De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

 Eerste en tweede taalverwerving ◦ Eerste taalverwerving  Mijlpalen in de eerste taalverwerving ◦ Tweede taalverwerving  Omschrijving  Verwerving.

Verwante presentaties


Presentatie over: " Eerste en tweede taalverwerving ◦ Eerste taalverwerving  Mijlpalen in de eerste taalverwerving ◦ Tweede taalverwerving  Omschrijving  Verwerving."— Transcript van de presentatie:

1

2  Eerste en tweede taalverwerving ◦ Eerste taalverwerving  Mijlpalen in de eerste taalverwerving ◦ Tweede taalverwerving  Omschrijving  Verwerving  Verwerving NT2  verschillen  Taalmoeilijkheden

3  Taalverwerving = Het verwerven van inzicht in het hanteren van grammaticale en communicatieve regels  grammaticale regels = vervoegingen, verbuigingen, woordvolgorden  communicatieve regels = afspraken omtrent taalinhoud en taalgebruik

4  Eerste taal = de taal die gesproken wordt in de primaire sociale omgeving van het kind

5  Pre-linguale periode(eerste levensjaar) ◦ Start vanaf de geboorte van het kind ◦ Probeert meteen te communiceren ◦ Huilen = communicatiemiddel ◦ Vanaf 2 e maand kan het kind wat het zien volgen en vasthouden met zijn ogen ◦ Vanaf 6 e maan kan het kind volop geluiden maken en zo gesprekken voeren

6  Vroeg-linguale periode(1jaar-2,5jaar) ◦ Éénwoordfase = brabbelen gaat over naar echt woordgebruik (=symbolische fase) ◦ Tweewoordfase = vloeit geleidelijk aan over en hangt samen met een woordenschat explosie ◦ Meerwoordzinnen = praten in langere zinnen, verschillende vormen van taalspel  meeste communicatie gebeurt in interactie met de ouders

7  Differentiatiefase(2,5 jaar-5 jaar) ◦ Grote creativiteit in het taalgebruik  zelf woorden beginnen uitvinden ◦ Kind is nu volwaardige gesprekspartner

8

9  Tweede taal = meerderheidstaal is de voertaal van het land waar het kind woont  ≠ taal die het kind thuis spreekt  Kan tegelijk met de eerste taal worden aangeleerd

10  Verwerving gebeurt aan de hand van interactie tussen leerder en omgeving

11  Door luisteren en imiteren ontdekt het kind de verschillende bouwstenen van de taal  Oefening + positieve bekrachtiging  kind leert snel en gemakkelijk bij

12  Het creatieve vermogen van de leerder staat centraal  Fouten die het kind maakt zijn tussenstappen in het leerproces

13  Er zijn momenteel geen duidelijke kenmerken van een T2-verwerver

14  T1-verwerver heeft een vaste, natuurlijke en veelvuldige taalomgeving ◦ Meer tijd  T2-verwerver is echter volledig afhankelijk van vrienden ◦ Moeilijkere opdracht op kortere termijn

15  Onderscheid tussen lange en korte klinkers  Gelijkklinkende medeklinkers  Medeklinkergroepen  Gebruik van voorzetsels  Lidwoorden  Woordvolgorde  …

16  Nederlands als tweede taal: taalondersteuning bij migrantenkinderen vanuit ervaringsgerichte activiteiten, eindwerk orthopedagogie , De Deyne Evelien

17


Download ppt " Eerste en tweede taalverwerving ◦ Eerste taalverwerving  Mijlpalen in de eerste taalverwerving ◦ Tweede taalverwerving  Omschrijving  Verwerving."

Verwante presentaties


Ads door Google