De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

TIPS HOE MAAK JE SCHOOLTAAL TOEGANKELIJK?. PROBLEEM 1 VAN LEERLINGEN Ze hebben geen overzicht van de opzet van een lessenreeks of thema.

Verwante presentaties


Presentatie over: "TIPS HOE MAAK JE SCHOOLTAAL TOEGANKELIJK?. PROBLEEM 1 VAN LEERLINGEN Ze hebben geen overzicht van de opzet van een lessenreeks of thema."— Transcript van de presentatie:

1 TIPS HOE MAAK JE SCHOOLTAAL TOEGANKELIJK?

2 PROBLEEM 1 VAN LEERLINGEN Ze hebben geen overzicht van de opzet van een lessenreeks of thema

3 MOGELIJKE INGREPEN  Structureer de les  Zet de opzet met trefwoorden op het bord  Geef een overzicht van een lessenreeks of thema  Begin de les met een korte terugblik

4 PROBLEEM 2 VAN LEERLINGEN Ze kunnen hoofdzaken niet van bijzaken onderscheiden

5 MOGELIJKE INGREEP  Verzamel kernbegrippen op het bord Mindmappen in de klas - YouTube

6 PROBLEEM 3 VAN LEERLINGEN Ze sukkelen met school- en vaktaal en onthouden enkel kortstondig definities die ze uit het hoofd leren

7 MOGELIJKE INGREPEN  Geef nieuwe leerstof een context  Doe een beroep op de voorkennis van de leerlingen  Geef veel voorbeelden

8 PROBLEEM 4 VAN LEERLINGEN Ze kunnen geen tekst lezen of begrijpen

9 MOGELIJKE INGREPEN  Plaats de tekst vooraf in een context  Screen de tekst samen met de leerlingen op moeilijke woorden, zinnen en tekstopbouw  Bespreek lastige passages

10 PROBLEEM 5 VAN LEERLINGEN Ze begrijpen de leerstof niet

11 MOGELIJKE INGREPEN  Geef op vaste momenten ruimte om vragen te stellen  Laat antwoorden op tekstvragen meer zijn dan gedicteerde modellen: reacties, alternatieven, meer uitleg,… moeten ook kunnen  Geef opdrachten waardoor de leerlingen onderling over de leerstof moeten praten en schrijven

12 PROBLEEM 6 VAN LEERLINGEN Ze antwoorden vaak verkeerd op vragen of formuleren hun antwoord in slecht Nederlands

13 MOGELIJKE INGREPEN  Parafraseer antwoorden  Zet antwoorden om in schooltaal  Zet synoniemen op het bord  Geef schrijfopdrachten die verder gaan dan korte zinnen  Laat de leerlingen vragen voor het proefwerk voorspellen Taal, taal en nog eens taal - De Gedachte - De Morgen

14 PROBLEEM 7 VAN LEERLINGEN Ze kunnen niet zelfstandig werken

15 MOGELIJKE INGREPEN  Schenk aandacht aan de manier waarop de leerlingen antwoorden hebben gevonden  Verwijs naar strategieën die de leerlingen in de les Nederlands hebben geleerd Doelgericht zelfstandig leren (versie 1) - YouTube


Download ppt "TIPS HOE MAAK JE SCHOOLTAAL TOEGANKELIJK?. PROBLEEM 1 VAN LEERLINGEN Ze hebben geen overzicht van de opzet van een lessenreeks of thema."

Verwante presentaties


Ads door Google