De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Wereldburgerschap Zaakvakonderwijs in (inter) actie?! Madeleine Vreeburg KNAG vakoverstijgende pabo-dag 9 april 2014.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Wereldburgerschap Zaakvakonderwijs in (inter) actie?! Madeleine Vreeburg KNAG vakoverstijgende pabo-dag 9 april 2014."— Transcript van de presentatie:

1 Wereldburgerschap Zaakvakonderwijs in (inter) actie?! Madeleine Vreeburg KNAG vakoverstijgende pabo-dag 9 april 2014

2 Maxima als wereldburger Waren mijn Pabo studenten maar zo geïnteresseerd………

3 Waarom wereldburgerschap? Van wens naar noodzaak  Delen van waarden, respecteren van verschillen, verbondenheid voelen  Onderwijs 80% van de leraren (p.o.) vindt wereldburgerschap een belangrijk onderwerp voor het onderwijs  Blik op de wereld; maatschappij verandert door internationalisering

4 WereldBurgerschap: hoe? 1. Het staat zonder meer in de visie van jouw Pabo. 2. Sluit aan bij bestaande vakken, onder meer:  Aardrijkskunde  Taal  Levensbeschouwing  Natuur en milieu 3. Gebruik Samsam om het handen en voeten te geven

5 Wereldburgerschap in de geschiedenis “ De wereld is mijn land van herkomst.” - Socrates - (circa 450 B.C.) “I am not an Athenian or a Greek, but a citizen of the world.” - Diogenes - (350 B.C.) “For me as emperor, my city and fatherland is Rome; but as a man, I belong to the world." - Marcus Aurelius - (180 A.D.)

6 Vensters op de wereld

7  Waarom? Omdat studenten het nodig hebben! Zij zijn de toekomstige opvoeders van nieuwe wereldburgers. – Een wereldburger heeft het volgende nodig: • Kennis • Bewustzijn • Kennis en inzicht • Empathie en respect • Notie van afhankelijkheid en relaties

8 8 thema’s.

9 Diversiteit .. Historisch cultureel Bio diversiteit Dagelijks leven Tiziana filmpje

10 Identiteit Religieuze identiteit Nationale identiteit Harmonieus samenleven

11 Mensenrechten Naleven van mensenrechten Schending van mensenrechten Sociaal economische rechten onderwijs

12 Duurzame ontwikkeling Bevolkingsgroei en stedelijke ontwikkeling Beschikbaarheid van natuurlijke bronnen Klimaat verandering

13 Globalisering Wereldwijde economische relaties Mondiale migratiestromen Culturele uitwisseling

14 Verdeling Armoedebestrijding Ongelijke toegang tot voedsel, onderdak en gezondheidszorg Huizen in zuidafrika Voedselschaarste en stijgende prijzen

15 Vrede en conflict Inzet van vredestroepen Internationaal terrorisme Vluchtelingen voor geweld

16 Mondiale betrokkenheid Internationale gemeenschap Consumptie en levensstijl Kamer van Maryse Rol van moderne media

17 Wat betekent dit voor de Pabo en het thema van deze dag?  Studenten kunnen altijd actief aan de slag met een thema en een samsam (samsam gaat altijd over een thema én een land)  Taal en interactief leren mbv de website én het magazine  Vergroot kennis en vaardigheden op een aansprekende manier

18 Hoe dan?  Aardrijkskunde: spreekt voor zich: de wereld gaat leven voor studenten  Taal: begrijpend lezen en nieuwsbegrip  Natuur, milieu en techniek: zie samsam thema’s, maar ook: vanaf september 2014 aandacht voor uitvindingen! techniek

19 Samsam  Magazine  Website.  Oude nummers opvragen  Studenten aan de slag op stage 


Download ppt "Wereldburgerschap Zaakvakonderwijs in (inter) actie?! Madeleine Vreeburg KNAG vakoverstijgende pabo-dag 9 april 2014."

Verwante presentaties


Ads door Google