De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Marketing MARKETINGORIËNTATIE HOOFDSTUK 3 MARKT EN VRAAG.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Marketing MARKETINGORIËNTATIE HOOFDSTUK 3 MARKT EN VRAAG."— Transcript van de presentatie:

1 Marketing MARKETINGORIËNTATIE HOOFDSTUK 3 MARKT EN VRAAG

2 Markt en vraag H3  Begrippen  Marktaandeel berekenen

3 Begrippen  Markt  Generieke vraag  Primaire vraag  Secundaire vraag  Selectieve vraag  marktaandeel

4 Markt  Samenhangend geheel van vraag en aanbod

5 Generieke vraag  Vraag naar producten of diensten die gericht zijn op een bepaalde behoefte.  Vervoer, onderwijs, voedsel etc etc

6 Primaire vraag  Totale vraag naar een bepaald soort product in een bepaalde periode in een bepaald gebied.  Voorbeeld:………………  Vraag naar vliegreizen in Nederland in 2012

7 Secundaire vraag  De vraag naar een specifiek merk ( KLM) is de secundaire vraag.

8 Selectieve vraag  Verhouding tussen secundaire en primaire vraag is de selectieve vraag, ook wel relatieve vraag genoemd.  Selectieve vraag is een verhoudingsgetal (%)

9 Marktaandeel  Marktaandeel berekenen.  Zie voorbeeld!

10 Evaluatie  Bedenk zelf een voorbeeld marktaandeel berekenen en toets elkaar!  Duo’s  Geen hulpmiddelen  10 minuten daarna nabespreking


Download ppt "Marketing MARKETINGORIËNTATIE HOOFDSTUK 3 MARKT EN VRAAG."

Verwante presentaties


Ads door Google