld als een applicatie 2 maal vastloopt per week kan de MTBF berekend worden als: MTBF = (7 x 24 uur) / (2 fouten) = 84 uur

4 Fontys Centrum ITITIL F4 MTTR Mean Time To Repair (MTTR) MTTR is een maat voor de betrouwbaarheid van de dienstverlening. Het is de gemiddelde tijdsduur om een reparatie aan een component uit te voeren

5 Fontys Centrum ITITIL F5 MTBF en MTTR Beschikbaarheid = (MTBF / (MTBF + MTTR)) x 100% Bijvoorbeeld de applicatie die 2 maal vastloopt per week. Als het steeds 1 uur duurt om de applicatie weer te starten kan de beschikbaarheid berekend worden als: (84 uur) / ( uur)) x 100% = 98,8 %

6 Fontys Centrum ITITIL F6 Beschikbaarheid in de praktijk* BeschikbaarheidTotale unplanned downtime Positionering per jaar per week ============================================================ 90 % > 1 maand 17 uur ? 99 % < 4 dagen 2 uur Slecht 99,9 % < 9 uur 10 minStandalone systemen 99,99 % ~ 1 uur 1 min Geclusterde systemen 99,999 % > 5 minuten 6 sec Uitdaging voor geclusterde systemen 99,9999 % ~ ½ minuut 0.6 secFault Tolerant Systemen 99,99999 % ~ 3 seconden Vliegtuig computers *Bron: “INLEIDING HIGH AVAILABILITY”, Bart Muijzer, SUN Microsystems Nederland, NLUUG conferentie (http://www.nluug.nl/events/vj01/papers/muyzer.pdf)

7 Fontys Centrum ITITIL F7 Availability formule Available alleen als beide werken = A x B = 0.9 * 0.8 = 0.72 or 72% Avail = 90% MonitorCPU Avail = 80% Serieel Available = 1 - Niet Available = 1 - beide down = 1 - (A Down x B Down) = 1- (0.1 * 0.2) = 0.98 or 98% Avail = 90% Disk B Disk A Avail = 80% Parallel

8 Fontys Centrum ITITIL F8 Reliability (betrouwbaarheid): Hoe lang blijft het werken en onder welke omstandigheden Maintainability (onderhoudbaarheid): kunnen we het herstellen als het kapot gaat? Resilience (veerkracht): blijft de service overeind zelfs als onderdelen kapot gaan? Serviceability (contractuele condities): Kunnen we op de service van de leverancier vertrouwen? Security, bescherming Availability Management Nieuwe termen recoverability

9 Fontys Centrum ITITIL F9 1.Vaststellen beschikbaarheidsbehoeften 2.Definiëren ontwerpcriteria voor - beschikbaarheid - herstelbaarheid en onderhoud - beveiliging 3. Verzamelen meetgegevens 4.Analyseren en rapporteren 5.Opstellen beschikbaarheidsplan Availability Management Activiteiten

10 Fontys Centrum ITITIL F10 Tijdens SLM (zie activiteiten SLM)  specificeren van beschikbaarheideisen  haalbaarheid onderzoeken  kosten inzichtelijk maken Availability Management Vaststellen beschikbaarheidbehoeften

11 Fontys Centrum ITITIL F11 Beschikbaarheid  CFIA of SOA techniek voorspellen  FTA of TOP techniek ontwerpen Herstelbaarheid en onderhoud  Escalatie en communicatieprocedures  UC’s Beveiliging  Toegang en autorisatie Availability Management Definiëren ontwerpcriteria

12 Fontys Centrum ITITIL F12 Monitoren onderdelen configuratie Incidentregistraties Prestatiemetingen Perceptie afnemer Availability Management Verzamelen meetgegevens

13 Fontys Centrum ITITIL F13 Afwijkingen SLA’s?  contractpartner  gebruiker? Afwijkingen UC’s?  IT-dienstenorganisatie  leverancier? Aanpassingen beschikbaarheidsplan? Voorstellen verbetering beschikbaarheid Availability Management Analyseren en rapporteren

14 Fontys Centrum ITITIL F14 Beschikbaarheidsresultaten  vergelijking SLA/gepland – gerealiseerd Scenario’s op grond van verwachting  veranderingen/verbeteringen IT-infrastructuur  ontwikkelingen in aanbod IT-diensten  voorstellen ter verhoging veerkracht  consequenties achterwege laten van verbeteringen/veranderingen Availability Management Opstellen beschikbaarheidplan

15 Fontys Centrum ITITIL F15 Availability Management Component Failure Impact Analyse (1)

16 Fontys Centrum ITITIL F16 =alternatief Availability Management Component Failure Impact Analyse (2)

17 Fontys Centrum ITITIL F17 Availability Management Fault Tree Analysis *


Download ppt "Fontys Centrum ITITIL F1 Doel  Afgesproken beschikbaarheid waarborgen  door optimaliseren IT-infrastructuur en beheerorganisatie (weinig storingen, snel."

Verwante presentaties


Ads door Google