De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Pragmatische vaardigheden: debatteren met kinderen door Sandra en Hilde.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Pragmatische vaardigheden: debatteren met kinderen door Sandra en Hilde."— Transcript van de presentatie:

1 Pragmatische vaardigheden: debatteren met kinderen door Sandra en Hilde

2 Taalgestoorde kinderen in debat Door in groepslessen aandacht te besteden aan de ontwikkeling van de pragmatiek wordt de communicatieve redzaamheid vergroot.

3 Pragmatische vaardigheden  de eigen mening overtuigend formuleren;  de eigen mening onderbouwen met argumenten;  kritisch luisteren naar de argumenten van de tegenpartij;  reageren op de argumenten van de tegenpartij;  vragen stellen, bijv. om verduidelijking;  topichandhaving: niet afdwalen van het onderwerp van de stelling;  zichzelf presenteren (duidelijk spreken, aankijken).

4 Sociaal-emotionele vaardigheden  bewust worden van de eigen mening;  de eigen mening durven uiten / zelfvertrouwen ontwikkelen;  leren dat je van mening kunt verschillen zonder ruzie te maken;  leren een mening te vertegenwoordigen die niet de eigen mening is;  leren samenwerken.

5 Lesopbouw Les 1 * Wat is het verschil tussen een ruzie en een debat/discussie? De leerlingen krijgen twee toneelstukjes te zien tussen de logopedist en de leerkracht. * Wat is het verschil tussen een ruzie en een debat/discussie? De leerlingen krijgen twee toneelstukjes te zien tussen de logopedist en de leerkracht. * Wat zou je doen met € ,-? Waarom?

6 Lesopbouw Les 2 De logopedist en leerkracht houden een discussie. De leerlingen leren argumenten te herkennen. Les 3 De stelling wordt geïntroduceerd, evenals de termen voor/tegen, eens/oneens, argument, mening.

7 Lesopbouw Les 4 De leerlingen krijgen per tweetal een stelling. Ze bedenken argumenten en presenteren deze voor de groep. Voorbeelden: - de weekenden moeten 3 dagen duren - school is leuker dan vakantie - buitenspelen is beter voor je dan computeren - computeren maakt je slim

8 Lesopbouw Les 5 Er komt een stelling op het bord. Bijvoorbeeld: “Iedere groep uit de bovenbouw moet een moestuin bijhouden." De leerlingen kiezen hun mening (voor of tegen), gaan in twee partijen zitten en vertellen hun argumenten aan de andere partij.

9 Lesopbouw Les 6 De jury wordt geïntroduceerd. De jury zal vertegenwoordigd worden door twee leerlingen. De jury let op: Gaan staan; Gaan staan; Aankijken; Aankijken; Uit je hoofd vertellen; Uit je hoofd vertellen; Duidelijk praten; Duidelijk praten; Luisteren; Luisteren; Beste argument. Beste argument.

10

11 De ‘voor’partij

12 De ‘tegen’partij

13 Lesopbouw Les 7 De leerlingen bedenken zelf stellingen. Een stelling… … behelst een actueel onderwerp … is uitdagend … is niet te lang (max. 7 woorden) … bevat geen ontkenning … is ‘debatable’

14 Bedenk een goede stelling!! Wie van jullie kan een goede stelling bedenken? Onderwerpen kunnen zijn: Computer Snoep Sinterklaas Bedtijd

15 Lesopbouw Les 8 en les 9 N.a.v. de eigen gemaakte stellingen gaan de leerlingen debatteren. Aan het eind van het debat (ong. 10 minuten) doet de jury uitspraak. Les 10 De leerlingen bekijken een filmpje over een jongerendebat. De leerlingen leren observeren, interpreteren en samenvatten.

16 Lesopbouw Les 11 t/m les 15 De leerlingen gaan in verschillende vormen in debat. De werkvormen leiden ertoe dat de leerlingen zonder voorbereiding kunnen debatteren, tegenargumenten kunnen noemen en zelfs argumenten kunnen bedenken voor hun tegengestelde mening.

17 Gaan staan, aankijken, uit je hoofd vertellen, …

18 …duidelijk spreken, goed argument geven.

19 Debatteren Stelling: Pauzes moeten langer. (Dubbelklik op het filmpje om het filmpje te starten).

20 De jury doet uitspraak… Juryleden:CarloBobbie (Dubbelklik op het filmpje om het filmpje te starten).

21 Bedankt voor de aandacht! Sandra en Hilde


Download ppt "Pragmatische vaardigheden: debatteren met kinderen door Sandra en Hilde."

Verwante presentaties


Ads door Google