De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Doen, denken, willen Workshop voor opleiders en begeleiders Congres V&VN Opleiders Donderdag 31 januari 2013 De Reehorst te Ede Els Nijssen & Jan van Diepen.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Doen, denken, willen Workshop voor opleiders en begeleiders Congres V&VN Opleiders Donderdag 31 januari 2013 De Reehorst te Ede Els Nijssen & Jan van Diepen."— Transcript van de presentatie:

1 Doen, denken, willen Workshop voor opleiders en begeleiders Congres V&VN Opleiders Donderdag 31 januari 2013 De Reehorst te Ede Els Nijssen & Jan van Diepen

2 Doelstelling van de workshop Hoe kun je studenten begeleiden in hun leerproces met behulp van logische niveaus? Oefenen in het stellen van de juiste vragen bij: Wat doe je? Wat denk je? Wat wil je?

3 Programma  IJsbreken en focus  Achtergrond over logische niveaus  Oefenen werkvorm  Oogsten van ervaringen

4 IJsbreker Stel je aan elkaar voor in twee- of drietallen.  W ie ben je?  Wat doe je?  Wat wil je hier leren? Tijd 5’

5 IJsberg van McClelland

6 Drie niveaus van feedback Single loop  Feedback op gedrag  Leren van gedrag Double loop  Feedback op opvattingen  Bewust worden van gedachten Triple loop  Feedback op identiteit en wil  Leren door eigenaar te worden van de situatie.

7 Zes reflectie niveaus van Dilts Aandachtspunten  Zes kennisniveaus van buiten naar binnen, concreet naar abstract.  Zelfonderzoek, coaching door begeleiders, feedback mede-studenten.  onderzoeken met een werkvraag  Niveaus ‘afpellen’.  ‘Blokkades’  Lopen= lijfkennis. Heel de mens. Omgeving Gedrag Vaardigheid Overtuiging Identiteit Inspiratie

8 Andere vormen (toegevoegd)

9 Stellingen over leren - Onderliggende niveaus zeggen iets over bovenliggend gedrag - Studenten leren het best als ze feedback krijgen op hun gedrag en die meenemen in hun ontwikkeling en bij zelfonderzoek Vraag: kloppen deze stellingen Tijd: 2’ smoezen

10 Werkopdracht in drietallen Opdracht: loop de logische niveaus in drietallen Rollen: wie werkt, wie begeleidt, wie observeert? Werkvraag: jouw eigen ‘ blokkade ’. Denk aan: een onhandigheid, ergernis in werk, lastige student Vorm: voer de oefening lopend uit met behulp van het vel met vragen (zie hand outs). Loop zowel heen en terug langs de niveaus. Tijd: Na 10 minuten korte evaluatie.

11 Verdiepingsslag Opdracht: loop opnieuw de logische niveaus. Wissel de drie rollen. Bedenk een nieuwe werkvraag. Extra vragen: 1.Anders denken: versterk onderzoekend vermogen, stimuleer‘omdenken’. 2.Houding/emotie: is het glas half vol of leeg? Mogen leren van je fouten. 3. Oplossingsrichting: help de student te denken in kleine stapjes, in mogelijkheden; hulp leren vragen.

12 Terugblik en oogst 1.Werkt het lopen en vragen? 2.Kwaliteit van onderzoek / opsporen van onderliggende aspecten? 3.Interventies coach  Passende vragen?  Wie ‘ werkt ’ er in het gesprek? Stilte? Verwondering?  Teruglopen. Oplossingsgericht begeleiden?  Zelf onderzoeken of valkuil van advies geven? 4.Wanneer gebruiken? Hoe? 5.Hartekreten

13 Gouden driehoek


Download ppt "Doen, denken, willen Workshop voor opleiders en begeleiders Congres V&VN Opleiders Donderdag 31 januari 2013 De Reehorst te Ede Els Nijssen & Jan van Diepen."

Verwante presentaties


Ads door Google