De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Grammatica in balans. Nietes…. •Kloof tussen regelkennis en toepassing •Kloof tussen invuloefeningen en communicatie •Kloof tussen cursusaanbod en de.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Grammatica in balans. Nietes…. •Kloof tussen regelkennis en toepassing •Kloof tussen invuloefeningen en communicatie •Kloof tussen cursusaanbod en de."— Transcript van de presentatie:

1 Grammatica in balans

2 Nietes…. •Kloof tussen regelkennis en toepassing •Kloof tussen invuloefeningen en communicatie •Kloof tussen cursusaanbod en de verwachte taalproductie •…•…

3 Welles…. •Onderzoek : invloed op tempo en niveau •Leerder : verwacht grammatica Leerproces kan versnellen •Maatschappelijke context: intolerant t.o. fouten

4 Welke methode? ‘60: krachtige hervorming = directe methode: -direct contact met de doeltaal -meer spreekvaardigheid -weinig schrijven -minimale grammatica -geen vertaling

5 Anderhalve eeuw taalmethodes •Vaardigheid •Inhoud •Didactiek

6 Huidige trend Eclectisch Aandacht voor vele variabelen: - De docent - De taalleerder - De taalinhoud

7 variabelen •Taalleerder - vooropleiding - niveau - leeftijd •Taalinhoud - doelstelling - register

8 Enkele methodes •De klassieke methode •Focus on form •De Delftse methode •Taakgericht onderwijs

9 De klassieke methode •Van regel naar toepassing •Kolommen •Losse zinnen om de regel te oefenen •Inhoud van de boodschap= ? •Schriftelijke oefening

10 Focus on form •Korte teksten uit… •Belang van de betekenis •Aandacht op de vorm •Informatiekloof •Stapsgewijs •Schriftelijke oefening •Leerder corrigeert zelf

11 Delftse methode •Teksten leren •Niet over de taal, maar in de taal spreken •Grammatica op vraag •Respons gericht op nood van de leerder •Mondelinge oefening

12 Taakgericht onderwijs •De taak staat centraal •De taak is functioneel •Niet elke taak vereist vormcorrectheid •Afhankelijk van de taak schriftelijk of mondeling

13 In de klaspraktijk •Klein aandeel in verhouding tot woordenschat, uitspraak en prosodie •Aanbod: Vraaggestuurd en beperkt •Remediëring: op niveau van leerder •Inslijpen: mondeling en met context

14 Wikken en wegen… •Doel: oefenmateriaal kritisch bekijken •Verloop: 2 sets in een doordraaisysteem


Download ppt "Grammatica in balans. Nietes…. •Kloof tussen regelkennis en toepassing •Kloof tussen invuloefeningen en communicatie •Kloof tussen cursusaanbod en de."

Verwante presentaties


Ads door Google