De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Cies GYSEN Advocaat-vennoot GD&A

Verwante presentaties


Presentatie over: "Cies GYSEN Advocaat-vennoot GD&A"— Transcript van de presentatie:

1 Cies GYSEN Advocaat-vennoot GD&A
“Zorgzaam inkantelen!” DOTZORG West-Vlaanderen 13 maart 2015 Cies GYSEN Advocaat-vennoot GD&A 1

2 I. Algemeen

3 Financiële uitdagingen lokale besturen
Stijgende uitgaven en bijkomende taken Pensioenuitgaven Lokale besturen moeten pensioenuitgaven zelf financieren Brandweerhervorming Prijskaartje cfr. Politiehervorming? 50/50? Vergrijzing Woonzorgcentra Dienstverlening aan huis Provinciale taken Stijging geboortecijfer Bijkomende capaciteit kinderopvang en basisonderwijs Saneringsverplichting oppervlaktewater Tegen 2027 nog jaarlijks 800 miljoen investeren t.o.v miljoen saneringsbijdrage en 100 miljoen Vlaamse subsidies 3

4 Financiële uitdagingen lokale besturen
Dalende inkomsten Economische crisis Daling inkomsten uit personenbelasting (geen voorschotten/1% inningskost) herramingen Bouw valt stil: opcentiemen OV volgen niet 50% leefloon ten laste van lokale besturen: turbo-effect minder fiscale inkomsten én meer uitgaven Federale dotatie politiezones volgt ritme kosten niet Extra uitgaven Salduswet,… Verlies dividenden Gemeentelijke Holding 50 miljoen / jaar,… Vennootschapsbelasting « intercommunales » Rechtspersonen belasten blijft onmogelijk Geen aanvullende gemeentebelasting op Venn.B. of RPB, enkel op PB Strikt financieel kader Financiële normen BBC 4

5 Uitdagingen lokale besturen
5

6 Uitdagingen lokale besturen
6

7 “Structurele beperkingen”
Rechtspositieregeling Meerkost statuut Gebrek aan flexibiliteit Infrastructuur Gebrek aan onderhoud Verouderd Nieuwe normen Gediversifieerde verwachtingen Publiek beslissingsproces 7

8 Reinventing the government
Optimaliseren gebruik en financiering publieke activa; Heroriëntatie taak- en risicoverdeling tussen publieke en private sector. Betrokkenheid publieke en private partner wijzigt. Van uitbesteding naar samenwerking/sturen op output: Snellere realisatie; Mogelijk lagere kostprijs; Creatievere multifunctionele projectaanpak; Hogere commerciële en maatschappelijke meerwaarde; Billijke verdeling voordelen/risico’s; Schaalvergroting; Levenscyclusbenadering; Kerntakendebat Uitvoeren taken op afstand Interne reorganisatie (bv. Gemeente / OCMW) 8

9 En de zorg? Financieel (bv. Antwoord Van Deurzen 5 december 2013)
Verouderde bestaande structuren; Nood aan expertise op niveau exploitatie; Personeelsproblematiek; Nood aan schaalvergroting; Nood aan diversificatie; Wegvallen subsidies.

10 Samenwerkingstendens.
PPS Boortmeerbeek Oud Turnhout Zoersel DBFM (Vipa) OCMW Verenigingen Zorgbedrijven Audio Wingene Zedelgem Ter Kempen Wuustwezel Evergem ea, Zelzate, Brasschaat, Kortemark, Lebbeke, Herzele. Intergemeentelijk samenwerken Bocholt/Peer/Meeuwen

11 II. Inkantelen/integratie/fusie?

12 Het stond in de sterren geschreven
Regeerakkoord /Beleidsbrief/verklaringen: Efficiëntie bij budgettaire laagtij; Autonomie en verantwoordelijkheid; Centrale rol voor de Gemeente; OCMW is afhankelijk; “Wettelijke bezwaren zijn ondergeschikt aan de nood tot samenwerking” en “ De grenzen van de regelgeving aftasten” EVA zolang fusie niet kan? 12

