De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Preventie en trainingsopbouw Dennis van Poppel Sportfysiotherapeut, manueel therapeut, bewegingswetenschapper.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Preventie en trainingsopbouw Dennis van Poppel Sportfysiotherapeut, manueel therapeut, bewegingswetenschapper."— Transcript van de presentatie:

1 Preventie en trainingsopbouw Dennis van Poppel Sportfysiotherapeut, manueel therapeut, bewegingswetenschapper

2 Mogelijke letsels tijdens trainen UHV Blessures die ontstaan tijdens (te snel) opbouwen van uithoudingsvermogen zijn over het algemeen overbelastingsletsels en geen acute letsels Blessures die ontstaan tijdens (te snel) opbouwen van uithoudingsvermogen zijn over het algemeen weke delen letsels: –Origo/insertie van pezen –Musculatuur –Periost Soms ontstaan ook stressfracturen in bot

3 Overbelastingsblessures De volgende overbelastingsblessures komen voor bij hardlopers: –IlioTibiaal Frictie Syndroom (ITFS) –Patellapeestendinopathie –PatelloFemoraal PijnSyndroom (PFPS) –Medial Tibial StresSyndrome (MTSS) –Surmenage kuitmusculatuur –Achillespeestendinopathie –Hielspoor –Fascitis plantaris

4 Hardloopblessures OZ Bress 2009 Locatie Blessure T2 N= (%) Blessure T3 N= (%) Blessure T4 N= (%) Blessure T5 N (%) Heup9 (11.1%)8 (9.5%)6 (11.8%)5 (8.2%) Knie21 (25.8%)23 (27.4%)18 (35.3%)19 (31.1%) Kuit9 (11.1%)13 (15.5%)7 (13.7%)5 (8.2%) AP8 (9.9%)9 (10.7%)3 (5.9%)6 (9.8%) Enkel10 (12.3%)4 (4.8%)4 (7.8%)5 (8.2%) Voet12 (14.8%)7 (8.3%)7 (13.7%)9 (14.8%)

5 Rol van een warming up? Een warming up is zinvol om 2 belangrijke redenen: –Blessurepreventie (specifiek bij hoog dynamische spel/sporten) –Verbeteren van sportprestaties Waaruit dient die warming up dan te bestaan???? –Psychologische voorbereiding –Tactische voorbereiding –Fysieke voorbereiding

6 Rol van stretchen Stretchen heeft geen bewezen blessurepreventief effect Stretchen heeft geen bewezen sportprestatie bevorderend effect Sterker  stretchen bij hoog dynamische sporten werkt vermoedelijk contractproductief We spreken hier met name van statisch rekken, indien je toch rekt  dan graag DYNAMISCH OM TONUS OP TE BOUWEN!

7 Spiervermoeidheid Spiervermoeidheid: afhankelijk van de intensiteit van inspanning kan er vermoeidheid optreden: –Centrale vermoeidheid –Neuromusculaire vermoeidheid –(Lokale) energie voorziening

8 Spiervermoeidheid

9 Spierpijn Het is nog onduidelijk wat nu de exacte oorzaak is van spierpijn. Trainen met spierpijn geeft geen grotere kans op blessures echter; De te leveren sportprestatie zal waarschijnlijk minder zijn dan te voren. Test het anders maar eens zelf uit. Doe een intensieve krachttraining van je bovenbenen en ga na 1-2 dagen hardlopen………..

10 Overtraining Overtraining betekent een dysbalans tussen inspanning en rust  Dit kan zowel fysiek als mentaal (stress) gelden Ofwel de trainingsintensiteit is te hoog, of de rustpauze is te kort Gevolg  afname sportprestatie en ontstaan van blessures en/of overmatige vermoeidheid

11 Maatregelen om blessures te voorkomen Denk na over de duur, intensiteit en vorm van de training: –Interval versus duur –Lage belastingstijd versus hogere belastingstijd –Korte pauze versus lange pauzes –Frequentie in de week –Hoog versus laag %HF max/VO2 max etc –Fietsen versus lopen –Etc

12 Maatregelen om blessures te voorkomen Ben je bewust van herstelbelemmerende factoren: –STRESS –Medicatiegebruik –Roken –DM –Werkzaamheden –Voeding –Etc

13 Vragen???


Download ppt "Preventie en trainingsopbouw Dennis van Poppel Sportfysiotherapeut, manueel therapeut, bewegingswetenschapper."

Verwante presentaties


Ads door Google