De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Waarden & organisatiecultuur

Verwante presentaties


Presentatie over: "Waarden & organisatiecultuur"— Transcript van de presentatie:

1 Waarden & organisatiecultuur

2

3 Nieuwe waarden VO Organisatiecultuur Normen, waarden, gedragsuitingen
Organisatiecultuur = beleving van de waarden op de werkvloer ‘sociale lijm’ leden van de organisatie Kader nieuwe waarden VO: Modern HR-beleid Vlaamse overheid Breder dan louter HR  DNA organisatie Afstemming: bottom-up benadering 4 nieuwe waarden We zien onszelf als een open en wendbare organisatie die daadkrachtig anticipeert op de evoluties en behoeften in de samenleving. Samen met alle belanghebbenden werken we aan een duurzame dienstverlening in vertrouwen en vanuit het algemeen belang.

4 Nieuwe waarden VO - openheid
We hebben oog voor wat er leeft in de samenleving. We werken samen met alle betrokken actoren binnen en buiten de overheid en stellen onze gegevens, informatie, kennis en vaardigheden ten dienste van de maatschappij. We zeggen wat we doen.

5 Nieuwe waarden VO - daadkracht
We nemen met respect voor alle belanghebbenden weloverwogen beslissingen die we kordaat uitvoeren. We grijpen opportuniteiten en ondernemen gedurfde, adequate acties om innovatieve oplossingen te bieden. We nemen daarbij verantwoorde risico’s en leren uit fouten.

6 Nieuwe waarden VO - vertrouwen
We gedragen ons deontologisch correct, zijn eerlijk en loyaal aan het algemeen belang. We geven en verdienen vertrouwen. We stimuleren de kwaliteiten in de eigen organisatie en in de maatschappij. We zijn authentiek en doen wat we zeggen. Duidelijkheid en voorbeeldig werkgeverschap maken ons geloofwaardig.

7 Nieuwe waarden VO - wendbaarheid
We reageren alert op de ontwikkelingen in de samenleving. We definiëren onze dienstverlening proactief naargelang de noden, wensen en verwachtingen van de klanten en belanghebbenden. We zetten onze talenten flexibel in.

8 Nieuwe waarden binnen het nieuwe departement?
Aanpak: STAP 1: 1e aanzet workshop strategisch seminarie Vertalen van de waarden naar het departement Opmaak baseline nieuwe waarden STAP 2: verdere uitrol met medewerkers departement Workshops & polls binnen het departement (LG betrekken) Kiezen symbool voor iedere waarde (herkenbaarheid) STAP 3: natraject 2016-… ‘Levend houden’ Belang natraject d.m.v. open en regelmatige communicatie in het kader van de gedragenheid van de strategie doel: gedragenheid creëren meer betrokkenheid creëren samen waarden uitstralen: Intern Extern

9 Opdracht Lotusbloem 4 waarden: Openheid, Daadkracht, Wendbaarheid, vertrouwen Doorschuifsysteem Bepalen kenmerken (=wat betekent deze waarde voor ons) van deze waarde op 3 domeinen Intern (departement, VO)  gele post-it Extern (sector, maatschappij)  groene post-it Leidinggeven  roze post-it Nadien 1 baseline bepalen per waarde Verfijnen baselines in groep

10 Bedankt Inleiding An en Jules


Download ppt "Waarden & organisatiecultuur"

Verwante presentaties


Ads door Google