De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Coachen ICT bijeenkomst 25 januari 2007. Programma 1. Terugblik 2. Weerstanden 3. Adviesgesprek.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Coachen ICT bijeenkomst 25 januari 2007. Programma 1. Terugblik 2. Weerstanden 3. Adviesgesprek."— Transcript van de presentatie:

1 Coachen ICT bijeenkomst 25 januari 2007

2 Programma 1. Terugblik 2. Weerstanden 3. Adviesgesprek

3 Doel deze bijenkomsten: via mentorings(begeleidings)vormen, het leren omgaan met weerstanden en het voeren van gesprekken, naar coachen!

4 Het totaalplaatje

5 Terugblik 1.Welke begeleidingsvormen ken je? 2.Verschil tussen mentoring en coaching?

6 Terugblik: Huiswerkopdracht Weerstanden

7 Weerstanden: 1.Nonverbaal 2.Psychologiseren 3.Een ander er voor op laten draaien 4.Grappen en grollen 5.Extern attribueren 6.Stiltes en afwachtend gedragen 7.Duikboot gedrag 8.Subgroepvormen 9.Ontlopen 10.Verwarring zaaien

8 Vechtsignalen Agressie Spot Verbaal geweld Negativisme Openlijke weerstand

9 Voorkomen van weerstanden: 1.Verstrek uitvoerig informatie 2.Geef argumenten weer 3.Zorg voor een overtuigende presentatie 4.Kies het juiste moment 5.Benoem participatie 6.Garandeer begeleiding en steun (en geef deze dan ook) 7.Onderhandel(apart) met de weerstanden groep 8.Laat de directeur een corrigerend gesprek voeren

10 Oplossingen weerstanden: -Benoemen -Omkeren -Parkeren -Apart nemen -Niet in de verdediging schieten

11 Gespreksvormen Helpend gesprek Begeleidingsgesprek Adviesgesprek Werkoverleg Functioneringsgesprek Coachingsgesprek Beoordelingsgesprek Corrigerend gesprek

12 Effecten: coach leerkracht :overnemen 2:adviseren 3:aanvullen 4:verhelderen 5:spiegelen 6:beschikbaar “Als jij nou eens stopt met praten, dan kan ik even nadenken.” adviesgesprek

13 Doelen adviesgesprek De ander helpen met (het accepteren van een) bepaald advies De ander helpen met het vinden van een oplossing

14 Fasen adviesgesprek 1. Formuleer een heldere probleemstelling 2. Definiëring van het probleem door de ander 3. Zoeken naar mogelijke oplossingen door de ander 4. Afspraken maken ‘Gesprekken hebben als doel het oplossend vermogen van de medewerkers te vergroten.”

15 Fasen adviesgesprek 1. Formuleer een heldere probleemstelling -Waar gaat het over? -Wat is er aan de hand? -Wanneer openbaart zich het probleem? -Wat gebeurt er dan? 6 w + h = wie wat waar wanneer waardoor waarom en hoe

16 Fasen adviesgesprek 2. Definiëring van het probleem door de ander -Samenvatten -Concluderen -Checken “Als de juiste vraag niet wordt gesteld, komt er van het juiste antwoord ook niets terecht.”

17 Fasen adviesgesprek 3. Zoeken naar mogelijke oplossingen door de ander -Inventariseren -Beargumenteren -Adviseren “ “Feedback is op de zaak gericht en niet op de persoon”

18 Fasen adviesgesprek 4. Afspraken maken -Kiezen van de te volgen werkwijzen -Tijdspad -(nieuwe afpraak)

19 Stellen van vragen: Open vragen Vragen met wat en hoe De wondervraag “De kunst van het vragenstellen: door de juiste vragen te stellen iemand bewust te maken van reeds aanwezige kennis.”

20 Opdracht adviesgesprek -2 mensen voeren gesprek -1 observant: stellen van vragen -1 observant: nonverbale signalen Wie een gesloten vraag stelt, krijgt als antwoord slechts een echo van zijn eigen kijk op de zaak terug.”

21 Huiswerkopdracht vragenstellen Oefen in allerlei situaties het stellen van vragen Goed luisteren is de basis voor het stellen van de goede vragen


Download ppt "Coachen ICT bijeenkomst 25 januari 2007. Programma 1. Terugblik 2. Weerstanden 3. Adviesgesprek."

Verwante presentaties


Ads door Google