De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

In de bouw.  Hallo MBO’er  Loopbaancoaching  Wat is coaching wel/niet  De coachmatrix  Afsluiting.

Verwante presentaties


Presentatie over: "In de bouw.  Hallo MBO’er  Loopbaancoaching  Wat is coaching wel/niet  De coachmatrix  Afsluiting."— Transcript van de presentatie:

1 In de bouw

2  Hallo MBO’er  Loopbaancoaching  Wat is coaching wel/niet  De coachmatrix  Afsluiting

3 Hoe zitten jouw leerlingen erbij? (bron: Kenmerkend MBO, onderzoek 2009 van Hiteq) Switch oorzaken:  29,1% opleiding heel anders dan men had verwacht.  9.1% had een heel ander beeld van het werk of de stage.  10% eigen capaciteiten schieten te kort.  9,4% met de opleiding verwacht men onvoldoende kansen op arbeidsmarkt.  8,2% Privé problemen. (bij niveau 1 het hoogst)

4 Privéproblemen van de mbo’er:  9,2% is wel eens veroordeeld voor misdrijf.  33,5% heeft softdrugs gebruikt.  8,8% heeft harddrugs gebruikt.  12,3% heeft iemand mishandeld.  10,3% is mishandeld.  17,1% heeft dyslexie.  10,9% heeft ADHD of andere ziekte die gedrag beïnvloedt.  8,0% heeft iets in drugshandel gedaan.  8,9% moet thuis voor anderen zorgen.  8,0% heeft geen contact met (één van de) ouders.  5,2% heeft rugzakindicatie.(handicap of gedragsstoornis)

5 (bron: handboek voor begeleiding van het Regio College uit 2006)  Begeleiden naar een diploma… of naar de arbeidsmarkt.  Aanwezigheid administreren en op aanspreken.  Mogelijke problemen signaleren -> advies inwinnen bij SC en/of doorverwijzen naar SC.  Coachen op: - deelnemer is zelf verantwoordelijk voor leerproces. - leren in de praktijk en leren van praktijksituaties.

6  Opleggen/ adviseren/ voorschrijven van je eigen oplossing.  Leren in meester-gezel verhouding.  Werkbegeleiding.  Therapie.  Een gesprek met een goede vriend.  Een interview over iemands privéleven.

7 Een voorbeeld van hoe het vooral wel/niet moet. Bad coach vs Good coach

8  Iets anders dan een competentiemeting afvinken.  Iets anders dan een (BPV)functioneringsgesprek.  Iets anders dan een slecht nieuwsgesprek.  Iets anders dan een informerend gesprek. Je gaat niet voor de leerling staan, maar achter de leerling.

9  Een leerling zelf doelen laten stellen.  Een leerling van A naar B coachen, waarbij de leerling kan vertellen hoe hij/zij van A naar B is gekomen.  Coachingsvaardigheden in zetten.  Structurele contactmomenten.

10 Een leerling niet achterop nemen, maar leren fietsen!  De juiste vragen stellen.  Leerling zelf stappen laten formuleren.  Verschillende soorten gesprekstechnieken inzetten.  Coachen is OEN: open, eerlijk en nieuwsgierig.

11 Gesloten vragen zijn vragen waar een leerling met een ja of nee antwoord op kan geven. Open vragen nodigen meer uit om over jezelf te vertellen. Wie kan de open vragen er uit vissen? Opdracht

12  Vanuit je functie als: ◦ docent ◦ studiebegeleider ◦ Mentor ◦ Loopbaancoach  Coach je collega’s of leerlingen: ◦ bij begeleidingsgesprekken (collega) ◦ bij groepsopdrachten/ samenwerkend leren ◦ bij projecten & het maken van werkstukken ◦ tijdens zelfwerkuren

13  Luisteren  Samenvatten LSD  Doorvragen & juiste vragen stellen  Feedback geven  Weerstand herkennen en inzetten (confronteren)  Gedrag in het hier & nu benoemen  Motiveren  Je stijl bewust afstemmen op de coachee  Deurtjes gebruiken & gespreksfases duidelijk doorlopen (1 situatie, 2 probleem, 3 doel, 4 actie)

14 Coachingsgesprekken hebben bijna altijd dezelfde structuur: 1. Situatie 2. Probleem 3. Doel 4. Actie Dit zijn 4 deuren om het doel van de coachee te bereiken en de coachvraag te onderzoeken.

15 1 Denkdeur: Situatie/Feiten Verzamelen Toets aannames 4 Doedeur: Acties Hoe ga je het aanpakken? Wie/ wat betrek je er bij? 2 Gevoelsdeur: Probleem Analyseren van een kwestie Probleem is datgene waar iemand last van heeft (‘Nou, en?’) 3 Behoeftendeur: Doel Kiezen Vaak het omgekeerde v.h. probleem

16 Deel A Schrijfopdracht: 5 min ◦ Maak vragen voor bij de 4 deuren Deel B Gespreksopdracht in 2 rondes: Ronde 1: 10 min met daarin: a. Het “coachingsgesprek”;  Collega 1= coachee; neem een eenvoudig/ klein probleem  Collega 2= coach: situatie en probleem helder krijgen (waarbij je in ieder geval deur van je coachee ‘opent’) Ronde 2: idem, wissel van rol (ook 10 min.)

17  In tweetallen: ◦ Is de situatie en probleem helder? ◦ Welke tactieken gebruikte de coach? ◦ Welke vluchtwegen de coachee?  Plenair: ◦ Wat werkte wel/niet; wie wil er wat over zeggen?

18  Bekijk je eigen lbc klassenlijst. Neem 5 minuten om langs de namen te gaan en te reflecteren op:  Wat weet je van ze?  Wie ga ik op korte termijn uitnodigen voor een loopbaancoachgesprek?

19 Geef je groepsgenoten allemaal een Compliment!

20 ‘Praten over problemen creëert problemen, praten over oplossingen creëert oplossingen’ Steve de Shazer ( )

21  Was het nuttig ?  Zijn er nog vragen? Gevraagd: twee vrijwilligers voor het schrijven van een korte feedback op deze workshop.


Download ppt "In de bouw.  Hallo MBO’er  Loopbaancoaching  Wat is coaching wel/niet  De coachmatrix  Afsluiting."

Verwante presentaties


Ads door Google