De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Procederen en hoe te vermijden mr. Henriëtte van Baalen en mr. Boudewijn Smits.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Procederen en hoe te vermijden mr. Henriëtte van Baalen en mr. Boudewijn Smits."— Transcript van de presentatie:

1 Procederen en hoe te vermijden mr. Henriëtte van Baalen en mr. Boudewijn Smits

2 Programma Voorstelrondje Procedures – Beroep tegen adviesplichtig besluit (artikel 26 WOR) – Verzoek tot verbod uitvoeren instemmingsplichtig besluit (art. 27 lid 6 WOR) – Enquêteprocedure (art. 2:349 e.v. BW) Vermijden procedures Casus Mogelijkheid tot bespreken praktijkgevallen / vragen Afsluiting

3 Voorstelrondje Naam Bedrijf/instelling Aantal jaren in ondernemingsraad Ervaring met procederen? Overige

4 Beroepsprocedure tegen adviesplichtig besluit Tegen welke besluiten Termijn Bevoegde rechter Grond

5 Beroepsprocedure tegen adviesplichtig besluit

6 Behandeling door Ondernemingskamer Maatregelen Ondernemingskamer Overige aspecten

7 Beroepsprocedure tegen adviesplichtig besluit Kosten juridische bijstand Van te voren overleg Proceskostenveroordeling Aansprakelijkheid individuele OR-leden?

8 Instemmingsplichtig besluit

9 Indien geen instemming gevraagd Nietigheid inroepen Hoe? Termijn

10 Instemmingsplichtig besluit Bemiddeling bedrijfscommissie Vervangende instemming kantonrechter – Toetsingskader

11 Enquêteprocedure Wat is een enquêteprocedure? Wie kunnen om een enquête verzoeken? Rol ondernemingsraad

12 Enquêteprocedure Wat is een enquêteprocedure?

13 Enquêteprocedure Wat is een enquêteprocedure? Wie kunnen om een enquête verzoeken? Rol ondernemingsraad

14 Enquêteprocedure OR kan het verschil maken: zie enquêteprocedure inzake STORK OR heeft zelfstandige positie ten opzichte van andere zgn. stakeholders OR komt op voor werknemersbelang in het kader van het ondernemingsbelang Onderhandelingspositie t.o.v. bijv. bestuur kan worden versterkt

15 Voorkomen procedures

16 OR dient belang van de onderneming, niet per se het belang van de werknemers Belang ondernemer en OR daarom vaak parallel Procedures zetten de verhoudingen op scherp Vanuit beide kanten belang om procedures te vermijden Dreiging van procedures is daarom een goed drukmiddel in onderhandelingen

17 Voorkomen procedures

18 Casus

19 Vragen/praktijkproblemen

20 Tot slot..... Vragen? Henriëtte van Balen: Boudewijn Smits:


Download ppt "Procederen en hoe te vermijden mr. Henriëtte van Baalen en mr. Boudewijn Smits."

Verwante presentaties


Ads door Google