De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Politiek Bedrijven Arnhem, 5 april 2005. Agenda  Inleiding  Politiek: communicatie en macht Model over macht in bedrijven  Politiek Handelingsmodel.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Politiek Bedrijven Arnhem, 5 april 2005. Agenda  Inleiding  Politiek: communicatie en macht Model over macht in bedrijven  Politiek Handelingsmodel."— Transcript van de presentatie:

1 Politiek Bedrijven Arnhem, 5 april 2005

2 Agenda  Inleiding  Politiek: communicatie en macht Model over macht in bedrijven  Politiek Handelingsmodel Planmatig kijken naar Politiek Handelen Modellen van Martin Hetebrij  Handelingsstijlen ( Testje )

3  Case

4 Politiek Bedrijven  Gebruik je om een beslissing te forceren  Hiervoor gebruik je communicatie en macht  Kwaliteit van macht productief/effectief/algemeen belang dienend transparant gerespecteerd

5 Schema over Macht Macht Verdelen Macht Beantwoorden Macht Hanteren Macht Mobiliseren

6 Wat gebeurt er als organisaties Macht niet juist hanteren?  Top deelt macht met kluwen van machtsblokken  Niemand weet hoe beslissingen worden genomen  Snelheid is weg uit de organisatie  Medewerkers zeggen dat ze het anders willen  Leiders zeggen dat ze 70% van hun tijd aan het communiceren zijn maar er niet gebeurt Dit is het geval bij veel NLse organisaties

7 Competent Politiek Handelen  Door te proberen los van de materie te komen  Door je probleem objectiever te maken  En daardoor andere mensen geïnteresseerd te krijgen in mee te werken aan oplossingen  Dan kun je alternatieven bedenken over de te volgen handelingen en wegen die je gaat gebruiken

8 Elementen van Handelingstraject (1) 1. Probleembepaling 2. Doelbepaling 3. Inzet van communicatie en macht 4. Positionering en rol

9 Elementen van Handelingstraject (2) 4. Programmeren 5. Agenderen 6. Gesprekinzetten en –structuur 7. Uitvoer! Planmatig politiek handelen Handelingsstijlen

10 Management Drives Politieke Handelingsstijlen

11 Drijfveren: waar gaat dat over? •ieder mens heeft een aantal drijfveren. Zijn drijfveren vormen een belangrijke verklaring voor gedrag en gevoel, voor denken en doen •drijfveren komen voort uit de manier waarop mensen de wereld bekijken: uit wereldbeelden •mensen hebben alleen meer wereldbeelden tegelijk…

12 wereldbeelden de wereld zit vol kansen. Richt je daar op! de wereld is de plek waar alle mensen goed moeten kunnen wonen de wereld wordt een chaos als we ons niet aan regels en afspraken houden de wereld is eigenlijk een jungle de wereld is een lekker complexe puzzel 5 miljard mensen op de aardbol, dat geeft gezamenlijke problemen we vormen allemaal een schakeltje in de grote kringloop van leven en dood

13 Graves’ theorie •de menselijke natuur is niet statisch. Als levensomstandigheden veranderen, verandert de mens mee •nieuwe levensomstandigheden vragen nieuwe regels voor denken en doen, nieuwe drijfveren •oude drijfveren blijven echter altijd bij ons •ieder mens draagt daarmee onderscheiden drijfveren in zich, die elkaar aanvullen, maar soms ook conflicteren

14 Drijfveren/handelingsstijlen gedrag waarneminggevoelens spanningen communicatie

15 Spanningen zijn nog het meest interessant ieder mens herkent het, bij zichzelf en anderen spanning is moeilijk te begrijpen, het lijkt wel alsof er binnen een individu strijd wordt geleverd tussen verschillende krachten

16 Spanningen ikwij verklarenzekerheid gelovenavontuur

17 Paars Blauw Rood Oranje Groen Geel Turkoois Geborgenheid, veiligheid Ordening, regels, zekerheden Vechten, lijfsbehoud Graves’ theorie Competitie, beter willen zijn Intellectueel, zoekend Idealen, groepsgevoel ‘Het materiele voorbij’

18 Paars Blauw Rood Oranje Groen Geel Turkoois Ordening, regels, zekerheden Vechten, lijfsbehoud Competitie, beter willen zijn Intellectueel, zoekend Idealen, groepsgevoel ‘Het materiële voorbij’ individuele drives groeps- drives Geborgenheid, veiligheid

19 Gravesian principle #7 •Er is geen verband tussen iemands drives en: -geslacht -intelligentie -ras -leeftijd •Drijfveren geven alleen richting aan het gebruik van intelligentie, sociale en zintuiglijke vermogens; ze zeggen niets over de kwaliteit van die vermogens

20 Testuitslagen: acceptatie en verwerping Acceptatie geeft aan in welke volgorde men denkt, ervaart en handelt Verwerping geeft aan, in hoeverre zich daarbij negatieve persoonlijke gevoelens aandienen (bij het handelen en het ondergaan)

21 Dank voor uw aandacht!


Download ppt "Politiek Bedrijven Arnhem, 5 april 2005. Agenda  Inleiding  Politiek: communicatie en macht Model over macht in bedrijven  Politiek Handelingsmodel."

Verwante presentaties


Ads door Google