De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Customer Essentials Portfolio en Benefits Management 30 oktober 2013.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Customer Essentials Portfolio en Benefits Management 30 oktober 2013."— Transcript van de presentatie:

1 Customer Essentials Portfolio en Benefits Management 30 oktober 2013

2 Programma Customer Essentials – Portfolio en Benefits Management • Opening door Michiel van der Molen • Roadmap 7.0+ • Vandaag: Portfolio en Benefits Management • Wensen en ideeën uitwerken in groepen • Presentatie belangrijkste wensen / ideeën per groep • Afsluiting & borrel

3 Roadmap 7.0+ • Agile project management • Benefits tracking • Portfolio management RFCs • Samenvoegen tijdregistratiegroepen en resource allocatie • Communication: chat & messaging • iPad reporting (a.k.a. “widget reporting”) • Restyling • Widgets • Customer RFCs Customer Essentials – Portfolio en Benefits Management

4 Impressie Customer Essentials – Portfolio en Benefits Management

5 Vandaag: Portfolio en Benefits Management Customer Essentials – Portfolio en Benefits Management • Portfolio management • Lijst met ideeën • Project selectie binnen portfolio • Benefits management • Insteek op benefits identificatie en tracking • Projecten blijven langer identificeerbaar t.b.v. benefits tracking • Nieuwe rol: business change manager

6 Impressie Customer Essentials – Portfolio en Benefits Management

7 Processen in Principal Toolbox Customer Essentials – Portfolio en Benefits Management

8 Uitwerken in groepen Customer Essentials – Portfolio Management • Per groep inventariseren welke wensen en eisen er zijn • Licht deze toe, maak selectie (elimineer doublures) • Geef alle punten een prioriteit • Werk de belangrijkste drie punten verder uit voor presentatie aan de groep

9 Uitwerken in groepen Portfolio en Benefits Management

10 Presentatie top 3 wensen en ideeën Customer Essentials – Portfolio en Benefits Management • Groep 1: 1. Benefitsmanagement voor en tijdens 2. Scenario’s voor opdrachtgeversniveau 3. Boekingsregels op product • Groep 2: 1. Benefitsmanagement op lopende en afgesloten 2. Bandbreedte bij definitie baten 3. Batenmanagement visueel 4. Afhankelijkheden door hele portfolio 5. Hiërarchie 6. Resources op ideeën en initiatieven • Groep 3: 1. Scenario’s / what-if voor project selectie 2. Resource inzicht op portfolio’s 3. Benefits bij selectie 4. Eigenaarschap van benefits (mgt issue) • Groep 4: 1. Post-it view 2. Batenmodule (los) 3. Dynamische dwarsverbanden

11 Afsluiting & borrel Customer Essentials – Portfolio en Benefits Management • Uitwerken wensen en ideeën door Fortes Solutions • Vervolg op woensdag 8 januari 2014

12 Samenvatting uitwerking in groepen Portfolio en Benefits Management

13 Inventarisatie ‘problemen’ bij batenmanagement N.a.v. vraag door Michiel van der Molen werden volgende problemen genoemd bij invoering/gebruik van batenmanagement: • Alles verandert • Mensen schrikken terug voor eigenaarschap • Benefits zijn moeilijk te meten • Doordat meerdere projecten aan één benefit bijdragen • Denken in oplossingen • Benefits worden bij projecten gezocht • Niet vanuit het management bekijken Principal Toolbox Essentials: Portfolio- en Benefitsmanagement

14 Prioriteiten groep 1 1. Benefitsmanagement voor en tijdens de looptijd van het project • Niet binnen de Principal Toolbox, vooral niet na afloop van het project 2. Scenario’s voor opdrachtgevers • De opdrachtgevers moeten de mogelijkheid krijgen om uit verschillende scenario’s te kiezen om hun benefits te realiseren • Op programma- en portfolioniveau 3. Boekingsregels op product Principal Toolbox Essentials: Portfolio- en Benefitsmanagement

15 Prioriteiten groep 1 [BOB] 1. Benefitsmanagement voor en tijdens de looptijd van het project • Bij een deel van de groep is het benefitsmanagement na afloop van projecten al verankerd in de organisatie (performance mgt) 2. Scenario’s voor opdrachtgevers • Kunnen ‘spelen’ met scenario’s ten behoeve van besluitvorming; daarbij ook gebruik maken van de beoogde benefits. • Op programma- en portfolioniveau 3. Boekingsregels op product Principal Toolbox Essentials: Portfolio- en Benefitsmanagement

16 Prioriteiten groep 2 Benefits Management 1. Benefitsmanagement op lopende en afgesloten items 2. Bandbreedte bij definitie benefits • Geef aan wat zekerheid is van de benefits 3. Benefitsmanagement visueel • Maak het makkelijk om verschillende doorsnedes te bekijken Portfolio Management 1. Afhankelijkheden door hele portfolio 2. Hiërarchie op portfolio’s 3. Resources op ideeën en initiatieven Principal Toolbox Essentials: Portfolio- en Benefitsmanagement

17 Prioriteiten groep 3 1. Scenario’s / what-if voor project selectie • Belang vs. Risico 2. Resource inzicht op portfolio’s 3. Benefits bij selectie • Weging van de benefits • Administreren en prioriteren • Eigenaarschap van benefits is een management issue • De eigenaar betrekken bij de besluitvorming • Vastleggen van het eigenaarschap (tastbaarheid) Principal Toolbox Essentials: Portfolio- en Benefitsmanagement

18 Prioriteiten groep 4 1. Post-it view • Duidelijk zichtbaar maken wie voor wat verantwoordelijk is • Via de benefits maps visueel doorklikken 2. Benefitsmanagementmodule (los) • Los boven bijvoorbeeld Excel of Sharepoint en MS Project 3. Dynamische dwarsverbanden • Dwarsdoorsnedes op data • Dynamisch perspectieven wisselen (creëren) • Tracking heeft lage prioriteit Principal Toolbox Essentials: Portfolio- en Benefitsmanagement


Download ppt "Customer Essentials Portfolio en Benefits Management 30 oktober 2013."

Verwante presentaties


Ads door Google