De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Mentale training voor sporters Clinic Sportpsychologie.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Mentale training voor sporters Clinic Sportpsychologie."— Transcript van de presentatie:

1 Mentale training voor sporters Clinic Sportpsychologie

2 Mentale training voor sporters Programma VoorstellenVoorstellen Algemene inleidingAlgemene inleiding ToepassenToepassen

3 Mentale training voor sporters Even voorstellen Edith Rozendaal Sportpsycholoog VSPN - boeken - clinic - cursus - individuele begeleiding E T

4 Mentale training voor sporters Sport- prestatie Techniek/ tactiek Conditie/ Fitheid Mentale Vaardigh. Talent

5 Mentale training voor sporters Wat is sportpsychologie? Sportpsychologie bestudeert gedachten, gevoelens en gedrag van mensen in sportsituaties

6 Mentale training voor sporters Sportpsychologie Drie hoofdgroepen met onderliggende thema’s - prestatieverbetering - disfunctioneren - stoornis

7 Mentale training voor sporters - eetstoornis - angststoornis - persoonlijkheidsstoornis - stoornis van impulsbeheersing - depressie - verslaving Stoornis

8 Mentale training voor sporters - blessure - blessure - overtraindheid - overtraindheid - conflicten - conflicten - perfectionisme - perfectionisme - levensstijlmanagement - levensstijlmanagement Disfunctioneren

9 Mentale training voor sporters -doelen stellen -concentratie-mindfulness-visualisatie Prestatieverbetering

10 Mentale training voor sporters Motivatie Zelfvertrouwen Wedstrijdspanning Concentratie Mentale training Het Fundament

11 Kunnen omgaan met fouten spanning/druk/angst concentratieverlies vermoeidheid motivatieverlies emoties blessures Mentale weerbaarheid

12 Ontspanning/Activering Spanningsniveau of Arousal Prestatie Optimaal functioneren

13 Mentale training voor sporters “Concentratie is een toestand waarin de sporter uitsluitend z’n aandacht richt op de informatie die belangrijk is voor de taakuitvoering en waarbij de sporter niet gestoord wordt door informatie die niet van belang is voor de taakuitvoering”. Concentratie/Aandacht

14 Mentale training voor sporters Concentratie/Aandacht

15 Concentratie/Aandacht 1 = ik en mijn taak ( bewegingen, waarnemingen, beslissingen nemen ) 2 = directe afleidingen ( temperatuur, tegenstander, baan ) 3 = is-behoort te zijn vergelijking 4 = winnen/verliezen 5 = gevolgen van winnen/verliezen 6 = zinsvraag ( wat doe ik hier?)

16 Waar zou je eigenlijk aan moeten denken? Associatie: Je focust op lichamelijke ervaringen en monitor de veranderingen die optreden. Bijvoorbeeld je ademhaling en spiersensaties. Dissociatie: Je richt de aandacht weg van de lichamelijke ervaringen door een vorm van afleiding te gebruiken die bedoeld is om je minder bewust te laten zijn van vermoeidheid en pijn. Mentale training voor sporters Gedachtetraining

17 Gedachtetraining Welke strategie werkt nu het beste? associatie snellere tijden op zal leverenassociatie snellere tijden op zal leveren dissociatie het gevoel van zware inspanning, vermoeidheid en pijn kan verminderendissociatie het gevoel van zware inspanning, vermoeidheid en pijn kan verminderen voorkeur voor associatie tijdens wedstrijden en dissociatie tijdens trainingenvoorkeur voor associatie tijdens wedstrijden en dissociatie tijdens trainingen topsporters beide strategieën gebruiken gedurende trainingen en wedstrijden en kunnen snel switchentopsporters beide strategieën gebruiken gedurende trainingen en wedstrijden en kunnen snel switchen

18 Mentale training voor sporters Zelfspraak Korte zin (mantra) die je tegen jezelf zegt ter versterking

19 Mentale training voor sporters Visualisatie Wat is dat? Het gebruik maken van alle zintuigen om een ervaring in de geest te (her)creëren Het gebruik maken van alle zintuigen om een ervaring in de geest te (her)creëren.

20 Mentale training voor sporters Visualisatie Hoe werkt het? Verbeeldingskracht is sterker dan wilskracht

21 Mentale training voor sporters Visualisatie Hoe werkt het? Er wordt een patroon of schema geactiveerd

22 Mentale training voor sporters Visualisatie Waarom? - techniek versterken - tactiek inslijpen - mentaal voorbereiden op wedstrijd - omgaan met wedstrijdspanning - bij blessures - concentratie versterken - achteraf naspelen en zo leren van je acties

23 Mentale training voor sporters Tot Slot Veel succes/plezier met de toepassing!


Download ppt "Mentale training voor sporters Clinic Sportpsychologie."

Verwante presentaties


Ads door Google