De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

ICT-beschikbaarheid Business Continuity. ICT-beschikbaarheid • Wat is beschikbaarheid? • Continuïteit • Infrastructuur • Investeringen • Diverse Invalshoeken.

Verwante presentaties


Presentatie over: "ICT-beschikbaarheid Business Continuity. ICT-beschikbaarheid • Wat is beschikbaarheid? • Continuïteit • Infrastructuur • Investeringen • Diverse Invalshoeken."— Transcript van de presentatie:

1 ICT-beschikbaarheid Business Continuity

2 ICT-beschikbaarheid • Wat is beschikbaarheid? • Continuïteit • Infrastructuur • Investeringen • Diverse Invalshoeken • Functionaliteit • PRIMEUR

3 Wat is beschikbaarheid? • Elke organisatie maakt gebruik van ICT => informatie- en communicatietechnologie • Veronderstelling dat ICT componenten altijd beschikbaar zijn als men die wil gebruiken – Computers – Applicaties – Telecommunicatie – Printers – Locatie-onafhankelijk (!?) – etc..

4 Wat is beschikbaarheid? • Synoniemen – Aanwezig – verkrijgbaar • Beschikbaarheid = – Componenten en processen • aanwezig • te gebruiken – Systemen, toepassingen en communicatiemiddelen • businessprocessen • businessactiviteiten

5

6 Wat is beschikbaarheid? • medewerkers moeten kunnen doorwerken! • … tot er even iets niet … ergernis, stress … eventueel rendementsverlies … • echte rampen : business continuïteit bedreigd! – essentiële onderdelen van bedrijfsprocessen weg – niets op de back-up tapes – enkele dagen s kwijt

7 Wat is beschikbaarheid? • vaststellen gewenste (benodigde) beschikbaarheid van ICT • welke technologie en procedures gebruiken + kostenplaatje • investeringen versus risico’s

8 Continuïteit • Beschikbaarheid is onderdeel van continuïteit • De meeste onbeschikbare momenten : – niet aangekondigd – gevolg van storingen – problemen niet zo snel opgelost – zeer hinderlijk voor werknemers en organisatie.

9 Continuïteit • Mogelijke gevolgen van on-beschikbaarheid: – financiële effecten (schadeclaims, extra inhuur, overwerk) – administratieve/organisatorische effecten (medewerkers kunnen het werk niet verder uitvoeren, oplopen achterstanden) • Kostprijs = # verloren uren X # betrokken medewerkers X kostprijs/uur • Bv. 98% beschikbaarheid => 35,2 X 10 personen X 50€ = ,-€ – externe effecten (niet kunnen voldoen aan verplichtingen)

10 Continuïteit • vele bedreigingen van de bedrijfsprocessen : – netwerk uitvallen, – een computervirus kan de organisatie binnendringen, – er kan ongeoorloofd ingelogd worden, – de ruimte waar de servers staan opgesteld kan uitbranden, – etc.

11 Infrastructuur • ‘maximale toegestane uitvalsduur’ • hoe lang het primaire proces ‘uit de lucht’ mag zijn • bepaalt de kosten • 24 uur  1 week • hogere gewenste beschikbaarheid => meer redundante infrastructuur => hogere kostprijs

12 Investeringen • 4 niveaus: 1.Basis Systemen 2.Redundante Componenten 3.High Availability Systemen 4.Uitwijk Mogelijkheid • afhankelijkheid functionaliteit => niveaubepalend

13 Investeringen • Niveau 1: Basis Systemen – geen bescherming – Informatie (data) mag verloren gaan – Bv. laptop om in te loggen op het netwerk, thin client – Backup op USB-schijf

14 Investeringen • Niveau 2: Redundante Componenten – Beschikbaarheid servers : • Servicetijd • Oplostijd – Backup – Redundantie = dubbele componenten • Voedingen • Disken • Netwerkkaarten • Etc. – mogelijk componenten “HOT” te vervangen => De downtime is nagenoeg gelijk aan nul – Bv. fileservers en database servers.

15 Investeringen • Niveau 3: High Availability Systemen – ieder Single Point Of Failure (SPOF) geëlimineerd => elke component dubbel uitvoeren – Servers • Virtueel • Hardware-onafhankelijk – Bv. productie databases en ERP applicatie servers. – internet en mailverkeer : externe factoren! – cloud of multisite 100% internetafhankelijk!

16 High Availability Systemen

17 Investeringen • Niveau 4: Uitwijk Mogelijkheid – verlies van het hele datacenter of uitval van alle services – geografisch scheiden

18 Investeringen

19 Diverse invalshoeken • laptop + USB-schijf => niveau 1 • Office 365 => niveau 3 tot 4 – Internetverbinding – Helpdesk Microsoft • Online Backup Silicon => niveau • Cloudstorage => niveau 1 tot 4

20 Diverse invalshoeken • Citrix of terminal server – Altijd en overal kunnen werken (thuiswerken, …) – werken op verschillende sites – Niveau afhankelijk van achterliggende infrastructuur • RAID-set disken server => niveau 2 • ontdubbelde voeding => niveau 2 – (ontdubbelde) cloud server => Niveau afhankelijk van achterliggende infrastructuur

21 Functionaliteit • eindgebruikers moeten kunnen werken : – Maken van offertes, prijslijsten, brieven, voorstellen, pakbonnen etc. – Gebruiker heeft de applicaties nodig om zijn werk te kunnen uitvoeren. • Proactief beheer – Monitoring infrastructuur • Software => continu metingen servers, infrastructuur en netwerkcomponenten=> melding afwijkingen • Periodieke controle – Minimaal hinder door geplande tussenkomsten – Minder technische storingen • Applicatieondersteuning – Helpdesk – Locatie-onafhankelijk (!?) – Bedrijfsprocessen automatiseren • Automatische koppelingen tussen pakketten • Documentbeheer • Groupware (Sharepoint, Exchange, Office 365) • Maatsoftware

22 PRIMEUR • Permanentie vanaf 8u ipv 9 u ‘s morgens (5/7) => Hogere Beschikbaarheid! • Voor Wie? => klantenovereenkomst Proactief Beheer – Beheerscontract – Servicepacket

23 Bedankt voor uw aandacht ! Vragen ?


Download ppt "ICT-beschikbaarheid Business Continuity. ICT-beschikbaarheid • Wat is beschikbaarheid? • Continuïteit • Infrastructuur • Investeringen • Diverse Invalshoeken."

Verwante presentaties


Ads door Google