De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Hst 4: De wereld indelen.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Hst 4: De wereld indelen."— Transcript van de presentatie:

1 Hst 4: De wereld indelen

2 Planning van vandaag Terugblik Uitleg restant paragraaf 4.2
Zelfstandig werken Hst 4

3 Terugblik Centrum – periferie Wat is het centrum van de wereld?
Koloniale tijd ? Vanaf dat moment kun je spreken van globalisering Kolonisatiegolven Centrum – semi-periferie – periferie Wat is het centrum van de wereld? Welke 3 centra’s zijn er als je gaat inzoomen op het centrum van de wereld (westerse wereld) NO VS, Blauwe Banaan en Japan. Global shift (heeft invloed op het historische centrum – periferie model)  waarom? Demografisch transitiemodel  Wat is dat?

4 Demografische transitie (BB)

5 Demografische transitie (BB)

6 Cultuurgebieden Een gebied dat wordt gekenmerkt door min of meer dezelfde cultuurelementen. De belangrijkste drie cultuurelementen zijn: taal, godsdienst en geschiedenis. Alternatief?  Culturele dimensies van hofstede Overgangsgebieden tussen cultuurgebieden vormen een bron van spanningen, dit is een voedingsbodem voor fundamentalisten (Clash of Civilizations, Huntington!)

7 Cultuurgebieden (diffusie)
Tussen cultuurgebieden kan culturele diffusie plaatsvinden. Wat is dat diffusie? Denk aan diffuus licht  alle richtingen uit, culturele diffusie betekent dus culturele vermenging. Culturele diffusie vind sinds mensenheugenis plaats dmv handelaren, reizigers, overheersing etc.

8 Culturele diffusie 2 In 19e eeuw nam diffusie (vermenging) intensief toe: Koloniale uitbereiding Wereldwijde zoektocht naar grondstoffen en afzetmarkten Sneller en goedkoper vervoer Tegenwoordig gaat diffusie sneller dan ooit dit komt alle moderne communicatiesystemen. Daardoor veel internationale handel met als wereldtaal (= lingua franca) het engels. Regio’s die ontzettend diffuus zijn (dus hebben ook veel mogelijkheden om zich te verplaatsen [mobiliteit] en krijgen zo de meeste kennis binnen) profiteren het meeste van nieuwe ideeën en technieken. Steden die mobiel zijn bv: New York – Londen – Tokyo etc. Het centrum is heel diffuus en wordt daarom ook wel de Fast World genoemd. De periferie daarentegen de Slow World (traditioneel)

9 Culturele diffusie 3 Door die culturele diffusie heeft de mens overal op de wereld wel contact met elkaar (oa. FACEBOOK). Dit contact wordt steeds intensiever. De wereld is aan het veranderen tot een netwerksamenleving (ons kent ons). In de netwerksamenleving nemen de relatieve afstanden snel af, dit noemen we tijd-ruimte compressie. Relatieve afstanden: Afstand in tijd, geld en moeite. Netwerksamenlevingen zijn sterker in de fast world dan de slow world. Waarom is dat ?

10 Tijd-ruimte compressie Het kleiner worden van de wereld

11 Tijd-ruimte compressie: Relatieve afstanden nemen af (of toe) door technologische ontwikkelingen

12 Verwestering en modernisering
Na WO2 neemt invloed van de VS op de wereld toe (door oa Marshallplan en MacKinder theorie) Dit leidt tot cultuurverandering met een Amerikaans tintje, daarom noemt men het ook wel Amerikanisering. Veel kritiek op amerikanisering: Het is geen verbetering voor de samenleving  Mensen worden juist egoïstischer etc.  Is dat zo??

13 Verwestering en modernisering (2)
Veel mensen vrezen door globalisering (lees amerikanisering) voor verlies aan regionale identiteit Ik voel me in NL  Brabander. (Afgebakend en veilig overzichtelijk gevoel en herkenning!) In Europa ben ik een Nederlander! In de VS kom ik uit Europa! Regio’s spelen een belangrijke rol in de identiteit van mensen (+ beeldvorming) Moderniseringen vinden vaak maar gedeeltelijk plaats (in arme landen) daarom spreekt men ook van Fragmentarische modernisering. Polarisatie (recht tegenover elkaar staand [zij tegen wij]) Maatschappelijke lagen Etnische achtergronden Geloof Taal

14 Voor nu: Nakijken Hst 3 Zelfstandig werken Hst 4 (p4.1 – 4.2)

15 Volgende keer; paragraaf 4,3 Economische triade


Download ppt "Hst 4: De wereld indelen."

Verwante presentaties


Ads door Google