13 Uitgangspunten Vl. Regering 2014
Regeerakkoord : Volledige integratie in gemeentebesturen tegen volgende lokale bestuursperiode; Vrijwilligheid voor centrumsteden; Vlaamse overheid werkt modellen uit bvb. Sui Generis EVA; Taken federale overheid blijven; Waarborgen persoonlijke levenssfeer; Neutrale dossierbehandeling; Wegwerken federale hinderpalen maximale integratie. 13

14 Federaal/Waals Federaal regeerakkoord:
Organieke integratie van gemeentebesturen en OCMW’s mogelijk maken; Waken over huidige opdrachten maatschappelijke dienstverlening met respect voor privacy en waarborgen professionaliteit dienstverlening. Waals regeerakkoord: Vrijwillige integratie mogelijk maken. 14

15 Vl. Regering 2014 Beleidsnota Binnenlands Bestuur en Stedenbeleid : Integratie van OCMW in de Gemeente; Gemeenteraad bepaalt lokaal sociaal beleid; Modellen voorjaar 2015; Conceptnota eerste helft 2015; Ism minister van welzijn en vertegenwoordigers lokale besturen; In overleg met federale regering; Niet-gepolitiseerde individuele dienstverlening behouden; Overgangsregeling personeel rekening houdend met rechten; Vertaling in Decreet Lokaal Bestuur. 15

16 VVSG december 2014 Uitgangspunten:
nood aan een sterk geïntegreerd gemeentelijk (sociaal)beleid(Gemeenteraad); hulpverlening en het beheer van specifieke (zorg-) voorzieningen vergen een grote operationele vrijheid in de uitvoering; lokaalspecifiek maatwerk; Modellen: Bipolair met oog voor maximale synergie EVA sui generis(voorkeur) IVA sui generis Intergemeentelijke modellen OCMW-vereniging Intergemeentelijk OCMW 16

17 Overleg 18 december 2014 Afstappen van bipolair model;
Gemeenteraad is verantwoordelijk voor het strategisch lokaal sociaal beleid; Bijzondere gemeenteraadscommissie met volle bevoegdheid voor individuele “steundossiers”: Samengesteld uit gemeenteraadsleden of leden aangeduid door de gemeenteraad; Voorgezeten door schepen. Wat de uitvoering van het lokaal sociaal beleid betreft beslist de gemeenteraad of de gemeente dit in eigen beheer doet, in de vorm van een AGB, een EVA, een IVA of in een intergemeentelijk samenwerkingsverband; De bestaande OCMW-verenigingen wil men wel nog behouden, maar wil men afstemmen met de vormen van intergemeentelijke samenwerking; Voor het personeel wil men volwassen systeem, met aandacht voor organisatiebelang en respect voor individuele rechten. “Het is moeilijk om voorspellingen te doen vooral over de toekomst”. 17

18 Actualiteitsdebat 7 januari 2015
Behoudens ongelukken in het federaal wetgeven wijzigingsparcours en bij verder leven en welzijn van deze Vlaamse regering zal men de OCMW’s “deroyeren” van rechtspersoonlijkheid en doen opgaan in de Steden en Gemeenten (centrumsteden op basis van vrijwilligheid) vanuit efficiëntiewinsten en geïntegreerd (minder stigmatiserend) sociaal beleid. Daarnaast plooit men in hoofdzaak terug op kerntaken, namelijk een sociale dienst van een OCMW die moet gewaarborgd blijven, op een correcte en professionele manier. Het geïntegreerd sociaal beleid zal daarbij lokaalspecifiek ingevuld worden. De modellen waarover sprake hebben betrekking op een aantal huidige dienstverleningen van het OCMW waar men de vrijheid krijgt zich lokaal te organiseren. De verzelfstandigstendens en privatisering van bepaalde diensten (WZC’s, thuiszorg, kinderopvang, poetsdiensten…) zich doorzetten aangezien één en ander niet meer beschouwd wordt als kerntaken voor het lokaal bestuur 18

