De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Succesvol ouders betrekken 9 december 2015, Klokgebouw Eindhoven.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Succesvol ouders betrekken 9 december 2015, Klokgebouw Eindhoven."— Transcript van de presentatie:

1 Succesvol ouders betrekken 9 december 2015, Klokgebouw Eindhoven

2 De betekenis van “school”

3 Wat meet je met de Cito-toets?

4 PISA-onderzoek: Nederland op nummer 1 bij de eerste helft van de toets

5 Opvoeders lachen, kijken, maken geluiden

6

7

8 Gemiddeld reageren ouders 200 keer per uur op Peuters in gesprekjes

9 Peuters krijgen elke 3 minuten een opdracht of correctie van een ouder

10 In een kwart van de gevallen luisteren peuters niet en herhaalt de ouder de boodschap.

11 Jongens van 6 jaar luisteren overigens in de helft van de gevallen niet….

12

13

14 invloeden op het leren van kinderen (Marzano)

15 Opvattingen van ouders over opvoeding (Judy Messman 2012)

16 Professionals kunnen zorgen voor stress…

17 Meegeven woordenlijsten VVE werkt niet voor elke doelgroep

18 Oefeningen thuis hebben verschillende effecten

19 Partnerschap….

20 Actief Ouderschap actief burgerschap maatschappelijk partnerschap (Samen staan voor de plek van je kind in de maatschappij/wijk/buurt) onderwijskundig partnerschap pedagogisch partnerschap (Samen staan voor het welzijn van het kind) Didactisch partnerschap (Samen staan voor het leren van het kind) ouderparticipatie formeel partnerschap (Samen staan voor het schoolbeleid bestuur/MR ) informeel partnerschap (Samen staan voor de activiteiten en werkzaamheden van de school)

21 Actief Ouderschap actief burgerschap maatschappelijk partnerschap (Samen staan voor de plek van je kind in de maatschappij/wijk/buurt ) onderwijskundig partnerschap pedagogisch partnerschap (Samen staan voor het welzijn van het kind) Didactisch partnerschap (Samen staan voor het leren van het kind) ouderparticipatie formeel partnerschap (Samen staan voor het schoolbeleid bestuur/MR ) informeel partnerschap (Samen staan voor de activiteiten en werkzaamheden van de school)

22 Actief Ouderschap actief burgerschap maatschappelijk partnerschap (Samen staan voor de plek van je kind in de maatschappij/wijk/buurt ) onderwijskundig partnerschap pedagogisch partnerschap (Samen staan voor het welzijn van het kind) Didactisch partnerschap (Samen staan voor het leren van het kind) ouderparticipatie formeel partnerschap (Samen staan voor het schoolbeleid bestuur/MR ) informeel partnerschap (Samen staan voor de activiteiten en werkzaamheden van de school)

23 Actief Ouderschap actief burgerschap maatschappelijk partnerschap (Samen staan voor de plek van je kind in de maatschappij/wijk/buurt) onderwijskundig partnerschap pedagogisch partnerschap (Samen staan voor het welzijn van het kind) Didactisch partnerschap (Samen staan voor het leren van het kind) ouderparticipatie formeel partnerschap (Samen staan voor het schoolbeleid bestuur/MR ) informeel partnerschap (Samen staan voor de activiteiten en werkzaamheden van de school)

24 Actief Ouderschap actief burgerschap maatschappelijk partnerschap (Samen staan voor de plek van je kind in de maatschappij/wijk/buurt ) onderwijskundig partnerschap pedagogisch partnerschap (Samen staan voor het welzijn van het kind) Didactisch partnerschap (Samen staan voor het leren van het kind) ouderparticipatie formeel partnerschap (Samen staan voor het schoolbeleid bestuur/MR ) informeel partnerschap (Samen staan voor de activiteiten en werkzaamheden van de school)

25 Actief Ouderschap actief burgerschap maatschappelijk partnerschap (Samen staan voor de plek van je kind in de maatschappij/wijk/buurt ) onderwijskundig partnerschap pedagogisch partnerschap (Samen staan voor het welzijn van het kind) Didactisch partnerschap (Samen staan voor het leren van het kind) ouderparticipatie formeel partnerschap (Samen staan voor het schoolbeleid bestuur/MR ) informeel partnerschap (Samen staan voor de activiteiten en werkzaamheden van de school)

26 Actief Ouderschap actief burgerschap maatschappelijk partnerschap (Samen staan voor de plek van je kind in de maatschappij/wijk/buurt) onderwijskundig partnerschap pedagogisch partnerschap (Samen staan voor het welzijn van het kind) Didactisch partnerschap (Samen staan voor het leren van het kind) ouderparticipatie formeel partnerschap (Samen staan voor het schoolbeleid bestuur/MR ) informeel partnerschap (Samen staan voor de activiteiten en werkzaamheden van de school)

27

28 Partnerschap…. Samen van start gaan Voor elkaar kiezen Elkaar versterken Samen gaan voor het kind Elkaar energie geven

29 Samen van start gaan Partnerschap begint door een ander gericht erbij te halen. Ik heb jou nodig!

30 Voor elkaar kiezen Partnerschap is een keuze en altijd vrijwillig.

31 Elkaar versterken Partners zijn allemaal verantwoordelijk en vullen elkaar aan. (complementair) Er is duidelijkheid over ieders rol.

