De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Bio Retail Academy 11 november 2014. Dick Veerman/Foodlog & Henk Gerbers Bio+ Dick Veerman in debat met….

Verwante presentaties


Presentatie over: "Bio Retail Academy 11 november 2014. Dick Veerman/Foodlog & Henk Gerbers Bio+ Dick Veerman in debat met…."— Transcript van de presentatie:

1 Bio Retail Academy 11 november 2014

2 Dick Veerman/Foodlog & Henk Gerbers Bio+ Dick Veerman in debat met….

3 korte uiteenzetting over het WRR rapport het WRR rapport en de rol en positie van de biologische landbouw Wat kunnen we met dit rapport? - als levensmiddelen sector - als biologische sector - als bedrijf

4

5 De voedselvoorziening is de laatste decennia ingrijpend veranderd. De landbouw is geïndustrialiseerd en er heeft schaalvergroting plaatsgevonden. De internationale afhankelijkheden zijn vergroot. De macht is verschoven. Waar eerst overheid, kennisinstellingen en landbouworganisaties gezamenlijk de route bepaalden, ligt de macht nu voor een belangrijk deel bij supermarkten, zaadleveranciers, de levensmiddelindustrie, ngo’s en internationale organisaties. Ook zijn eetpatronen veranderd. Achter het aanbod op de schappen van de supermarkten gaat een complex netwerk van internationale ketens schuil.

6

7 Twee hoofdaanbevelingen Van landbouwbeleid naar voedselbeleid Bevorder de veerkrachtig voedselnet

8 Hoe zou je biologisch kunnen zien? -‘uitvinder’ van duurzaamheid -kampioen v/d meerkamp -ondernemer met de natuur -sterk in ketenmanagement -verbonden met sociale omgeving -boeren en boodschappers verbonden -innovatietuin voor gangbaar

9 bedankt

10 Helpt biologisch tegen fraudeurs en onlustgevoelens? Helpt biologisch tegen fraudeurs en onlustgevoelens? Gaan we iets hebben aan een ‘voedselvisie’ en wat is dat?

11 Juglen Zwaan/ aHealthylife Wie kun je wel en wie kun je niet vertrouwen?

12

13 Suzanne Tesselaar/ Stories of Change Workshop Storytelling

14 Bio Retail Academy Jokkebrokken en Liegebeesten Storytelling voor eerlijkheid, transparantie en erecode Suzanne Tesselaar

15 Over vertrouwen en storytelling Veranderen en verbinden met verhalen Spelen met storytelling voor biologisch voedsel Afsluiting Programma

16 Wholefood the corporate story Wholefood seaweed

17 Werken aan vertrouwen oordeel niet geef elkaar (een veilige) ruimte neem de verhalen serieus accepteer ze als de werkelijkheid verhalen zijn cadeautjes niet raden wie de verteller is

18

19 De wereld veranderen Mensen zijn niet tegen veranderingen; ze willen niet verandert worden. …dus storytelling als dialoog in co-creatie Peter Senge

20 Workshop Ken je een verhaal van jezelf of jouw omgeving, waardoor een gedragsverandering ontstond? Deel dat verhaal met je buren Kies er een uit die een ander met ons deelt

21 sprookjes fantasieën roddels management verhalen geleefde verhalen tegen- verhalen Bio+ verhaal 21 mythes

22 Story en storytellingtelling Soort verhalen Functie van verhalen Effect van verhalen

23 Story en storytelling Story: Is het medium: ze gaan altijd over bepaalde figuren die op een bepaald moment, op een bepaalde plaats iets specifieks doen. Ze gaan over karakters die obstakels tegenkomen die hun wensen in de weg staan Storytelling: Is het interactieve proces van zingeven, ervaringen delen, kennis overdragen en onderhandelen over identiteit

24 * Corporate story: eendimensionaal Voor positionering, merkenbouw en marketing * Geleefd verhaal: dialoog Beïnvloed gedrag * Geco-creërd verhaal: interactief Mobiliseert, is besmettelijk en verbindt Soort verhalen