19 Conceptnota 1 bis Missie:
Een goed hedendaags, sterk en efficiënt sociaal beleid ten bate van de inwoners van de gemeente is geïntegreerd in het hele gemeentelijk beleid en wordt gevoerd door een en dezelfde lokale overheid. De Vlaamse Regering wil met de integratie van het OCMW in de gemeente een sterker geïntegreerd sociaal beleid voor de inwoners van de gemeente realiseren. Zij stelt daarbij een bestuurlijke organisatie voorop waarbij het sociaal beleid binnen de gemeente maximaal geïntegreerd en drempelverlagend is, gevoerd wordt door de democratisch verkozen gemeenteraad en nog efficiënter kan verlopen. Beleidsoptie: integratie (ook voor centrumsteden?) en afstappen van historisch bipolair model. 19

20 Conceptnota 1 bis Doelstellingen:
Inhoudelijk – maximaal geïntegreerd sociaal beleid Een blijvende institutionele verkokering tussen “armoede en welzijnsbeleid” enerzijds en andere beleidsdomeinen onwenselijk. Politiek-democratisch – een sterkere gemeenteraad Eén enkele instantie, de verkozen gemeenteraad, staat in voor de keuzes in het sociaal beleid van een gemeente, in relatie tot de andere beleidsdomeinen. Beheersmatige redenen en efficiëntie-overwegingen Niet alleen wat betreft de ondersteunende diensten zoals personeel en financiën. Klantgerichtheid en drempelverlagend 20

21 Conceptnota 1 bis Randvoorwaarden:
Voor de realisatie van de integratie van het OCMW in de gemeente is eerst een wijziging van de federale regelgeving noodzakelijk; Aan de (bescherming van de) bepalingen van de “pacificatie-wet” (1988) mag niet geraakt worden; Bij de uitwerking van de Vlaamse beleidsoptie moet rekening gehouden worden met het verzekerd zijn door de gemeente van de uitvoering van de federale basistaken, zijnde het verzekeren van het recht op maatschappelijke dienstverlening en maatschappelijke integratie; het behoud van de noodzakelijke waarborgen voor het respect voor de persoonlijke levenssfeer bij de verzekering van het recht op maatschappelijke dienstverlening (RMD) en het recht op maatschappelijke integratie (RMI); een neutrale dossierbehandeling zoals die in de huidige bijstandscomités bestaat bij toekenning van maatschappelijke dienstverlening en individuele steun . De scheiding actorrol en regierol. 21

22 Conceptnota 1 bis Bijzonder Comité:
De individuele aanvragen (RMD/RMI/…) worden in dit scenario nog voorbereid en uitgevoerd door personeel van de gemeente maar de beslissingen worden genomen door een nieuw orgaan onder de gemeenteraad, het bijzonder comité voor de sociale dienst. Dat comité verzekert de naleving van de beoogde en even belangrijke principes inzake respect voor de persoonlijke levenssfeer, neutrale en kwalitatief hoogstaande dossierbehandeling van individuele hulpaanvragen.    Al de andere aangelegenheden die heden uitgevoerd en beslist worden door de OCMW’s, worden geïntegreerd in het gemeentebestuur. 22

23 Conceptnota 1 bis Wat betreft de samenstelling : de leden van het bijzonder comité worden aangeduid door de gemeenteraad (mogelijk ook niet- gemeenteraadsleden en externe experten). Het voorzitterschap  wordt waargenomen door een lid van het CBS; Wat betreft de werking: het bijzonder comité vergadert achter gesloten deuren (niet het minst uit respect voor de privacy van de hulpvrager); Het personeel van de sociale dienst van de gemeente bereidt de dossiers voor de individuele steunverlening voor. Uitdrukkelijke motivering bij afwijking. 23

24 BASISSCHEMA CONCEPTNOTA 1 bis
24

25 Conceptnota 1 bis (mogelijkheden)
25

26 Conceptnota 1 bis De gemeenteraad bepaalt, binnen de grenzen van de organieke regelgeving (die vorm zal krijgen in het decreet Lokaal Bestuur), hoe de uitvoering van dit beleid organisatorisch vorm zal krijgen. In termen van de huidige regelgeving kan dit organisatorisch vorm krijgen binnen de reguliere gemeentelijke administratie, als een intern verzelfstandigd agentschap (IVA, agentschap zonder rechtspersoonlijkheid), binnen een extern verzelfstandigd agentschap met rechtspersoonlijkheid (AGB en of EVA in privaatrechtelijke vorm) of in samenwerking met andere publieke partners (intergemeentelijke samenwerkingsverband of OCMW- vereniging). De vormen van samenwerking tussen besturen onderling en tussen besturen en private actoren die vandaag bestaan in het OCMW-decreet, krijgen een plaats in het nieuwe model; Grondige motivering bij verzelfstandiging (schaalvoordelen, efficiëntiewinsten, scheiding actor regisseur, beleidsvisie WVG). 26

