De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Wat roept kwaliteitsmanagement bij u op? Alleen steekwoorden!

Verwante presentaties


Presentatie over: "Wat roept kwaliteitsmanagement bij u op? Alleen steekwoorden!"— Transcript van de presentatie:

1 Wat roept kwaliteitsmanagement bij u op? Alleen steekwoorden!

2 Kwaliteitsmanagement Hoe krijg ik mijn mensen mee?

3 Ervaring kwaliteitsmanagement

4 Kosten Baten

5 Wat krijgt u mee vandaag? U krijgt inzicht in kwaliteitsdenken U krijgt inzicht in het Waarom van kwaliteitsmanagement U herkent weerstanden U krijgt tips hoe een verander/kwaliteitstraject tot een goed einde te brengen.

6 Programma Korte inleiding op “Hoe krijg ik mijn team mee” Inleiding op opdracht10 minuten Opdracht uitwerking 15 minuten Korte pauze 10 minuten Terugkoppeling 2 minuten per kracht10 minuten Samenvattend en laatste tips10 minuten Afsluitenrond uur Borreltijd

7 Geen kwaliteitsmanagement

8 Waar draait kwaliteit om? Verbinding tussen mensen!

9 Blijvend continu proces

10 Weerstand hoort erbij, niet goed of fout Twijfel aan de noodzaak Twijfel aan de oplossing Twijfel aan het proces Het gaat om degene die moet veranderen!

11 Verschillende fasen van weerstand Ontkenning Weerstand Zelfonderzoek Verbinding

12 Duwende kracht Drijvende kracht Trekkende kracht 5 krachten om naar streefsituatie te komen 1. urgentie 3. planning 4. interactie 5. leiderschap 2. ambitie

13 Opdracht In 5 groepen uiteen Iedere groep werkt 1 kracht uit in een kwartier Schrijf de uitkomsten op een sheet Per groep 2 minuten terugkoppelen van de uitkomsten aan de groep

14 Urgentie tot veranderen/ verbeteren Moeten of willen Wie zet de verandering in? Organisatieprobleem is geen probleem Prestatieprobleem vaak door organisatieprobleem

15 Ambitie Waar gaan we naar toe Wat betekent de verandering voor de doelgroep Voor- en nadelen voor de doelgroep Sluit aan bij het probleem

16 Planning Veranderverhaal Veranderproces Veranderstrategie : moeten, weten, willen of leren

17 Interactie Belangrijkste van het hele veranderproces! Weten: informeren, uitleggen, overtuigen Moeten: mededelen, instrueren, aanspreken, uitwerken Willen: inspraak, onderhandelen, belonen, inspireren Leren& Ontdekken: ervaren, leren, feedback geven, vormgeven

18 Leiderschap Directief leiderschap (moeten/ mededelen) Expertrol (bij informeren, overtuigen) Coachend leiderschap (bij leren en ervaren) Inspirerend/waarderend/bemiddelend leiderschap (prikkelen, inspireren organisatiebelang –ind. belang)

19 Leiderschap, en interactievormen Informeren, uitleggen, overtuigen, meedenken Mededelen, instrueren, aanspreken, uitwerken Ervaren, Leren Feedback geven vormgeven Inspraak, onderhandelen, belonen, inspireren

20 Tips Urgentie: Waarom ga ik starten kom met feiten, Analyse van een probleem is belangrijk Ambitie: Stel de ambitie niet te groot en ver weg Oplossing van probleem Hak grote ambities op in kleinere verbeterplannen Wees zo vroeg mogelijk duidelijk over de ambitie

21 tips Planning: Kies een best passende veranderstrategie Betrek het team bij de planning Wees flexibel Zet samen stempelposten uit Interactie: Veranderen doe je samen Veel luisteren en doorvragen Sluit aan bij de persoon die moet veranderen Sluit aan bij de gekozen strategie Wissel ervaringen met collega’s uit

22 Leiderschap: Bezin je op je eigen leiderschap Begeleid interactie met ruimte voor verrassingen Blijf opbouwend in gesprek, waarderend, motiverend Stel een projectleider aan met tijd en gewicht Ga niet veranderen om het veranderen Flexibiliteit is geen doel op zich

23 Afsluitend: Heeft u vragen of wilt u met uw team starten en heeft u ondersteuning of advies nodig? BV. Koersbepaling, Advisering en begeleiding van de praktijk Neem contact op met ZorgImpuls, Caroline Zoon Adviseur, kwaliteit en leefstijl/preventie


Download ppt "Wat roept kwaliteitsmanagement bij u op? Alleen steekwoorden!"

Verwante presentaties


Ads door Google