25 Weergave van gebeurtenissen die met elkaar in verband worden gebracht opeenvolging van gebeurtenissen heeft een plot, (anti) held, vijanden, vrienden roept emotie op, bevat emotie en/of om emotie uit te lokken is geleefd, autentiek, waar of waarachtig Definitie geleefd verhaal

26 Functie van storytelling Verhalen vertellen over veranderingen Verhalen ontvlammen verandering Verhalen beïnvloeden verandering Verhalen zijn de verandering

27 Ebola bestrijding Radio show Verhaal van een verpleegster Waar is het voedselverhaal?

28 Formeel = structuur Informeel = cultuur Interventie doelen visie en strategie keurmerken en afspraken gedeeld (eerlijk) verhaal over biologisch voedsel zingevingsverhalen ervaringsverhalen over bio voedsel Storytelling als dialoog

29 Corporate story Geleefde verhalen Co-creatie doelen, processen, systemen management taal toekomst focus gedeelde visie en doel verandertaal verleden heden toekomst ervaringen, zingeven bio-taal verleden en heden focus Interactieve interventie

30 verhalen geven context verhalen verbinden verhalen zetten aan tot actie: mobiliseren verhalen maken abstracte informatie concreet verhalen geven inzicht verhalen geven een kader (‘framen’) Effect van verhalen

31 Workshop Bio en industrie naar elkaar toegroeien? Wat is dan het gezamenlijke Bio+ verhaal in 2015 >? Wie is de (antiheld)?, vrienden, vijanden, plot?* m.a.w. welke rol nemen merken, producent, groothandel en aanbieder in? Fresco in 2012

32 Crisis en storytelling Over: Ezelvlees, kikkermelk en oude koeien

33 10 regels voor storytelling succes 1.gebruik verhalen selectief 2.luister voor je spreekt 3.richt zorgvuldig 4.maak het persoonlijk 5.maak het echt (eerlijk)

34 10 regels voor storytelling succes 6. ken het verhaal, niet de woorden 7. maak contact met de luisteraar(s) 8. gebruik simpele taal 9. laat het verhaal zijn werk doen 10. vergeet niet: We zijn allemaal verhalenvertellers! Geoff Mead 2014

35 MacDonalds Spongebob

36 Dank en link s.v.p.!

37 “The world has taken a narrative turn”

38 Literatuur Yiannis Gabriel psychologie  organisatie theorie Barbara Charniawskaorganizational behaviour David Bojecommunicatie wetenschappen Buchanan & Dawsonorganisatieveranderingen Nick Faircloughorganisatie discourse Francois Breuerinterventies en praktijk Steven Denningmanagement praktijk Suzanne Tesselaarorganisatieveranderingen en interactieve interventie

39 Storytelling en leiderschap Aan een slechte leider hebben mensen de pest Mensen prijzen en goede leider Over een geweldige leider zeggen mensen: “we hebben het zelf gedaan” Peter Senge

40 narratief klimaat scheppen verhaalgevoeligheid narratieve intelligentie “prioritijd” authenticiteit Interactieve narratieve ruimte

41 Storytelling en veranderingen strategisch inzicht in dynamisch proces; continuïteit verleden, heden en toekomst verbinden zin- en betekenis geven aan de verandering identiteit onderhandelen tactisch verandertaal blootleggen en gebruiken (re)frame patronen communicatieflow veranderen co-creatieproces van een gedeeld verhaal operationeel Illustreren concretiseren

42 flarden ordenen prioriteren uitlichten context geven Verhaal emoties ideeën ervaringen indrukken beelden Real time zingeven

43 Slotakkoord, terugblik op de dag, samenvatting & conclusies.

44 Hartelijk dank voor uw komst !


Download ppt "Bio Retail Academy 11 november 2014. Dick Veerman/Foodlog & Henk Gerbers Bio+ Dick Veerman in debat met…."

Verwante presentaties


Ads door Google