27 VVSG bis Hulpverlening is zeer ingrijpend en speelt zich af in de persoonlijke levenssfeer. Het neemt daarom een bijzondere plaats in ten opzichte van andere beleidsdomeinen als cultuur, sport, ruimtelijke ordening,…en vergt een zekere afscherming. Bovendien kent hulpverlening eigen methodieken zoals groepswerking, emancipatorisch en proactief werken met de cliënten. Dat vraagt vaak een zeer intens en langdurig begeleidingstraject met het oog op de integratie van cliënten in de samenleving en een goede samenwerking met bv. armenverenigingen en andere zelforganisaties van de doelgroep. Het beheer van zorgvoorzieningen in een vaak concurrentiële setting - er zijn ook private non-profit en commerciële spelers in de zorg - vraagt een operationeel beleid dat meer bedrijfsmatig is. Zo zijn er in verschillende gemeenten zorgbedrijven, beheerd door lokale besturen. Het komt voortaan aan de gemeenteraad toe om te bepalen hoe het lokale sociale beleid uitgevoerd wordt. Dat is de essentie van lokale beleidsruimte. De invulling kan verschillen van gemeente tot gemeente, ook al omdat het aanbod aan hulp- en dienstverlening van het lokale bestuur en van andere aanbieders niet overal identiek is. 27

28 VVSG bis Voor de uitvoering van het lokale sociale beleid zijn verschillende modellen mogelijk waaruit de gemeenteraad zal kiezen. Om te vermijden dat er in de gemeenten totaal uiteenlopende modellen ontstaan waardoor de burger door de bomen het bos niet meer zou zien, beperken we de keuze tot drie: een gemeentelijke welzijnsdienst: uitvoering in eigen beheer, wat gepaard kan gaan met het toekennen van het budgethouderschap; een intern verzelfstandigd agentschap (IVA): uitvoering door een agentschap dat operationele autonomie krijgt om welbepaalde opdrachten uit te voeren binnen de gemeentelijke organisatie; een IVA heeft geen rechtspersoonlijkheid en sluit een beheersovereenkomst af met de gemeente; een extern verzelfstandigd agentschap (EVA): uitvoering door een agentschap dat operationele autonomie krijgt om welbepaalde opdrachten uit te voeren buiten de diensten van de gemeente; een EVA heeft eigen rechtspersoonlijkheid en sluit een beheersovereenkomst af met de gemeente. De gemeenteraad heeft de volledige vrijheid om voor de uitvoering van het geheel of van onderdelen van het lokale sociale beleid een keuze te maken tussen deze drie modellen en kan bijgevolg deze modellen ook combineren. 28

29 Tempus fugit? Voor juli 2015 het engagement van de federale overheid (de bevoegde federale minister) voor de aanpassing van de federale regelgeving;   Voor juli 2016 de desbetreffende federale regelgeving is aangepast (BWHI?);    Juridische uitwerking van de concepten in een ontwerp van decreet dat uiterlijk begin 2017 aan het Vlaams Parlement ter bespreking wordt voorgelegd (met het oog op stemming midden 2017); Voorontwerp van decreet uiterlijk september 2016 aan de Vlaamse regering voor principiële goedkeuring wordt voorgelegd. Elk gemeentebestuur zal gedurende de werkingsjaren 2017 en 2018 een organisatorisch traject uitvoeren tot integratie van de OCMW-diensten in het gemeentebestuur. Het Agentschap voor Binnenlands Bestuur zal instrumenten aanreiken om deze integratie in elk van de lokale besturen te ondersteunen. 29

