De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Aangeboren, aangeleerd of allebei?. (1.05- 2.45) https://www.youtube.com/watch?v=qSkoBJLGvsQ https://www.youtube.com/watch?v=qSkoBJLGvsQ.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Aangeboren, aangeleerd of allebei?. (1.05- 2.45) https://www.youtube.com/watch?v=qSkoBJLGvsQ https://www.youtube.com/watch?v=qSkoBJLGvsQ."— Transcript van de presentatie:

1 Aangeboren, aangeleerd of allebei?

2 ( ) https://www.youtube.com/watch?v=qSkoBJLGvsQ https://www.youtube.com/watch?v=qSkoBJLGvsQ

3  voortalige fase (± 0 – 1 jaar) vocaliseren, brabbelen  vroegtalige fase (± 1 – 2,5 jaar) eenwoordfase – tweewoordenfase – meerwoordenzin  differentiatiefase (± 2,5 – 5 jaar) langere en complexere zinnen, uitspraak verfijnen, explosie woordenschat, uitbreiding van communicatieve functie van taal  voltooiingsfase (± 5 – 9 jaar) basistaal is verworven, uitbreiding woordenschat, vervoegingen van sterke werkwoorden, zinnen worden langer en samengesteld

4

5 1) Generatieve taalkunde (Chomsky) We hebben een aangeboren taalvermogen 2) Cognitieve taalkunde We hebben wel een aangeboren taalvermogen, maar ook de taalomgeving is van groot belang voor taalverwerving. 3) Behavioristen We verwerven taal door imitatie.

6

7

8 Groep 1 & 2 : Generatieve taalkunde (Chomsky) We hebben een aangeboren taalvermogen Groep 3 & 4: Cognitieve taalkunde We hebben wel een aangeboren taalvermogen, maar ook de taalomgeving is van groot belang voor taalverwerving. Groep 5 & 6 : Behavioristen We verwerven taal door imitatie.

9  15 minuten  2 leerlingen: tekstzoeker: gaan in de teksten op zoek naar argumenten  2 leerlingen: creatief denkers: gaan zelf op zoek naar argumenten  1 leerling: vertegenwoordiger en tijdwaarnemer: houdt de tijd bij en heeft als taak om na ronde 1 de rest van de klas in twee minuten te informeren/overtuigen over/met de door de groep gevonden argumenten voor hun opvatting. De vertegenwoordiger bepaalt welke argumenten het meest overtuigend zijn.  Noteer de gevonden argumenten op kaartjes en leg de argumenten uit aan de vertegenwoordiger.

10  De vertegenwoordiger van iedere groep informeert de klas in twee minuten over de gevonden argumenten voor hun opvatting.  Alle argumenten worden op het bord verzamelt

11 1) Generatieve taalkunde (Chomsky) We hebben een aangeboren taalvermogen 2) Cognitieve taalkunde We hebben wel een aangeboren taalvermogen, maar ook de taalomgeving is van groot belang voor taalverwerving. 3) Behavioristen We verwerven taal door imitatie.

12  De opvatting van de cognitieve taalkunde overheerst op dit moment.


Download ppt "Aangeboren, aangeleerd of allebei?. (1.05- 2.45) https://www.youtube.com/watch?v=qSkoBJLGvsQ https://www.youtube.com/watch?v=qSkoBJLGvsQ."

Verwante presentaties


Ads door Google