De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Hoofdstuk 1 Marketing vandaag en morgen Hoofdstuk 1 Marketing vandaag en morgen.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Hoofdstuk 1 Marketing vandaag en morgen Hoofdstuk 1 Marketing vandaag en morgen."— Transcript van de presentatie:

1

2 Hoofdstuk 1 Marketing vandaag en morgen Hoofdstuk 1 Marketing vandaag en morgen

3 Het Nike verhaal Principes van Marketing Hoofstuk13

4 Definitie van marketing “Marketing is een sociaal management proces waarin individuen en groepen verkrijgen waar zij behoefte aan hebben en wat zij wensen, door producten en waarde te creëren en deze met anderen uit te wisselen (ruil)”.(Kotler) "Marketing is een functie binnen organisaties en een verzameling van processen voor het creëren, communiceren en leveren van waarde voor klanten en voor het beheersen van de klantrelatie op manieren die gunstig zijn voor de organisatie en haar stakeholders” 2004 officiële AMA definitie bron: Accent ligt op: creëren en overbrengen iets waardevols opbouwen zinvolle relaties met klanten. © Economie Leer Kracht 2011

5 combinatie van instrumenten voor invullen marketingbeleid De marketingmix:

6 Waarde voor de klant Principes van marketing – Hoofdstuk 16

7 Behoefte/ waarde voor klant? Principes van marketing – Hoofdstuk 17

8 8

9 Ontwikkeling van marketing denken (1 e fase: one to many) : Product en productievisie product zo goed en goedkoop mogelijk produceren. klant komt vanzelf naar verkooppunt. (Sellersmarket) Ford: “je kunt alle kleuren krijgen, als het maar zwart is” : Verkoopgeorienteerde visie meer te koop dan wordt verkocht producent zoekt klant Promotie: Reclame 1950-nu: marketing visie Aandacht voor wens klant d.m.v. de 4P’s. Segmentatie (opdelen) en differentiatie (aanpassen) Marketingafdeling Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen Planet, People, Profit © Economie Leer Kracht 2011

10 Principes van Marketing Hoofstuk110 Ontwikkeling van marketing denken (2 e fase: one to one) 2000: Internet

11 nu

12 Wat kan er gemarket worden? -Materiële goederen -Diensten -Ervaringen -Gebeurtenissen -Personen -Plaatsen -Organisaties -Informatie -Ideeën Principes van marketing – Hoofdstuk 112

13 Waarde halen uit klanten (CRM) Klanttrouw en klantretentie Klantaandeel vergroten –Customer lifetime value (klantwaarde) Customer equity opbouwen Principes van marketing – Hoofdstuk 113

14 Het nieuwe marketinglandschap Duurzaamheid Non-profitmarketing De elektronische markt, internet Mondialisering / globalisering Principes van marketing – Hoofdstuk 114

15 Marketing anno nu Principes van marketing – Hoofdstuk 115

16 Principes van marketing – Hoofdstuk 116

17 Vakorganisaties en tijdschriften Tijdschrift voor Marketing Journal of Marketing Harvard Business Review es/AMA%20Publications/AMAPublications.aspx es/AMA%20Publications/AMAPublications.aspx Principes van marketing – Hoofdstuk 117

18 Principes van marketing - Hoofdstuk 318 Matrix van de Boston Consulting Group

19 Principes van marketing - Hoofdstuk 319 Marktaantrekkelijkheid hoog midden laag Concurrentiepositielaag midden hoog General Electric Matrix

20 Groeimatrix Ansoff bestaand nieuw bestaand Risico laag hoog Markt Product marktontwikkeling marktpenetratieproductontwikkeling diversificatie

21 21


Download ppt "Hoofdstuk 1 Marketing vandaag en morgen Hoofdstuk 1 Marketing vandaag en morgen."

Verwante presentaties


Ads door Google