30 III. Over wetten en praktische bezwaren

31 Tussen woord en daad Toegewezen en wettelijke bevoegdheden.
Basis: Art. 5§1, II, 2° Bijzondere Wet tot Hervorming van de Instellingen (BWHI) en de restanten van de organieke wet. Ratio legis: Sociale zekerheid en sociale solidariteit. Organieke wet art. 1 en 2. 31

32 Tussen woord en daad De inhoudelijke bevoegdheid:
Recht op maatschappelijke dienstverlening; Recht op maatschappelijke integratie; Specifieke taken: Energie; Uithuiszetting; (…) Basisrechten/onderste vangnet. Hoofdbevoegdheid inzake maatschappelijk welzijn ligt bij de federale overheid. 32

33 Tussen woord en daad De organieke regelgeving. Hoofdbevoegdheid ligt bij de gemeenschappen maar: Het bestaan van het OCMW wordt gegarandeerd met als taak de uitkering van het leefloon en het voorzien van een minimumpakket van dienstverlening waartoe de gemeenschap gehouden is, welke wordt vastgesteld door de federale overheid Elke Gemeente moet bediend worden door een OCMW; OCMW heeft publieke rechtspersoonlijkheid; De benaming OCMW moet behouden blijven. 33

34 Tussen woord en daad Impact rechtspersoonlijkheid:
Specifieke taken (confidentieel/professioneel/pluralistisch) vergen aparte rechtspersoonlijkheid; Beheer eigen vermogen en beslissingsrecht rond specifieke dienstverlening; Financiële en andere autonomie; Geen hiërarchisch toezicht; Democratische organen; Sociale dienst met maatschappelijk werkers. Wijziging BWHI? (vraag ) Faciliteitengemeenten (vraag ) 34

35 Tussen woord en daad. Flankerende regelgeving
Privacy e.a. Art. 458 SW; Art. 40 en 109 OCMW-Decreet; Kruispuntbankwet; Subsidies/financieringen; Schenkingen; Sociale regelgeving/richtlijn. 35

36 Tussen woord en daad Quid tussenperiode tot 2019: Immobilisme optie?
WZC’s, thuiszorg standstill? Afstoten diensten nu mogelijk? (art 60§6) Houding toezicht? Personeelsvlucht/onrust? “Fusie” nu verder voorbereiden? 36

37 Consistent? Taken OCMW’s voorzien in Vlaams regeerakkoord:
Hoofdstuk werk en sociale economie. Bv. Structurele samenwerking met VDAB; Hoofdstuk Wonen. Bv. Gronden op de markt brengen, erfpacht, huisvesting. Hoofdstuk Welzijn. Bv. Als cruciale partner in welzijns-, gezondheids- en gezinsbeleid, regierol bij zorg en ondersteuning voor ouderen en personen met een beperking. Uitbouw samenwerking met armenverenigingen. Taken OCMW’s voorzien in Federaal regeerakkoord: Samenwerking ivm activering; Regisseur lokaal armoedebeleid; Samenwerking strafrechtelijk beleid complexe dossiers. 37

38 Parenthesis Uitdaging korte termijn: inkanteling OCMW
Uitdaging middellange of lange termijn: gemeentefusies Door meesten als onafwendbaar ervaren Doorgeschoven naar volgende politieke generatie Fusiedecreet wordt wellicht catalysator

39 Parenthesis Inkanteling OCMW zal ernstige inspanning zijn voor organisatie Vandaag moeten keuzes worden gemaakt inzake inkanteling Risico dat Inspanningen inkanteling verloren gaan bij fusie Keuzes bij inkanteling zelfs contraproductief zijn bij fusie Dus noodzaak om bij inkanteling op lange termijn te kijken Inkanteling zowel fusie-neutraal én fusie-voorbereidend?

