De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Onderzoeksmethoden 2007-2008 Blok 2, les 3 Mieke de Waal1 Collegeweek 3 Observeren  Hoofdstuk 9: boek en vragen  Feedback tussenproduct.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Onderzoeksmethoden 2007-2008 Blok 2, les 3 Mieke de Waal1 Collegeweek 3 Observeren  Hoofdstuk 9: boek en vragen  Feedback tussenproduct."— Transcript van de presentatie:

1 Onderzoeksmethoden Blok 2, les 3 Mieke de Waal1 Collegeweek 3 Observeren  Hoofdstuk 9: boek en vragen  Feedback tussenproduct

2 Onderzoeksmethoden Blok 2, les 3 Mieke de Waal2 Observeren of interviewen?  Wanneer interviewen? Voor informatie m.b.t. attitudes, opinies, gevoelens, gedachten, kennis  Wanneer observeren? Als je feitelijk gedrag wilt vaststellen

3 Onderzoeksmethoden Blok 2, les 3 Mieke de Waal3 Voordelen observeren  Grote betrouwbaarheid: geen “oneerlijke” antwoorden i.v.m. onbewust gedrag, sociaal wenselijke antwoorden

4 Onderzoeksmethoden Blok 2, les 3 Mieke de Waal4 Nadelen observeren  Gedrag komt niet frequent voor: dan kost het veel tijd en is kostbaar  Alleen waarneembare gedragingen. Geen geen achterliggende ideeën en motivaties, hierdoor heb je kans op subjectieve interpretaties van observator  Aanwezigheid observator beïnvloedt de situatie

5 Onderzoeksmethoden Blok 2, les 3 Mieke de Waal5 Voorkomen beïnvloeding door aanwezigheid observator  Onopvallend aanwezig zijn en achteraf noteren  Een bijzondere vorm hiervan is participerende observatie  Het gebruik van (verborgen) camera’s  Doorzichtige spiegelwand

6 Onderzoeksmethoden Blok 2, les 3 Mieke de Waal6 Welke stappen neem je bij het observeren?  Operationaliseren van je centrale begrippen in meetbare kenmerken: begrippen definiëren en vaststellen wat je precies wilt gaan observeren (gedragingen / kenmerken)  Ontwikkelen van een categorieënsysteem  Een observatieschema maken  Observator duidelijke instructies geven

7 Onderzoeksmethoden Blok 2, les 3 Mieke de Waal7 Gedragsaspecten  Frequentie: hoe vaak komt iets voor? Event sampling Interval codering en time sampling  Duur van het gedrag  Intensiteit van het gedrag  Overige categorieën

8 Onderzoeksmethoden Blok 2, les 3 Mieke de Waal8 Vastleggen hoe je gaat observeren  Waar ga je observeren? (aan tafel, speelruimte, huiskamer)  In welke omstandigheden?  Op welke tijdstippen : variëren  Wie: observator, camera, meerdere observatoren (intercodeursbetrouwbaarheid)  Vastleggen met rating scale?

9 Onderzoeksmethoden Blok 2, les 3 Mieke de Waal9 Hoe registreer je bij observaties? M.b.v.  Observatieformulier (houd deze simpel!)  Jouw opmerkingen met memo- cassetterecorder, telefoon, i-pod etc  video-opnamen

10 Onderzoeksmethoden Blok 2, les 3 Mieke de Waal10 De betrouwbaarheid  Vergroten door meerdere observatoren in te zetten  inter-observatorbetrouwbaarheid meten met: Overeenstemmingspercentage Cohens kappa (nominale schaal) Correlatiecoëfficiënt (hoger meetniveau

11 Onderzoeksmethoden Blok 2, les 3 Mieke de Waal11 De validiteit  Bij complexe en exacte begrippen kun je niet rechtstreeks meten wat je wilt meten. Bijvoorbeeld dominantie. Je kiest dan indicatoren  Je valideert vaak met gegevens uit interviews

12 Onderzoeksmethoden Blok 2, les 3 Mieke de Waal12 Fight for kisses  Observatieopdracht: Interactie tussen 2 opvoeders en 1 kind: Fight For Kisses

13 Onderzoeksmethoden Blok 2, les 3 Mieke de Waal13 De observatieopdracht  feedback


Download ppt "Onderzoeksmethoden 2007-2008 Blok 2, les 3 Mieke de Waal1 Collegeweek 3 Observeren  Hoofdstuk 9: boek en vragen  Feedback tussenproduct."

Verwante presentaties


Ads door Google