De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

VraagWijzer Gemeente Wijchen 14 februari 2005. 1 Loket(aangepast) Wonen Welzijn Zorg Inkomensondersteuning.

Verwante presentaties


Presentatie over: "VraagWijzer Gemeente Wijchen 14 februari 2005. 1 Loket(aangepast) Wonen Welzijn Zorg Inkomensondersteuning."— Transcript van de presentatie:

1 VraagWijzer Gemeente Wijchen 14 februari 2005

2 1 Loket(aangepast) Wonen Welzijn Zorg Inkomensondersteuning

3 Waarom? Niet klantvriendelijk en niet klantgericht Complexe situatie tussen wal en schip Geen geïntegreerd samenhangend aanbod Samenwerking: actieprogramma

4 VraagWijzer: Dienstverleningsketen Integrale klantvraag Toegang tot dienstverlening ToewijzingLeveren van Voorziening / Product / dienst Kerntaak VraagWijzer Gemeente Wijchen MEE CIZ (RIO) KBO - ouderenadviseurs Stichting Welzijn Ouderen Kerntaak financiers Kerntaak Aanbieders / Uitvoerders

5 VraagWijzer: Hoofddoelstelling/kerntaak Dè toegang tot dienstverlening Op het terrein van (aangepast) wonen, welzijn, zorg en inkomensondersteuning Voor alle inwoners van de gemeente Geen extra schakel in keten; neemt de bestaande front-offices over Coördinatie- en trefpunt voor aansluiting keten

6 VraagWijzer: Breedte dienstverlening AWBZ verzorging en verpleging Gehandicaptenvoorzieningen Welzijn en niet AWBZ-zorg en dienstverlening (aangepast) Wonen Inkomensondersteuning en schuldhulpverlening Bijstand levensonderhoud voor mensen zonder arbeidsverplichting

7 VraagWijzer: Diepte dienstverlening Van informeren naar regelen: Integrale vraaganalyse Informatie / advies Innemen aanvraag Casemanagement Aanmeldfunctie AWBZ en SIP’S Doorverwijzen / aanmelden externe organisaties

8 VraagWijzer: Diepte dienstverlening Afhandeling WVG / alarmering / maaltijdvoorziening (incl. 90% indicaties) Nazorg WVG Afhandeling inkomensondersteunende maatregelen Met komst WMO: afhandeling huishoudelijke verzorging

9 Samenwerking VraagWijzer en vrijwillige ouderenadviseurs Hulp bij invullen formulieren Acties huur – en zorgtoeslag

10 Vraagwijzer: Wie komen er? 400 inkomen 500 zorg / welzijn Ongeveer 900 klantcontacten per maand

11 VraagWijzer: Wat treft de klant aan? De bezoekende klant (iedere ochtend van 08.30 – 12.30 uur) Wachtruimte met folderdisplay en klantcomputer 2 Zitbalies: 2 consulenten zorg / welzijn (HBO) 1 “snel”balie: 1 ondersteunend medewerker (MBO) Achterin: 1 inkomensconsulent (HBO) 1 consulent MEE 1 indicatie – adviseur CIZ

12 VraagWijzer: Wat treft de klant aan? De bellende klant (iedere werkdag van 08.30 – 17.00 uur, alleen op vrijdag van 08.30 – 12.30 uur) Binnenkomst via 1 publieksnummer Mogelijkheid huisbezoek

13 VraagWijzer: Wat treft de klant aan? De schrijvende klant VraagWijzer, Postbusnummer Gemeente Wijchen VraagWijzer@wijchen.nl Site in ontwikkeling

14 Vraagwijzer: Indiceren 1 Integraal volgens IDH-methodiek: Alle beperkingen en belemmeringen voor het (maatschappelijk) functioneren. Motorisch, energetisch en psychosociaal. Methodiek voldoet voor beoordelen recht op voorzieningen WVG, welzijn, inkomensondersteuning, en verzorging en verpleging.

15 Toegang tot huishoudelijke verzorging: Indiceren 2 Gebruikelijke zorg Normale dagelijkse zorg Binnen een leefeenheid met gezamelijke huishouding d.w.z. Partners, ouders, inwonende kinderen Geen AWBZ – rechten Mantelzorg Overstijgt gebruikelijke zorg in zwaarte, duur en / of intensiteit Op basis van vrijwilligheid Als mantelzorger niet kan / wil: AWBZ – rechten WMO laten aansluiten bij AWBZ?

16 Vraagwijzer: Indiceren 3 Individualiseren? Potentieel ontstaan schrijnende situaties: (te) strak toepassen criteria werkdocument gebruikelijke zorg (te) strak toepassen criteria ‘medisch objectiveerbare aandoening’

17 Vraagwijzer: belasting mantelzorger / huisgenoot Hoe beoordelen we dat? Aanvullende methodiek MEE: Netwerkanalyse: Situatie in beeld brengen (vraagverduidelijking) Afspraken maken met verleners gebruikelijke zorg en mantelzorgers (trajectplan)

18 Vraagwijzer: samenwerking CIZ Voorkeursleverancier onder randvoorwaarden; concurrerende prijs, kwaliteit, levertijd Voor hoogcomplexe (= meervoudige) aanvragen en bij bezwaar Blijft zo bij invoering huishoudelijke verzorging in kader WMO CIZ op locatie Vraagwijzer aanwezig

19


Download ppt "VraagWijzer Gemeente Wijchen 14 februari 2005. 1 Loket(aangepast) Wonen Welzijn Zorg Inkomensondersteuning."

Verwante presentaties


Ads door Google