40 IV. Et alors? De Woonzorg.

41 Tendensen Afstoten/stopzetten Samenwerken: Contractueel:
Promotieovereenkomst/DBf Concessie Financieringstendensen Participatief: Publiek Privaat

42 Afstoting / overdracht
Basis: Art. 60 § 6 Organieke Wet Arrest Raad van State “Wie een dienst kan oprichten heeft eveneens het recht om deze weer af te stoten na beoordeling van de noodzakelijkheid en op grond van een onderzoek naar de behoeften en bestaande opvangmogelijkheden.” 42

43 Afstoting / overdracht
Noodzakelijkheid? Behoeften gemeente / streek Gelijkaardige inrichtingen / diensten reeds in functie Beschrijving van functioneren Nauwkeurige raming Vergelijkinge met gelijkaardige instelling. Restrictief! R.v.St , recente wetsvoorstellen + voorbeelddossiers 43

44 Participatief samenwerken
Stringent kader: Rechtspraak Raad van State Arresten Janssens van 2 mei 1994 en 17 oktober 1994 Schorsingsarrest OCMW Wingene van 31 juli 1998 Arrest Hof van Cassatie 14 oktober 2002. Rechtsleer Van Tichelt, Baeten … D’Hooghe, Vandendriessche, Lewalle Toezichthoudende overheid Casuïstieke doorbraken september 2010 Wingene Zedelgem Wijziging OCMW-decreet 29 juni 2012

45 Voorbereiding Decreet 29 juni 2012
Uitgangspunten: Meer ruimte voor verzelfstandiging Ook voor bestaande OCMW-diensten Keuzevrijheid en mogelijkheden lokaal maatwerk Democratische controle en bewaakte openbare dienstverlening

46 Decreet 29 juni 2012 Pubiekrechtelijk: Evaluatiemoment
BBC van toepassing vanaf 2014 (…) Specifieke privaatrechtelijke vereniging voor WZC’s.

47 Titel VIII hoofdstuk I Publiekrechtelijke vereniging met rechtspersoonlijkheid en sui generis. Ter uitvoering van één der OCMW-opdrachten (beperking in doelstellingen) Ook ondersteunende activiteiten Voor “top”-functies Exploitatie van een (deel van een) ziekenhuis Lidmaatschap: Mogelijkheid verschillende leden.

48 Titel VIII hoofdstuk I Kenmerken publiekrechtelijke vereniging
Oprichting onderworpen aan goedkeuringstoezicht van gemeenteraad en Vlaamse Regering Beslissingsstructuur overeenkomstig “inbreng” deelgenoten Beheer overeenkomstig decreet tenzij afwijkende statutaire bepalingen (administratief toezicht).

49 Titel VIII hoofdstuk I Voorbeelden: Zorgbedrijf Antwerpen/Roeselare …
Audio (interne controle) Welzijnszorg Kempen bestaande uit 27 Kempense OCMW’s met als doel het organiseren van overleg tussen OCMW’s en het bevorderen van studiewerking en planning van de werkzaamheden van OCMW’s. Social Juridische dienstverlening in Vlaams Brabant (…) Vaak enkel publieke partners.

50 Titel VIII Hoofdstuk IV
Specifiek kader bij decreet gecreëerd voor bestaande WZC’s Leden OCMW’s; Gemeenten, OCMW-verenigingen en andere openbare besturen; Één of meer private rechtspersonen zonder winstoogmerk; Natuurlijke personen? 50

51 Titel VIII Hoofdstuk IV
Bewaakte VZW: Beslissingsproces / werking Geen openbaarheid van bestuursdocumenten / formele motivering / BBC / toezicht (indirect) / publieke voorrechten Wel WOO Personeel Garanties uitbating: Continuïteit dienstverlening Democratische controle Ideologisch profiel Opnamebeleid / prijszetting Buitengerechtelijke ontbinding 51

52 Oprichtingsdossier Grondige motiveringsnota Duidelijk bestuursplan
Noodzaak Meerwaarde private rechtsvorm Duidelijk bestuursplan Opdracht Organisatie Rechten en plichten partners Waarborgen Financieel plan Bedrijfsopdrachten Financiële middelen/structuur Controlemogelijkheid op uitvoering Zes jaar Statuten Deelgenoten / stemmenaantal (rekening houdend met inbreng) Inbreng / verbintenissen en bijdragen Communicatie OCMW Bestemming vermogen (…) 52

