De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Netwerkvoormiddag Communicatieve Vaardigheden - Zakelijke Communicatie Barbara Axters.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Netwerkvoormiddag Communicatieve Vaardigheden - Zakelijke Communicatie Barbara Axters."— Transcript van de presentatie:

1 Netwerkvoormiddag Communicatieve Vaardigheden - Zakelijke Communicatie Barbara Axters

2 Netwerken

3 Doel?  Gesprek over:  Implementatie nieuwe leerplannen + gebruik materiaal nascholing: ervaringen?  Handboeken: waar vind je goed materiaal, waar schieten ze tekort?  Doelen die moeilijk te bereiken zijn  Evaluatie: aanpak  Samenwerking  Ondersteuning voor leraren die dit voor het eerst geven + van elkaar  Cursusmateriaal uitwisselen rond thema’s of leerplandoelen  Eventueel uitwerking thema’s om te delen: taakverdeling  Buddy’s

4

5 Nieuwe leerplannen - nascholing  Feedback?

6 Handboek of eigen cursus? tso

7 Handboek in de maak De ruim 40 werkwijzers zijn altijd en overal inzetbaar, thuis en in de klas, bij eigen lesmateriaal en als fundament van een methode. Dankzij hun uiterst inzichtelijke zoekstructuur en opbouw ontsluiten ze snel en gericht de meest essentiële aspecten van communicatieve vaardigheden én zakelijke communicatie:  taaltaken organiseren;  informatie verwerven en verwerken;  het communicatieschema en soorten communicatie;  strategieën voor receptieve en productieve vaardigheden;  schrijf- en spreekkaders voor tientallen communicatieve situaties;  OVUR-stappenplannen voor concrete vaardigheidsopdrachten;  spelling en taal, met extra aandacht voor de NBN-normen en taalzorg.  De praktijkgerichte werkwijzers bieden bovendien de mogelijkheid om een individueel vaardigheidstraject (op basis van evaluatiecriteria) in kaart te brengen. Vaardig – werkwijzers (zakelijke) communicatie houdt in het bijzonder rekening met de leerplannen voor tso (3de graad) en bso (2de en 3de g

8 Leerplandoelen  Bekijk het leerplan voor (een van je) doelgroep(en)  Welke doelen vind je moeilijk te bereiken?  Voor welke doelen vond je mooi materiaal in je handboek?  Voor welke doelen heb je zelf goed materiaal gemaakt?

9 Krachtige leeromgeving  Schep tijdens je lessen lees- en schrijfsituaties die ten dienste staan van je vak. Kies voor een rijk assortiment aan teksten, documenten en andere informatiebronnen (tabellen, grafieken, schema’s …)

10 Krachtige leeromgeving  Koppel het lezen en schrijven aan een uitdagend en levensecht doel dat het lezen en schrijven noodzakelijk en motiverend maakt.

11 Krachtige leeromgeving  Geef hulpmiddelen bij het lezen en schrijven: verhelderende afbeeldingen, een inhoudelijk schrijfkader, een voorgestructureerd schema of een tabel die het lezen richten …

12 Krachtige leeromgeving  Zet leerlingen samen aan het werk zodat ze met en van elkaar kunnen leren. Bevorder de samenwerking door een goede werkvorm, taakverdeling en timing van de opdracht

13 Krachtige leeromgeving  Ondersteun de leerlingen voor en tijdens de lees- en schrijfopdrachten. Besteed na de opdracht niet alleen aandacht aan het lees- of schrijfproduct, maar ook aan de manier waarop leerlingen tot dat product zijn gekomen.

14 Evaluatie - aanpak

15 Evalueren om te leren  Formatief – summatief  Proces en product  Assessment-effecten  Feedback!  Proces  Zelfregulering  Persoonlijk  Uitbreiding/ verdieping

16 Punten toekennen  Klasgemiddelde = demotiverend!  Criteriumgericht: op basis van behaalde leerdoelen  Leerlinggericht: groei van de leerling

17 Hoe gebeurt het nu?  Proefwerk  Dagwerk  Permanente evaluatie  Gespreide evaluatie  Proces – product  Basis – uitbreiding en verdieping  Leren leren  Feedback  Attitudes evalueren

18 Droomscenario evaluatie voor Nederlands?

19 Schrijfkaders, ondersteunende schema’s, verbeterschema’s

20 Assessmentleren Groei bijhouden?

21 Differentiatie binnen je vak?

22

23 Ondersteuning bieden aan  elkaar  nieuwe leraren

24 Cursusmateriaal – goede praktijkvoorbeelden?

25 Wat hebben we nog tekort?

26 Taakverdeling?


Download ppt "Netwerkvoormiddag Communicatieve Vaardigheden - Zakelijke Communicatie Barbara Axters."

Verwante presentaties


Ads door Google