De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Interventies Connect Vloeiend Lezen. Programma Begeleidingsrelatie Connect Vloeiend lezen voor wie? Uitgangspunten Doel Connect Vloeiend Lezen Uitvoering.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Interventies Connect Vloeiend Lezen. Programma Begeleidingsrelatie Connect Vloeiend lezen voor wie? Uitgangspunten Doel Connect Vloeiend Lezen Uitvoering."— Transcript van de presentatie:

1 Interventies Connect Vloeiend Lezen

2 Programma Begeleidingsrelatie Connect Vloeiend lezen voor wie? Uitgangspunten Doel Connect Vloeiend Lezen Uitvoering Structuur programma Zes fasen Feedback Aandachtspunt Zelfstudie

3 Begeleidingsrelatie Interesse in de leerling tonen, accepteren, nieuwsgierig zijn Oefenen maar ook kijken, luisteren, aanvoelen Communicatieve ruimte scheppen Sfeer van vertrouwen en plezier Aansluiten bij talenten en mogelijkheden van de leerling

4 Connect Vloeiend Lezen voor wie? In de periode van voortgezet technisch lezen (groep 4) Voor leerlingen die: de aanvankelijke leeshandeling beheersen niet komen tot automatiseren

5 Uitgangspunten Uitbreiding instructie- en oefentijd Betekenisvolle tekst Hoogste instructieniveau Herhaald lezen Directe verbinding lezen en schrijven Procesgerichte feedback Instructie strategieën Aanvullend interventieprogramma, geen vervanger van de leesinstructie Van groot belang om het nauwgezet uit te voeren Zoeken naar de zone van de naaste ontwikkeling

6 Doel Connect Vloeiend Lezen Leeskilometers maken Komen tot vloeiendheid d.m.v. herhaald lezen Belangrijk: leesplezier en leesmotivatie

7 Uitvoering Minimaal 3x per week 20 minuten Individueel of in een klein groepje Binnen of buiten de groep

8 Structuur programma Zes fasen Leestechnieken: Voorlezen Koorlezen Duo-lezen Let op: De inhoud van de drie sessies wisselt! Lukt het de derde keer nog niet om vloeiend te lezen, dan is de tekst te moeilijk. Lukt het de eerste keer al vloeiend te lezen, dan is de tekst te gemakkelijk!

9 De zes fasen – sessie 1 Fase 1: Oriëntatie Fase 2: Voorlezen en interactie Fase 3: Koorlezen Fase 4: Woorden schrijven en lezen Fase 5: Duo lezen Afsluiting

10 De zes fasen – sessie 2 Fase 2: Voorlezen Fase 3: Koorlezen Fase 4: Woorden schrijven en lezen Fase 5: Duo lezen Afsluiting

11 De zes fasen – sessie 3 Fase 2: Voorlezen Fase 4: Woorden schrijven en lezen Fase 5: Duo lezen Fase 6: Fluisterlezen Afsluiting

12 Geven van feedback Directe, specifieke, positieve feedback (voorkomt inslijpen van fouten) Voorkomen van fouten (woord voorzeggen) Voorbeeld van gerichte positieve feedback: “Ik vind het knap dat je vandaag goed leest”. Leerling kan ook eigen leesproces/-prestatie evalueren door gerichte vragen te beantwoorden.

13 Aandachtspunt Connect Vloeiend Lezen werkt alleen wanneer het programma exact wordt uitgevoerd zoals beschreven in de handleiding. Scholing om ermee te werken is meestal gewenst.


Download ppt "Interventies Connect Vloeiend Lezen. Programma Begeleidingsrelatie Connect Vloeiend lezen voor wie? Uitgangspunten Doel Connect Vloeiend Lezen Uitvoering."

Verwante presentaties


Ads door Google