53 Traject Haalbaarheidsonderzoek/afweging
Marktverkenning/overheidsopdracht Samenwerkingsovereenkomst Basisafspraken en uitgangspunten Princiepsbeslissing OCMW en partners Stukken oprichtingsdossier Motiveringsnota Financieel plan Bestuursplan Statuten Overleg ABB Sociaal Overleg Oprichtingsbeslissing OCMW / leden

54 Traject Gemeenteraad Goedkeuring Vlaamse Regering Implementatie
Publicatie Neerlegging Algemene vergadering (…)

55 Werking VZW-wet OCMW-decreet: Privaatrechtelijke structuur
Geen publiekrechtelijke « voorrechten » Wel vaak zelf onderworpen aan wetgeving overheidsopdrachten. OCMW-decreet: OCMW wordt in organen vertegenwoordigd door leden Raad; Raadsleden handelen conform instructie; Max 1/3de deskundigen; Overname of terbeschikkingstelling personeel; Geen administratief toezicht; Feitelijk veto OCMW ligdagprijs/opnamebeleid? 55

56 Mogelijke voordelen titel VIII hoofdstuk IV
Soepeler privaatrechtelijk kader en mogelijkheden bedrijfsmatige aanpak: Beslissingsprocessus Openbaarheid bestuursdocumenten / formele motivering Geen BBC / toezicht Rechtspositieregeling Schaalvoordelen Importeren bijkomende know-know Financiële inbreng 56

57 Aandachtspunten Fiscaliteit BTW Optimalisatie Onderlinge stromen
Vennootschap / rechtspersonenbelasting WOO WOO? Één op één Traject Inhouse?

58 Aandachtspunten Sociaal Overdracht onderneming (32 Bis of 2001/23)
Onderhandelingen Statuut Subsidies/financieel Vipa Gesco Soc Maribel Riziv Responsabilisering Exitscenario’s

59 En de inkanteling dan? Quid participaties/samenwerkingen vandaag:
VZW’s Sui generis Quid patrimonium/schenkingen? “De integratie van het OCMW in de gemeente betekent dat alle personeel, alle roerend, onroerend en financieel patrimonium, alle schulden, alle rechten en verplichtingen  van de rechtspersoon OCMW overgaan naar de rechtspersoon gemeente.” Middels algemene wettelijke bepalingen. Quid met lopende overheidsopdrachten? Tegenpartij moet instemmen met overdracht. Art. 38 KB Uitvoering. 59

60 En de inkanteling dan? Quid gespecialiseerde verzelfstandigde entiteiten van OCMW’s vandaag: IVA; OCMW-vereniging Titel VIII (I, II, III, IV) Verschillende rechtspositieregelingen? “Deze verzelfstandigde entiteiten kunnen worden geïntegreerd in het gemeentebestuur of kunnen blijven bestaan. In dit laatste geval ressorteren ze rechtstreeks onder het gemeentebestuur en niet langer onder het OCMW-bestuur. Op deze manier komen deze verzelfstandigde agentschappen dichter bij het rechtstreeks verkozen democratisch bestuur.” 60

61 En de inkanteling dan? “Daarnaast moet ook worden onderzocht in welke mate decretale wijzigingen noodzakelijk zijn voor de ‘integratie’ van de huidige verzelfstandigingsvormen van de OCMW’s. Ze worden bij voorkeur omgevormd tot een van de bestaande gemeentelijke verzelfstandigingsvormen en of intergemeentelijke samenwerkingsverbanden en, in voorkomend geval wanneer hun specifiek karakter dat vereist, tot nieuwe vormen daarvan. Het is immers niet de bedoeling dat de gemeente over minder mogelijkheden van uitwerking van sociaal lokaal beleid zou beschikken dan het huidige OCMW. Zo zal voor OCMW-verenigingen waarin ook privaatrechtelijke rechtspersonen deelnemen wellicht een nieuwe vorm van intergemeentelijke samenwerking moeten uitgewerkt worden.” 61

62

63

64 Kantoor te Mechelen Kantoor te Westerlo Antwerpsesteenweg 16-18
B-2800 MECHELEN Kantoor te Westerlo 4WINGS - Nijverheidsstraat 13 B-2260 WESTERLO © Steven Michiels


Download ppt "Cies GYSEN Advocaat-vennoot GD&A"

Verwante presentaties


Ads door Google