De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

INLEIDING TAALWETENSCHAP college 2, week 3

Verwante presentaties


Presentatie over: "INLEIDING TAALWETENSCHAP college 2, week 3"— Transcript van de presentatie:

1 INLEIDING TAALWETENSCHAP college 2, week 3

2 Bespreking huiswerk  Vragen over hoofdstuk 1 en 2 (probeer je vragen zo specifiek mogelijk te formuleren)  bespreken huiswerk  hfst. 1: opdracht 1 t/m 9  hfst. 2: opdracht 1 t/m 10

3 Onderzoek  Verschillen tussen Nederlands en Zweeds  Kirsten  Katie  Danny  Lotte

4 Hoofdstuk 3: Taalverwerving

5 Hoe leren kinderen taal?  Drie belangrijke visies op taalverwerving:  Taalleren is vooral gebaseerd op imiteren.  Chomsky: kinderen hebben een aangeboren taalvermogen.  Zowel aangeboren taalvermogen als taalomgeving zijn van belang bij taalverwerving.

6 Volgorde taalverwerving  voortalige periode  brabbelen: vanaf 0;8 jaar   e=related e=related  vroegtalige periode: 1;0 – 2;6 jaar  e=related e=related  differentiatiefase: 2;6 – 5 jaar   voltooiingsfase: vanaf 5 jaar 

7 Kenmerkende afwijkingen  weglatingen  woordniveau: mama boos  klankniveau: ik wil sommele  vervangingen  klankniveau: lode tiets  overextensie: betreft betekenis  eend in bad (alle wateroppervlaktes worden bad genoemd)  overgeneralisatie: betreft grammaticale regel  jij loopte hard, ik heb twee beers

8 Afwijkende ontwikkeling  Ontwikkelingsachterstand, bijvoorbeeld ten gevolge van ziekte of taalarm milieu. De volgorde van de taalontwikkeling verloopt normaal  spraakontwikkelingsachterstand  taalontwikkelingsachterstand  Ontwikkelingsstoornis, bijvoorbeeld door neurologische problemen of gehoorproblemen  spraakontwikkelingsstoornis  taalontwikkelingsstoornis

9 Tweede-taalverwerving  stimulerende en/of belemmerende omstandigheden:  eerste taal: moedertaal  leeftijd: kritische periode  contact met de doeltaal  motivatie en attitude  taalaanleg en intelligentie  rol van het onderwijs

10 Tweede-taalverwerving  Volgorde tweede-taalverwerving  korte zinnetjes, a.h.w. formules  korte zinnetjes met vaste structuur overgangsstructuren  zinnen worden langer experimenten ontbrekende elementen worden toegevoegd  tussentaal/tussentaalstadia  Fossilisatie

11 Tweede-taalverwerving  verwervingsvolgorde  volgorde tweede-taalverwerving globaal hetzelfde als de verwervingsvolgorde van deze taal als eerste taal  overgeneralisatie  algemene regel wordt ook toegepast bij uitzonderingen  positieve transfer  regel uit de moedertaal kan ook worden toegepast in tweede taal  negatieve transfer  regel uit de moedertaal wordt toegepast in tweede taal, maar deze leidt tot een fout

12 Tweetalige ontwikkeling  Voor kinderen met een normale intelligentie blijkt het heel goed mogelijk om twee talen tegelijk te leren

13 Huiswerk  hfst. 3: opdracht 1 t/m 7  Onderzoeksgroepje 2: onderzoek uitvoeren en presentatie voorbereiden  Bestuderen hfst. 4


Download ppt "INLEIDING TAALWETENSCHAP college 2, week 3"

Verwante presentaties


Ads door Google