De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Project Dynamische Sluisplanning Commissie Scheepsbewegingen, 1 december 2015.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Project Dynamische Sluisplanning Commissie Scheepsbewegingen, 1 december 2015."— Transcript van de presentatie:

1 Project Dynamische Sluisplanning Commissie Scheepsbewegingen, 1 december 2015

2 Doel presentatie 2 Leden Commissie Scheepsbeweging informeren over Project Dynamische Sluisplanning

3 Aanleiding Project Dynamische Sluisplanning 3  Komst nieuwe Zeesluis maakt optimalisering Sluissplanning noodzakelijk  Digitaal ontsluiten Sluisplanning vergroot klantgerichtheid en concurrentiepositie Noordeekanaalgebied (vgl Portbook tijdens Sluisstremming Q2-2015)  Sluismodule HaMIS is geschikt voor Tetrismethodiek, maar wordt onvoldoende zo gebruikt door DHM

4 Opdracht Project Dynamische Sluisplanning 4 1.Implementeer uiterlijk medio 2016 Sluisplanning volgens Tetrismethodiek via HaMIS bij DHM, waarbij mutaties zichtbaar zijn 2.Ontsluit deze sluisplanning naar de buitenwereld 3.Betrek externe stakeholders bij deze ontwikkeling tijdens de implementatie, zodat zij in de toekomst hun werkwijze hierop kunnen afstemmen

5 Dynamische Sluisplanning 5  Doordat schepen eerder (48u) in de sluisplanning worden gezet en dit ook extern ontsloten wordt (sluisplanning wordt zichtbaar gemaakt, nu is het black box), kunnen agentschappen en terminals hun scheepsbezoeken nauwkeuriger plannen en kunnen zij zien op welk moment er ruimte is in de sluisplanning (nu is pas 3 á 4 uur vantevoren bekend welk schip wanneer door de sluis kan gaan).  De sluisplanning die ontsloten wordt, is dynamisch (kan en zal wijzigen).  Door de dynamische sluisplanning transparant te maken, hebben partijen die hun ETA’s nauwkeurig doorgeven, voordeel boven partijen die op het laatste moment hun ETA doorgeven of die vaak wisselen.  Nautische dienstverleners (slepers, loodsen, vletterlieden) kunnen hun beschikbare capaciteit beter en eerder afstemmen op te verwachten scheepvaart.  Dit vereist het implementeren van een uniforme planningssystematiek bij VTS-Coördinatoren en Verkeersleiders bij Operatie Divisie Havenmeester.

6 Tetrismethodiek 6 Sluispassage Noordersluis Oostgaand Langetermijnplanning ‘Expected’ -48 uur ETA kruispost Voorlopige schutplanning ‘Scheduled’ -12 uur ETA kruispost Definitieve schutplanning VHF-contact Sluispassage Noordersluis Westgaand Definitieve schutplanning -24 uur ETD ligplaats Voorlopige schutplanning Los van ligplaats Langetermijnplanning -6 uur ETD ligplaats

7 Sluismodule HaMIS 7

8 Rollen Project Dynamische Sluisplanning 8  Opdrachtgever: Marleen van de Kerkhof, (Rijks)Havenmeester  Gedelegeerd opdrachtgever: André Mulder, Hoofd Operatie DHM  Arjan van der Veer, Projectleider  WG-Sluisplanning: MO’s; VC’s; VKL’s, FB  Q Externe Stakeholders hierbij betrekken (oa via Commissie Scheepsbewegingen)

9 Planning Project Dynamische Sluisplanning 9  Q definitiefase  Q Uniforme Planningsmethodiek uitwerken en implementeren DHM  Q1/Q Dynamische Sluisplanning ontsluiten in samenspraak externe stakeholders

10 Vervolg 10  Update via Commissie Scheepsbewegingen  Tussentijdse informatie via André Mulder en Arjan van der Veer


Download ppt "Project Dynamische Sluisplanning Commissie Scheepsbewegingen, 1 december 2015."

Verwante presentaties


Ads door Google