32 Samen gaan voor het kind! Partners hebben een helder beeld van wat ze samen voor het kind willen bereiken..

33 Elkaar energie geven Partners delen ervaringen en successen met elkaar, het partnerschap geeft energie en vaak ook plezier.

34 The golden circle (Simon Sinek)

35

36 Het WHY benoemen 1.Ouderinformatie bijeenkomst 2.Oudergesprekken 3.Voorleestips, boekentips 4.Ouderkamer 5.Nationale voorleesdagen 6.Boekenpret 7.VoorleesExpress 8.Verteltassen 9.vakantietas

37 We willen dat kinderen gestimuleerd worden om te lezen door het gedrag van de ouder. Wie bereik je en op welke manier? (en wie niet?)

38 Verantwoordelijkheid en ouderbetrokkenheid 0 jaar5 jaar10 jaar 15 jaar 20 jaar

39 strategievaardigheden cultuurbereidheid Succesfactoren ouderbetrokkenheid Radboud Universiteit, Frederik Smit 2012

40 Visie, plan, aanpak, organiseren en faciliteren, tips en tops Elkaar begrijpen, scholing, oefening, gesprekken,… Wat stralen we uit? Wat is hier de sfeer? Hoe praten we over elkaar? Hebben we het lef om echt partner van de ouder te zijn?

41 Succesfactoren ouderbetrokkenheid Radboud Universiteit, Frederik Smit 2012

42

43

44

45 strategievaardigheden cultuurbereidheid Succesfactoren ouderbetrokkenheid Radboud Universiteit, Frederik Smit 2012

46 Aanpak Actief Ouderschap Lees consulent 1 Lees consulent 2 Lees consulent 3 Lees consulent 4 Lees consulent 5 Lees consulent 6 Account manager Educatie

47 Aanpak

48

49

50

51

52

53 Actief Ouderschap Lees consulent 1 Lees consulent 2 Lees consulent 3 Lees consulent 4 Lees consulent 5 Lees consulent 6 Account manager Educatie

54

55 Complimenten!

56

57 Hoe? Voorleesexpress

58 Hoe? Verteltassen

59

60 Vader avond

61 Wensen en verwachtingen avonden

62

63 resultaten

64 Scholing

65 Interesse in Actief Ouderschap? Volg ons op Twitter of Facebook voor inspiratie en tips: – actiefouderschap – Praat mee op de LinkedIn groep Actief Ouderschap. Kijk op voor meer informatie.www.actiefouderschap.nl Mail naar met vragen en om de nieuwsbrief te

66 Woordenboek: Klagen

67 Klagen Boosheid over dingen die niet goed gaan. Jammeren, wenen. Manier om pijn zichtbaar te maken. Klagers zijn serieuze mensen die op zoek zijn naar verbinding Klacht is gratis advies

68 Klacht positief Achter elke klacht zit en verlangen Als je er “achter” komt kan je heel snel een positieve draai maken.

69 Erken de klacht Erkennen is niet gelijkgeven! Ik zeg ja tegen de kijk van de ouder. We hebben een eigen werkelijkheid. Een klager heeft altijd gelijk. Je moet alleen zoeken waarin hij/zij gelijk heeft.

70 dramadriehoek

71 kwaliteitendriehoek Begrenzer Helper Stelt een grens / Assertief Doet een aanbod Wees Empathisch Stelt een vraag Kwetsbaar Hulpvrager Helper

72 Partnerschap en loyaliteit

73 Partnerschap….

74

75 Leer kracht Ouder ouder Ouder

76

77 De dynamische driehoek Kind Ouder Leerkracht

78 De dynamische driehoek Kind OuderLeerkracht

79 De dynamische driehoek Kind OuderLeerkracht

80

81

82 Transactionele analyse

83 Zender en ontvanger

84 Digitaal: “Uw zoon heeft een 4 voor rekenen” Analoog: Alle non-verbale, onvoorspelbare toevoegingen aan taal

85 Ruimte geven, ruimte nemen Openstellen Luisteren Terugkoppelen Vragend aansluiten Vragend toevoegen Informeren Adviseren Oordelen Opleggen

86 Informeel partnerschap Taal om te verbinden Formeel partnerschap Taal zoals het hoort Didactisch partnerschap Taal die je leert Pedagogisch partnerschap Taal in de opvoeding Maatschappelijk partnerschap Taal in jouw omgeving

87 Ouders voeden kinderen op tot lezers. Of niet. Brochures met goedbedoelde tips of ouderavonden over boeken zijn voor de meeste ouders geen stimulans om nu wél te gaan voorlezen. Hoe kan dat beter? Hoe kan de Bibliotheek ouders meer betrekken? Hoe kunnen de Bibliotheek en ouders partners worden? Welke rol hebben scholen of kinderdagverblijven hierin? En vooral: hoe kan de Bibliotheek ouders verleiden om kinderen te stimuleren om meer te lezen? Na een korte, inspirerende introductie, gaat u in deze workshop aan de slag met uw eigen aanbod aan ouders en kinderen. Wat biedt uw Bibliotheek aan en hoe 'verkoopt' u dat aan ouders, scholen en kinderdagverblijven? Met de 'leesbril van Actief Ouderschap' zult u op een heel andere manier kijken naar de diensten die u aanbiedt en daarmee op subtiele wijze het partnerschap in lezen versterken.


Download ppt "Succesvol ouders betrekken 9 december 2015, Klokgebouw Eindhoven."

Verwante presentaties


Ads door Google